Sery topione: Tradycja pod ręką

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2016 (78)

Aneta Będkowska

Kierownik Biura Marketingu i Współpracy z Klientem Sertop

Polacy są tradycjonalistami i preferują znane sobie smaki. Są także przywiązani do swoich ulubionych form opakowań, co sprawia, że produkowane przez nas, od ponad 50 lat, serowe kostki pakowane w folię aluminiową, w dalszym ciągu cieszą się ogromną popularnością i generują wysoką sprzedaż. Okrągłe pudełka krążków serków topionych dobrze natomiast rotują wśród młodych ludzi. Poręczne opakowanie z wydzielonymi porcjami ułatwia przygotowanie posiłku i sprawia, że nic się nie zmarnuje. Ta forma opakowania jest także popularna wśród rodzin, dlatego też ostatnio wprowadziliśmy do oferty nowy wymiar krążka – family pack – zawierającego 16 porcji serka w dwóch warstwach (280 g). Kreatywne mamy potrafią nawet wykorzystać puste opakowania po serku topionym w krążku do różnych zabaw z dziećmi, podobnie zresztą jak kubeczki.

W segmencie serów topionych nie obserwujemy ostatnio wzrostów, jednak kategoria ta mocno trzyma się na krajowym rynku. Wynika to z przywiązania konsumentów do marki oraz nieograniczonych możliwości, jakie w kuchni dają dobrej jakości serki topione. To właśnie owa jakość sprawia, że serki można podgrzewać, zapiekać i smażyć. Inspirujące przepisy z dodatkiem naszych serków są dostępne na kulinarnym blogu www.serkiwkuchni.pl. Na podstawie naszej bazy przepisów można przygotować wyśmienite sosy do makaronów lub ziemniaków, ciekawe farsze, a nawet polewy do ciast.

Na dobrą pozycję na rynku serków topionych Sertop wpływa także ich niezmienny od kilkudziesięciu lat smak. Nasi stali klienci mają swoje ulubione smaki i kultywują tradycję ich kupowania, przekazując ją młodszym pokoleniom, w efekcie czego nawet 20-latkowie kupują nasz kultowy Złoty Ementaler, Tylżycki lub Goudę.

Sertop posiada w swojej ofercie zarówno sery topione, jak i ich odpowiedniki. Kategorie zaspokajają różne potrzeby konsumentów i cieszą się dużą popularnością, na co niewątpliwy wpływ ma wysoka jakość obu kategorii produktowych. Czy sprzedaż oryginalnych serków może być zagrożona znacznie tańszymi zamiennikami? Bazując na doświadczeniach ostatnich lat z całą pewnością możemy odpowiedzieć – nie.

Stałą częścią półki zapobiegliwych handlowców dbających o możliwie szerokie spektrum produktów w dobrej cenie są także sery w kiełbasce marki Mlekovita. Polski producent z Podlasia oferuje dziewięć wersji smakowych 100 g w linii Mazowiecki: z zielonym pieprzem, kremowy, z papryką, z pieczarkami, kremowy wędzony, kremowy ze szczypiorkiem, kremowy z czosnkiem, kremowy z szynką, a nawet kremowy z łososiem. To bardzo bogata oferta, a konsument ma możliwość wyboru większego niż gdzie indziej.

W cenie są także sery topione wędzone, które proponują np. Hochland Polska (Gouda wędzona), Lactima (Mazdamer wędzony) i Mlekpol SM (topiony wędzony z papryką, salami, z szynką lub ziołami oraz klasyczny, przy czym wersje smakowe wprowadzono w dużych „pałkach”, o gramaturze 1,5 kg).

Z kolei w ofercie Sertop jest serek topiony w bloczku 100 g, z serii Jak Dawniej, o smaku Gouda Wędzona.

W odpowiedzi na potrzeby osób mniej zdecydowanych oraz ceniących urozmaicenie, a także rodzin, w których gusta poszczególnych jej członków nie zawsze są tożsame, wprowadzono na rynek miksy.

To był prawdziwy strzał w dziesiątkę, ponieważ ten wariant podania sera topionego jest coraz bardziej ceniony przez kupujących produkty tej kategorii. O taką ofertę pokusiły się m.in. firmy Lactima, Sertop, Hochland Polska i Grupa Mlekovita. Kolejny przykład trafionego zabiegu marketingowego wprowadzenie przez firmę Hochland Polska serów Hochland na gorąco, w której zaoferowano grubsze plastry i dodatki smakowe, ułatwiające użycie m.in. w gorących zastosowaniach. Na podobny zabieg – wprowadzenie serów topionych w plastrach o zwiększonej grubości – zdecydowała się firma Lactima, proponując Cheddar Bistro XXL.

Ciekawy produkt

Na uwagę zasługują nowe kierunki działania specjalistów w produkcji i sprzedaży serów topionych. Firmy takie bezsprzecznie najlepiej rozumieją potrzeby konsumentów serów topionych. Dlatego warto przyjrzeć się produktowi dla dużych rodzin i na duży apetyt. Na rynku znalazły się bowiem krążki 280 g, o smaku śmietankowym, zawierające 16 porcji serka w dwóch warstwach.

Producent: Sertop.

Spośród działań marketingowych godnych odnotowania jest też wprowadzenie serii adresowanych do dzieci i co za tym idzie, oznaczenia opakowań postaciami bohaterów, z którymi milusińscy mogą się utożsamiać. Taką drogę obrały m.in. firmy Sertop (sery Oskar) i Lactima (seria Disney, na którą składają się produkty z postaciami z uwielbianego przez dzieci Kubusia Puchatka, a także z oznaczeniami Auta i Księżniczki oraz sery Wesoła Łączka z wizerunkiem uśmiechniętej krówki).

Godnym odnotowania trendem jest również wprowadzanie na rynek – obok tradycyjnych serów topionych powstających na bazie serów podpuszczkowych – serów topionych wytwarzanych z twarogu (inicjatorem była Grupa Polmlek). Ten kierunek działania zrealizowała np. Grupa Mlekovita, która pod marką Deliser zaproponowała twarogowe topione sery z żurawiną, ze szczypiorkiem i cebulą i z kolorowym pieprzem oraz naturalny. Innym graczem, który wdrożył takie rozwiązanie jest Mlekpol (SM) z serem Marcello. W gronie specjalistów, firm, które żyją z topienia i sprzedaży serów, jest zaś Sertop. O ile jednak Grupa Polmlek, Grupa Mlekovita i Mlekpol (SM) poszły w stronę plastrów, to Sertop wprowadził dla odmiany kostki 100 g. Serek twarogowy topiony Delisia dostępny jest o smaku naturalnym oraz ze szczypiorkiem i cebulą.

Strona 3 z 4