Produkty tradycyjne i regionalne: ...swego nie znacie

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)
Firma Frąckowiak (ZPSiH) otrzymała od Kapituły Programu Najwyższa Jakość Quality International tytuł najwyższej jakości QI w kategorii produkt, za swoją linię serów smażonych, jak również tytuł Jakość Roku 2013 w ramach ogólnopolskiego konkursu projakościowego przeprowadzonego przez Fundację Qualitas oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, za Wielkopolski ser smażony.

Na szczeblu UE przykłada się dużą wagę do podkreślania walorów regionalnych produktów, tradycyjnych metod ich wytwarzania oraz ich ochrony. Zainteresowanie tradycyjnymi produktami wytwarzanymi regionalnie zdaje się powoli rosnąć również wśród Polaków. Widać to między innymi coraz częściej na różnego rodzaju targach żywności, które gromadzą rzesze zainteresowanych. Przykładem może być organizowany cyklicznie w różnych polskich miastach Targ Śniadaniowy, na którym sprzedawana jest zdrowa żywność często produkowana w sposób tradycyjny. Wspomnę tylko, że na portalu społecznościowym Facebook, już ponad 32 tysięcy lubi fanpage Targu. Czy firmy mleczarskie wykorzystują ten trend?

Wyroby wpisane na Listę produktów tradycyjnych muszą charakteryzować się tym, że ich jakość albo wyjątkowe cechy i właściwości są ściśle związane ze stosowaniem wykorzystywanych od co najmniej 25 lat metod produkcji. Muszą one stanowić element dziedzictwa kulturowego regionu, w którym są wytwarzane, jak również być częścią tożsamości danej społeczności lokalnej.

Źródło: MRiRW

Trzeba zacząć od tego, że mleczarskie wyroby regionalne i tradycyjne to ciekawa grupa produktów – niektóre są znane tylko wśród małych społeczności oraz ewentualnie przez turystów przebywających wśród nich. Większą popularnością cieszą się produkty regionalne wytwarzane w zakładach mleczarskich – należy jednak zauważyć, że większa skala produkcji nie oznacza ogólnokrajowej popularności. Do grona polskich produktów typowo regionalnych, o których wielu polskich konsumentów może nie wiedzieć, a które w zachodnio-południowym obszarze Polski są bardzo znane, należą sery smażone. Ser smażony wytwarzany jest z chudego twarogu oraz masła extra. Ten produkt cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem w Wielkopolsce i na Śląsku. Czy konsument z województwa podlaskiego będzie jednak w stanie wyjaśnić czym jest ser smażony i jak smakuje? Według Grzegorza Marciniaka z firmy Frąckowiak (ZPSiH) zainteresowanie tym produktem rozszerza się z terenów województwa wielkopolskiego na pozostałe obszary Polski. Zdaniem ekspertów, jednym z czynników wpływających na wzrost popularności serów smażonych jest organizowana przez Unię Europejską Kampania Trzy Znaki Smaku. Celem trzyletniej kampanii zainicjowanej przez Agencję Rynku Rolnego (ARR) oraz wspieranej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest szerzenie informacji o obowiązującym w Unii systemie ochrony produktów regionalnych oraz tradycyjnych, która ma m.in. zachęcić konsumentów do spożywania tego rodzaju produktów. Ta bardzo ciekawa, organizowana przez firmę Sopexa akcja jest bardzo ciepło przyjmowana, konsumenci chętnie degustują produkty i zadają wiele pytań producentom. Jak wskazuje Grzegorz Marciniak, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, z pewnością wpływa to na edukację konsumencką w zakresie tych unikalnych produktów w tym Wielkopolskiego Sera Smażonego.

Ciekawy produkt

Ten ser wyróżnia się charakterystycznym aromatem i smakiem, które można osiągnąć dzięki dłuższemu okresowi dojrzewania. Wielkopolski twaróg i miejscowe masło nadają finalnemu produktowi jedyną w swoim rodzaju, znaną tylko tutaj specyfikę. Wielkopolski ser smażony jako posiadający oznaczenie Chronione Oznaczenie Geograficzne wytwarzany jest z pominięciem obcych temu produktowi substancji poprawiających ich smak i termin przydatności do spożycia.

Producent: Top Huszczak, Humerczyk.


Zofia Just, Wiceprezes mleczarni Czarnków (OSM) dodaje z kolei, że obecność Wielkopolskiego Sera Smażonego w nietradycyjnych dla niego obszarach wynika również, ze zmian miejsca zamieszkania konsumentów – nowoczesna logistyka zapewnia im dostawy produktów w nowych miejscach, a tym samym sprawia, że wyroby są dostępne również dla nowych odbiorców.

Strona 2 z 4