Produkty tradycyjne i regionalne: ...swego nie znacie

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Omawiając tę kategorię warto przybliżyć produkty regionalne wytwarzane w Sanoku pod marką Mlekovita: bryndzę podkarpacką, ser gryficki i ser Kaszkawał. Wytwarzana w Sanoku bryndza ma kremową, jedwabistą konsystencję i niepowtarzalny bukiet smakowy charakterystyczny dla mleka owczego. Jak podkreśla producent, jest ona bogatym źródłem białka, witamin i mikroelementów. Konsumenci mogą wykorzystać bryndzę do sałatek, dipów i pierogów. Specjalnością tego zakładu pod egidą Grupy Mlekovita jest też ser Gryficki – produkt będący dużą rzadkością na rynku, a dostępny o gramaturze 400-800 g.

Grupa tych wyrobów wyróżnia się dużym, a jednocześnie niewykorzystanym jeszcze potencjałem. Handlowcy powinni wziąć to pod uwagę analizując trendy wśród konsumentów oraz rosnącą modę na produkty tradycyjne i regionalne.

Z malej mleczarni

Sery góralskie to wyroby, które mają szanse na docenienie przez koneserów nie tylko podczas urlopu wakacyjnego w okolicach górskich. To doskonałe przekąski, które pozwalają na zmianę wypróbowanego codziennego jadłospisu oraz tego, co podajemy w szerszym gronie naszych znajomych. Wytwarzane według wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie są ciekawą odmianą asortymentu w sklepie.

Warto o tym pamiętać wyróżniając na półce polskie oscypki wytwarzane na bazie mleka owczego, a które uzyskały status Chronionej Nazwy Pochodzenia. Dzięki utrzymaniu tradycyjnej formy wytwarzania uzyskano tu wyjątkowy, niepowtarzalny, niezmienny smak i jakość.

Producent: Marfor.

Handlowcy budując ofertę swoich placówek handlowych powinni unikać powielania rozwiązań asortymentowych, które sprawiają, że ich asortyment nie różni się od konkurencyjnych sklepów. Oferta regionalna jest sposobem na zwrócenie uwagi na siebie i nadanie indywidualnego charakteru, czego nie da się jednak osiągnąć spychając mniej znany asortyment na margines dolnej półki. Budując półkę z serami warto zwrócić uwagę na sery góralskie Marfor pakowane pojedynczo, po 2, 3, 4 sztuki, dalej plastry oscypka, małe oraz większe sztuki sera 200 g i 450 g. Do wyboru jest także ser wędzony Cieszynianka (160 g).

Dużym zaskoczeniem może być oferowanie sera w zalewie olejowo-ziołowej (540 ml). Do wyboru są smaki: paprykowy, ziołowo-paprykowy, pikantny i ziołowy. Dla wybrednych dostępna jest również Bryndza Sądecka (120 g) w kubku.

Inną ciekawą specjalnością z Polski może być Gzik Wielkopolski produkowany przez Top-Tomyśl (OSM). Podobnie jak przy serze smażonym, tak również przy Gziku Wielkopolskim Top-Tomyśl (OSM) informuje klienta o licznych wyróżnieniach tj. znak „Jakość Tradycja” czy „Polska Dobra Żywność”. Przeglądając różnego rodzaju zestawienia produktów regionalnych i tradycyjnych można również znaleźć wiele produktów, które pozostają zupełnie nieznane przeciętnemu polskiemu konsumentowi. Możemy spośród nich wymienić m.in. Ser zgorzelecki, Twaróg sudecki, Ser typu szwajcarskiego z Wiżajn, Ser klagany lub Jędrzejowski twarożek śmietankowy.

Polskim produktom regionalnym i tradycyjnym daleko do sławy, jaką cieszą się francuskie, włoskie, szwajcarskie bądź holenderskie wyroby produkowane w wybranych regionach tych państw oraz w określony, przekazywany od wielu lat sposób. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku tych produktów działania marketingowe nie powinny służyć jedynie zwiększeniu sprzedaży, ale również promowaniu.

Tegoroczne wakacje już się kończą, ale może warto na przyszłe wakacje zaplanować kampanie (promujące regionalne wyroby mleczarskie produkowane tradycyjnie) we wzmocniony niż dotychczas sposób? Wczasy służą odkrywaniu nowych miejsc i smaków – warto to wykorzystać i zainteresować konsumenta produktami, które mogą go zaskoczyć.

Zwróć uwagę

Masło Ekstra Wielkopolskie wytwarzane w systemie jakości „Jakość Tradycja” to produkt wytwarzany wyłącznie z tłuszczu mlecznego. Naturalne masło Extra Wielkopolskie nie zawiera żadnych dodatków i od 2008 roku nosi Złoty Medal Targów Polagra.

Strona 4 z 4