Desery mleczne: Słodkie chwile zapomnienia

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Magdalena Lewicka

Kierownik Działu Zakupów Nabiału

Desery mleczne to szeroka i rozbudowana kategoria skierowana głównie do dzieci. Dynamika sprzedaży jest stała. Jeśli zauważamy spadki, to związane są one raczej z porą roku: w lecie, ze względu na ceny i dostępność owoców sezonowych.  Standardowo na rynku największym zainteresowaniem cieszą się produkty firm Danone, Zott, Bakoma. Warto tu wspomnieć o ofercie Grupy Polmlek, która rozszerza sukcesywnie swoje portfolio o desery mleczne – nowość deser Fiko, serki ulubione. Producenci skupiają się przede wszystkim na promocjach skierowanych bezpośrednio do konsumentów – atrakcyjna szata, najlepiej z bohaterami z aktualnych nowości filmowych, oraz gadżet dołączony do produktu są wyznacznikiem sprzedaży. Cena odgrywa tu drugorzędną rolę – rodzice chcą zagwarantować swoim pociechom najlepszą jakość. Innowacje w tej kategorii powinny dotyczyć raczej opakowania – w przypadku dołączonych naklejek, magnesów po zebraniu całej „kolekcji” dzieci oczekują czegoś nowego. Nowe warianty smakowe nie są wskazane ze względu na tradycyjne ulubione smaki dzieci: czekolada, wanilia, truskawka. Coraz częściej zaczyna się też mówić o deserach w kategorii zdrowej żywności, do produkcji której wykorzystuje się dodatki funkcjonalne – płatki, ziarna, ryż, kaszę mannę.

Dominacja wielkich

Od lat prym wśród najchętniej kupowanych deserów wiodą produkty firm Zott Polska (Monte, Deser z koroną, Serduszko, Smakija i Belriso), Bakoma (Satino, Sonata, Bakuś) i Danone (Fantasia, Danonki). Spore grono stałych wielbicieli zaskarbiły sobie także produkty Müller Dairy Polska (Müller Mix, Müller De Luxe, Müller Riso). Swą obecność na tym rynku wyraźnie zaznaczają także polskie mleczarnie, które w ostatnich latach systematycznie rozbudowują portfolio w tej kategorii. Liczba spółdzielni, które weszły do gry, nie jest jednak imponująca.

Desery z owsianką, które są najmłodszym „dzieckiem” w grupie deserów mlecznych, znaleźć można także w ofercie Grupy Mlekovita, Danone i Łowicz (OSM). Marka Mlekovita dwa lata temu wystartowała właśnie z taką nową linią produktową, proponując owsiankę jabłkową, truskawkową i bananową, nadając nowy sens terminowi „śniadanie”.

Bogatą ofertę w grupie deserów ma Czarnków (OSM) – znajdziemy tu deser mleczny Zuzia w wersji śmietankowej i śmietankowo-czekoladowej, deser ryżowy Czaruś o smaku waniliowym, toffi, a także w wersji z truskawkami, z brzoskwiniami, z wiśniami, z malinami, z jabłkami, a ponadto deser Crottina Panna Cotta z sosem o smaku karmelowym lub adwokatowym, kaszkę mannę w wersji z malinami, jagodami, truskawkami lub wiśniami oraz serniczek z polewą brzoskwiniową, truskawkową, wiśniową i o smaku owoców lata. Pola nie ustępuje także Łowicz (OSM) proponując desery toruńskie, na które składają się Pierniczek toruński i Serniczek toruński. Mleczarnia oferuje ponadto desery ryżowe Ryzio, Kaszkę Mannę i Owsiankę.

Przemysław Tomaszewski

Wiceprezes Zarządu Organic Farma Zdrowia

Obserwujemy wzrost w tej kategorii, który jest w głównej mierze spowodowany wprowadzeniem nowych produktów. Kategoria ta u nas jest bardzo wąska, więc każdy dobry nowy produkt powoduje taki wzrost. Rok czy dwa lata temu próbowaliśmy wprowadzić desery mleczne z ryżem, ale nie spotkały się one z przychylnością naszych klientów. Niestety, desery mleczne mogą kojarzyć się naszym klientom z dużym dodatkiem niezdrowego cukru, dlatego głównie wybierają produkty jak najmniej przetworzone, np. jogurt naturalny.

Wśród marek cieszących się zainteresowaniem nieustannie liderem są produkty marki własnej, a właściwie jeden konkretny produkt – serek waniliowy dla dzieci, Organic Farma Zdrowia z linii Healthy Kids. Właśnie produkty z tej kategorii wytwarzane pod marką własną są niekwestionowanym liderem, pozostawiając inne produkty zdecydowanie w tyle. W linii produktów Healthy Kids Organic Farma Zdrowia mamy tylko dwa produkty, tj. serek waniliowy i serek czekoladowy, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Przy wyborze produktów z tej kategorii decydujące dla naszych klientów oraz najistotniejsze jest to, aby produkt był ekologiczny, a zatem nie zawierał żadnych sztucznych dodatków. Nasi klienci poszukują produktów, które składają się całkowicie ze składników naturalnych, pochodzących z chowu/produkcji ekologicznej, co potwierdzają stosowne certyfikaty wydawane przez jednostki certyfikujące powołane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W miarę możliwości staramy się jak najczęściej organizować w naszych sklepach degustacje produktów z tej kategorii. Każde takie promocje przynoszą pozytywny efekt, tzn. wzrost sprzedaży, a długofalowo zwiększają świadomość smaku i ogólnie istnienia takiego produktu. Wsparcie ze strony producentów najczęściej polega zaś na obniżce ceny w okresie promocji lub na przekazaniu próbek do degustacji.


Strona 3 z 5