Interwencje UE: Powściągliwe podejście na polu interwencji

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 3/2015 (22)

W 2015 r. masło skupowane było po cenie interwencyjnej, która wynosi 90% ceny referencyjnej (cena referencyjna = 246,39 euro za 100 kg). Cena referencyjna pozostała więc na poziomie z lat wcześniejszych – 221,75 euro za 100 kg. Zakup odbywał się w ramach limitu dla całej UE ustalonego przez Komisję Europejską. Po wyczerpaniu limitu, w uzasadnionej sytuacji rynkowej, Komisja mogła zwiększyć ilość skupionego masła, ale już nie po stałej cenie, a w drodze przetargu. Przepisy ściśle określają wymagania jakościowe dotyczące masła, będącego przedmiotem interwencji. Zakłady, które decydują się zaoferować masło do interwencyjnego zakupu muszą uzyskać autoryzację, czyli spełnić szereg warunków wymaganych przepisami unijnego prawa.

Jak wynika z informacji KE (dane z 2 września 2015 r.), w latach 2014-15 przedsiębiorcy z UE nie byli zainteresowani oferowaniem masła na zapasy interwencyjne. Mimo spadku cen na rynku, średnie ceny masła w UE kształtowały się powyżej ceny interwencyjnej.

W przypadku OMP cena interwencyjna jest równa cenie referencyjnej i wynosi 169,8 euro za 100 kg. Analogicznie jak w przypadku masła Komisja ustala limit OMP, jakie może być zakupione po stałej cenie oraz po wyczerpaniu limitu decyduje o uruchomieniu zakupu, ale już w drodze przetargu. Również w przypadku OMP przepisy ściśle określają wymagania dotyczące produkcji i jakości towaru przeznaczonego na zapasy interwencyjne. Zakłady, które decydują się zaoferować OMP do interwencyjnego zakupu muszą również uzyskać autoryzację.

Zgodnie z informacjami KE przedsiębiorcy z Polski w latach 2014-15 (dane z 2 września 2015 r.) zaoferowali do skupu na zapasy interwencyjne ponad 2 tys. t OMP. Więcej niż w Polsce na zapasy interwencyjne sprzedano w Belgii (5 tys. t) oraz na Litwie (2,7 tys. t). W całej UE w omawianym okresie zaoferowano 11,5 tys. t OMP – w 7 krajach.

Dopłaty do prywatnego przechowywania

W ramach WPR na rynku mleka udzielane są również dopłaty do prywatnego przechowywania masła i OMP.

Minimalna ilość masła, do której może być wypłacona pomoc wynosi 10 ton netto. Okres przechowywania masła musi wynosić minimum 90 dni, ale nie więcej niż 210. Po 60 dniach przechowywania przepisy dają możliwość wystąpienia o wcześniejszą dopłatę – tzw. dopłatę zaliczkową. Stanowi ona równowartość pomocy za 90 dni przechowywania.

W latach 2014-2015 (dane KE z 2 września 2015 r.) przedsiębiorcy na terenie Polski zgłosili tylko 290 t masła do prywatnego przechowywania. Znacznie większą popularnością mechanizm cieszył się w: Holandii (prawie 60 tys. t), Grecji (23 tys. t), Francji (20 tys. t), Niemczech (18 tys. t), Belgii (12 tys. t). Ogółem w omawianym okresie w programie uczestniczyli przedsiębiorcy z 10 krajów. Łącznie w UE umowy prywatnego przechowywania objęły ponad 140 tys. t masła.

W przypadku OMP minimalna ilość również wynosi 10 t. Okres przechowywania OMP, podobnie jak w przypadku masła, wynosi minimum 90 dni, ale nie więcej niż 210. Po 60 dniach przechowywania przepisy dają możliwość wystąpienia o wcześniejszą dopłatę – tzw. dopłatę zaliczkową. Stanowi ona równowartość pomocy za 90 dni przechowywania.

Warto wspomnieć, że zarówno w przypadku masła jak i OMP uzyskanie dopłaty zaliczkowej warunkowane jest wniesieniem zabezpieczenia w wysokości 110% dopłaty zaliczkowej.

Zgodnie z danymi KE, do 2 stycznia 2015 r. w Polsce przedsiębiorcy nie korzystali z możliwości prywatnego przechowywania. W całej UE w ramach tego programu przyjęto 44 tys. t OMP.

Formularze umów o dopłaty do prywatnego przechowywania można było składać w ARR do końca września 2015 r.

KE pod koniec sierpnia 2015 r. poinformowała jednak o zamiarze przedłużenia działania mechanizmu dopłat do prywatnego przechowywania OMP oraz masła do końca lutego 2016 r. Jako uzasadnienie planów podano utrzymującą się trudną sytuację na rynku mleka.

Strona 2 z 3