Sery plasterkowane: Popyt na plastry

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Rynek pełen innowacji

Ze wspomnianych wcześniej względów – posiadania zaawansowanych technologicznie możliwości produkcji – na rynku serów plastrowanych o pozycję walczą najwięksi gracze. Prym wiodą przede wszystkim Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM) oraz Grupa Polmlek.

Grupa Mlekovita jest na tym rynku obecna zarówno z najpopularniejszą gramaturą 150 g, jak i z większymi opakowaniami. W pierwszej grupie spółdzielnia oferuje aż 13 wariantów, wśród których – poza najbardziej popularnymi, jak Gouda lub Edamski – spotkać można wersje z dodatkami smakowymi, np. Gouda z ziołami, Gouda wędzona czy Gouda z pieprzem, a także plasterkowane sery podpuszczkowe, których nie znajdziemy nigdzie indziej: Cheddar i Sokole Oko. Jedną z ostatnich nowości Grupy Mlekovita w tym segmencie, szczególnie atrakcyjną dla smakoszy serów dojrzewających o lekko pikantnym smaku, jest ser Havarti. W większych opakowaniach Grupa Mlekovita proponuje siedem wariantów w plastrach – Salami 300 g, Gouda, Edam i Morski o gramaturze 500 g oraz sery Tylżycki i Mazdamer w opakowaniach 1000 g. Nowością i to bardzo szczególną są plastry Havarti, Gouda i Sokół bez laktozy – nowe produkty opracowane z myślą o konsumentach, których układ pokarmowy nie wydziela enzymu laktazy trawiącej cukier mleczny. To otwarcie się na nowy rynek jest wyrazem praktyczności i nowym trendem na krajowym rynku, na którym klient i jego potrzeby liczą się coraz bardziej.

Na szczególną uwagę zasługuje też inna inicjatywa Grupy Mlekovita w segmencie serów plasterkowanych – spółdzielnia z Wysokiego Mazowieckiego jest jedyną, która zaoferowała ser w ultracienkiej wersji – podpuszczkowy Ser Mierzwiony o plastrach trzykrotnie cieńszych od standardowych dostępny jest w aż czterech wariantach: Morski, Gouda, Edamski i Prymus. Grupa Mlekovita jest też liderem w sprzedaży w tej grupie produktów, której istnienie zauważyły i próbowały skopiować również inne firmy.

Grupa Mlekovita zaspokaja także potrzeby smakoszy twarogów, którzy poszukują wersji plasterkowanych – w tym segmencie firma jest obecna z marką Deliser, w ramach której oferuje ser twarogowy naturalny i z ziołami.

Opakowania „flow pack”, które nie gwarantują zachowania wysokich walorów wyrobu są dziś systematycznie wypierane z rynku.

Podobnie, jak Grupa Mlekovita, bardzo mocne miejsce na rynku serów plastrowanych wypracowała sobie Grupa Polmlek, której odbiorcy zawdzięczają zarówno sery żółte i topione, jak i sery typu włoskiego. W portfolio  firmy wśród twardych serów znajdziemy produkty Warmia – m.in.: Natan, Mlekdamer, Gouda, Edam i Edamski – które wyróżnia zastosowanie innowacyjnej folii metalizowanej. Wprowadzona pięć lat temu srebrna metaliza nie tylko poprawia estetykę, ale co najważniejsze, stanowi większą barierę dla tlenu i pary wodnej, dzięki czemu umożliwia zachowanie najwyższej jakości produktu. W segmencie serów topionych Grupa Polmlek jest obecna z dwiema markami: Warmia i Capresi, pod którymi oferuje sery z szynką. Pod marką Capresi są dostępne także sery topione w posypce z papryką lub pieprzem oraz o smaku wędzonym, a ponadto produkty z coraz dynamiczniej rozwijającej się kategorii serów pochodzenia twarogowego – sery Capresi typu włoskiego w plastrach: śmietankowy z ziołami, z papryką lub z pomidorami.

Sery twarogowe w plastrach są także często utożsamiane z należącą do Piątnicy (OSM) marką Milandia. Zasłużenie – są to bowiem pierwsze i jedyne na rynku sery plastrowane, których głównym składnikiem jest ser mascarpone, stanowiący ponad 50% produktu. Sery twarogowe Milandia Ogród Smaków dostępne są w czterech opcjach: naturalnie śmietankowy, z cebulką szalotką i ziołami, z papryką, pomidorem i bazylią oraz z różowym pieprzem brazylijskim.

Tak jak Piątnica (OSM), wraz z Grupą Mlekovita i Grupą Polmlek, są synonimem tworzenia rynku serów twarogowych w plastrach, tak w przypadku serów pleśniowych inicjatywę wykazała firma  Lazur (SM), która w 2009 roku jako pierwsza wprowadziła na polski rynek sery pleśniowe w plastrach.

Sery pleśniowe, podobnie jak twarogowe, należą jednak wciąż do zdecydowanej mniejszości w segmencie serów plasterkowanych, zaś prym wiodą sery podpuszczkowe i topione. W przypadku pierwszych z nich jest grupa gatunków serów uznawana za „must have” praktycznie przez każdego producenta operującego na tym rynku. Należą do nich m.in.: Gouda, Edamski i Podlaski, które znajdziemy w ofercie wielu spółdzielni i serowni prywatnych. Jest wśród nich zajmujący mocną pozycję na rynku serów w plastrach Mlekpol (SM) z oferowanymi w opakowaniach 100-150 g serami: Edamskim, Gouda, Salami i Tylżyckim. Spółdzielnia z Grajewa proponuje dodatkowo w plastrach sery Królewski z Kolna i Złoty Mazur, a także warianty smakowe, takie jak Gouda wędzona, Gouda z pieprzem i Gouda z przyprawami. Wśród liczących się graczy rynku jest również Włoszczowa (OSM), która należała do grona pionierów tego segmentu rynku. Dziś wśród propozycji tej mleczarni są sery plasterkowane w opakowaniach 150 g: Podlaski, Rajski z dziurami, Włoszczowski, Edamski i Gouda, przy czym trzy ostatnie – zarówno w opakowaniach miękkich, jak i typu „otwórz-zamknij”. Z myślą o konsumentach potrzebujących większych porcji, Włoszczowa (OSM) oferuje sery Gouda oraz Włoszczowski także w opakowaniach 1000 g. Z kolei ROTR (SM) proponuje sery Gouda, Edamski i Ser Kujawski w nowoczesnych opakowaniach z łatwym, wielokrotnym otwieraniem i zamykaniem, w kilku gramaturach – od 150 g do 1 kg. Dwa pierwsze gatunki, a dodatkowo także Tylżycki, znajdziemy również w ofercie Radomsko (OSM) w opakowaniach 150 g, przy czym Goudę spółdzielnia oferuje również w wersji 1 kg.

Do firm oferujących sery w plastrach dołączyła także mleczarnia Ryki (SM) – dziś w jej portfolio konsument znajdzie cztery propozycje w 150 g opakowaniach: Hit z Ryk, Ramzes, Rycki Edam i oczywiście Gouda. To bardzo dobrze rotujące produkty, których sprzedaż rośnie dzięki inwestycjom i wzmocnionemu marketingowi do konsumenta i handlu. Z kolei specjalizująca się w produkcji serów typu holenderskiego Mońki (SM) proponuje sery w plastrach: w opakowaniach 150 g Aldamer, Morski, Edamski i Podlaski, zaś ser Gouda w dwóch opcjach – 150 g i 750 g.

Strona 3 z 4