Desery mleczne: Słodkie chwile zapomnienia

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Anna Rissmann

Dyrektor Kategorii Fresh&Frozen w Żabka Polska

Zainteresowanie produktami z kategorii deserów mlecznych w sklepach Żabka i Freshmarket cały czas rośnie. Nie zauważamy spadku popularności  tej kategorii na rzecz innych produktów, jak np. jogurty, ponieważ nie są to produkty substytucyjne. Klienci postrzegają jogurty, jako produkty śniadaniowe, prozdrowotne, natomiast intencją zakupową deseru mlecznego jest sprawienie sobie małej przyjemności – deser to również słodka przekąska. Z naszych doświadczeń wynika, że w tej kategorii niezwykle istotna jest różnorodność. Klientów przyciągają do naszych sklepów unikatowe na rynku produkty w ramach akcji czasowych oraz sezonowych. Do naszej oferty wprowadzamy również produkty od zagranicznych producentów, dostępne na wyłączność w naszych sieciach. Widząc potencjał tej kategorii wprowadziliśmy markę własną o nazwie Mleczny Dwór, w której obecnie posiadamy cztery produkty: trzy smaki kaszek (truskawka, malina, wiśnia), a także serek waniliowy. Marka ugruntowała już swoją pozycję w całej kategorii i cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.

Cały czas dużym popytem cieszą się puddingi, kaszki, a także ryż na mleku. Wprowadzamy do naszych sieci nowe smaki deserów, a także desero-jogurty, często na bazie greckich jogurtów 0%.

W przypadku sklepów Żabka zakupy produktów z kategorii deserów mlecznych odbywają się bardziej impulsowo, częstokroć klienci to młodzież, kupująca słodką przekąskę do szkoły czy dorośli do pracy, ale także dzieci. W sklepach sieci Freshmarket oferujemy klientom dużo szerszy wybór, ponieważ decyzje zakupowe podejmują tu bardziej wymagający konsumenci, dokonujący codziennych, kompleksowych zakupów dla całej rodziny.

We współpracy z producentami systematycznie obniżamy indeks cenowy, zarówno produktów w „singlu”, jak i dzięki wprowadzeniu mechanizmu wielosztuk, premiującego klienta niższą ceną za zakup kilku sztuk produktów. Sprzedaż produktów wspierana jest równocześnie  akcjami marketingowymi i kampaniami w telewizji, radiu oraz Internecie.

Wśród polskich producentów zwraca uwagę oferta Grupy Polmlek. We wrześniu do portfolio grupy dołączył deser śmietankowy Fiko czekoladowo-orzechowy, będący kontynuacją linii Fiko. Wśród wcześniejszych propozycji Grupy Polmlek, które wypracowały sobie już mocną pozycję, można znaleźć deser mleczny Poezja Lux, łączący w sobie kremowy budyń z bitą śmietanką i dostępny o trzech smakach: czekoladowym z bitą śmietanką o smaku czekoladowym, orzechowym z bitą śmietanką o smaku orzechowym oraz truskawkowym z bitą śmietanką. Stałe grono wielbicieli ma także inny produkt marki Polmlek: deser śmietankowy czekoladowo-orzechowy Makulek. Złaknieni pożywnej przekąski mają w ofercie marki Polmlek do wyboru takie propozycje, jak deser Manna Poranna w wersji truskawkowej, wiśniowej, malinowej i waniliowej, Kaszkę Mannę Duo z truskawkami, z wiśniami, z jabłkiem i rodzynkami i o smaku tiramisu oraz markę Sabrina, pod którą oferowany jest sernik na zimno z ananasem, brzoskwiniami lub wiśniami.

Ciekawy produkt

Ten deser produkowany jest na bazie śmietanki, a trwałość zapewniła obróbka UHT. Dolna warstwa (czekoladowo-orzechowa) ma barwę typową dla czekolady mlecznej. Górna warstwa orzechowa ma barwę śmietankową z delikatnym kremowobrązowym odcieniem typowym dla orzecha laskowego. Fiko niewątpliwie wyróżnia się na półce dzięki atrakcyjnemu opakowaniu i czekoladowo-orzechowemu smakowi.

Producent: Grupa Polmlek.

Stałe grono wielbicieli ma pudding marki Hej! Radomsko (OSM) o smakach czekoladowym, waniliowym oraz mieszanym – czekoladowo-waniliowym. Na sklepowych półkach zwracają też uwagę desery firmy Olma Polska, która w zakresie smaków wybiera mniej utarte ścieżki – wśród jej produktów znajdziemy deser Cavalier o smakach czekoladowo-pomarańczowym, truskawkowym, malinowym, borówkowym lub czereśniowym, w którym specjalnie przygotowany mus owocowy, stanowiący 30% zawartości deseru, pokrywa białą, kwaśną śmietankę. W ofercie firmy znajdziemy również deser puddingowy pod marką Dezert, o smakach wanilia, czekolada i karmel, a ponadto deser twarogowy Olmici, opracowany specjalnie z myślą o dzieciach, o smakach wanilia, kakao i stracciatella. W tej kategorii jest obecny także koncern Nestlé, oferujący m.in. deserki o smakach waniliowym i czekoladowym.

Rynek deserów mlecznych jest rynkiem o wysokim stopniu koncentracji producentów, można wręcz mówić o hegemonii potentatów. Wpływ na to mają w dużym stopniu wczesne lata rozwoju tej kategorii, w których od początku silnie zaznaczały swą obecność duże firmy, zarówno zagraniczne, przede wszystkim z niemieckimi korzeniami, jak i polskie


Strona 4 z 5