Opakowania: Pakować i być na czasie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
Wg danych z portalu markets&markets.com szacuje się, że rynek opakowań do żywności do 2019 roku może być wart nawet 305,9 mld USD, z czego największy potencjał wzrostowy zanotuje się w regionie Azji i Pacyfiku.

Przykładem ewolucji w funkcjonalności są telefony. Kiedyś telefon – dość siermiężny przedmiot w zasadzie miał za zadanie tylko łączyć rozmówców. Posiadanie telefonu plasowało nas w gronie osób uprzywilejowanych. Dzisiaj, kiedy mówimy o produkcie typu smartfon myślimy o powszechnym w użyciu wielofunkcyjnym małym urządzeniu, które nie tylko połączy nas z innym rozmówcą, ale także pozwoli zrobić zdjęcie, nagrać film, sprawdzić pocztę, wysłać krótką wiadomość, przeczytać najnowsze newsy czy obejrzeć ulubiony film itd. Ba, planowane są także działania pozwalające niejako on-line widzieć „idącego i konwersującego z nami avatara – rozmówcę!

Tego samego typu zmiany mogą dotyczyć także opakowań, które coraz aktywniej będą „wchodzić” w relacje z konsumentami. Już dzisiaj testuje się różnego typu mikroczujniki, które wskazują czy produkt był prawidłowo przechowywany i kiedy kończy się jego data przydatności do spożycia. Eksperci z dziedziny opakowań uważają, że inteligentne zastosowania mają niewątpliwą przyszłość w rozwoju opakowań. Wbudowywanie w opakowania np. czujników RFID, może w znacznym stopniu zmienić logistykę dystrybucji wielu produktów.

Testowane są już opakowania, które umożliwiają wyświetlanie filmów z opowieścią o produktach. Idziesz i słuchasz, co nasze opakowanie ma do „powiedzenia” na temat swojej zawartości, miejsca upraw czy procesu technologicznego. Powiedzenie „Gadam do obrazu, a obraz (opakowanie) ani razu – nie będzie już aktualną sentencją. Bo opakowanie „z wbudowaną specjalną technologią” w środku może zacząć się z nami komunikować i co ciekawsze odpowiadać na nasze pytania, pozwalać na składanie reklamacji lub na przekazywanie naszych wrażeń o produkcje. Już nie musielibyśmy trudzić się, by pisać do firmy listy pochwalne, ale w trakcie konsumpcji przekazywać swoje wrażenia, które później byłyby analizowane w działach marketingu. I nie będzie to takie nieoczywiste.

Nie należy zapominać przy tym o ekologicznych aspektach wytwarzania opakowań, pakowania w nie oraz handlu i logistyki. Tutaj coraz większą rolę gra świadomość producentów oraz społeczna odpowiedzialność. Opakowania muszą być przyjazne nie tylko dla konsumentów, ale także dla naszego całego środowiska naturalnego.

Strona 5 z 5