Napoje śródziemnomorskie: W klimacie południa

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)
Zdaniem Mieczysławy Masalskiej, Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) rynek można podzielić na produkty klasyczne i light. Jogurty typu bałkańskiego, (greckiego, bułgarskiego, tureckiego) to około 60-70% rynku, resztę zajmują dynamicznie rozwijające się produkty light.

Zdaniem Mieczysławy Masalskiej, Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) firma wyróżnia się wysokim poziomem sprzedaży śmietan i serów dojrzewających, ale Jogurty Bałkańskie są obecne praktycznie w każdym zamówieniu. Nasza rozmówczyni zwraca też uwagę, że od dwóch lat obserwuje się bardzo wyraźny wzrost grupy jogurtów typu bałkańskiego light. Ocenia ona wzrost tej subkategorii na 50% rocznie. Skala wzrostu w placówkach, które zdecydowały się na umieszczenie Jogurtów Bałkańskich klasycznych i light marki Maluta pokazuje, że wersja light stanowi już połowę sprzedaży. Taka struktura może być ciekawym faktem zwłaszcza dla tych kupców, którzy jeszcze nie mają w swojej ofercie Jogurtów Bałkańskich typu light, a jedynie klasyczne. Biorąc pod uwagę liczne, pozytywne opinie klientów o tych produktach warto rozszerzyć asortyment.

W ofercie firmy Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) znajduje się także turecki przysmak: Ayran 320 g, napój bardzo popularny w krajach Bliskiego Wschodu. Impulsem do powstania Ayranu były sygnały od klientów, Turków działających biznesowo w Polsce, którzy poznali wcześniej walory jogurtów bałkańskich. Bazą do produkcji ayranu jest jogurt bałkański lekki, do którego stosuje się dodatek w postaci osolonej wody. Ayran świetnie smakuje popijany przy spożywaniu pikantnych potraw z grilla i kebabu. Doskonale gasi pragnienie i uzupełnia w organizmie elektrolity tracone szczególnie w upalne dni. Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) wprowadziła Ayran na rynek w maju 2010 roku.

Na jogurty Śródziemnomorskie stawia od 2009 roku Grupa Lacpol z jogurtem śródziemnomorskim naturalnym. W 2010 roku Grupa Lacpol poszerzyła swoje portfolio o markę Mleczne Smaki Świata, pod którą znalazły się już: jogurt śródziemnomorski naturalny, napój bułgarski Tarator, słony napój turecki Ayran oraz Tzatziki.

Zdaniem Janusza Pawliczaka Prezesa ZPM Mlecz w Wolsztynie (Grupa Lacpol) marka Mleczna Smaki Świata wychodzi naprzeciw potrzebom smakoszy. „Mleczne Smaki Świata to typowo letnie produkty, charakterystyczne dla kuchni śródziemnomorskiej, zwłaszcza greckiej i tureckiej, adresowane do osób ciekawych świata, chętnie eksperymentujących w kuchni, a przy tym troszczących się o przystępne ceny” – mówi Prezes J. Pawliczak. Podkreśla on, że odpowiedź rynkowa przerosła wstępne szacunki, co jest o tyle istotne, że nową markę  HPZM Mlecz pozycjonuje w segmencie premium.

Tomasz Barski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlu w ZPM Mlecz w Wolsztynie (Grupa Lacpol)

W grupie Lacpol dość wcześnie zaobserwowaliśmy wzrastające zainteresowanie produktami mlecznymi z innych kręgów kulturowych, szczególnie tych pochodzących z rejonu śródziemnomorskiego. Produkty te coraz częściej goszczą na naszych stołach, zwłaszcza w letnim okresie grillowania. Najbardziej popularnymi spośród nich są napoje mleczne, które idealnie gaszą pragnienie oraz stanowią wyśmienite uzupełnienie dań mięsnych. W naszej ofercie posiadamy dwa napoje tego typu – Ayran (napój turecki) oraz Tarator (chłodnik bułgarski), spod marki Mlecznych Smaków Świata, oba o gramaturze 200 g. Ayran to orzeźwiający lekko słonawy napój, który na naszym rynku zyskuje coraz większą rzeszę smakoszy. Najlepiej smakuje silnie schłodzony, z dodatkiem świeżej mięty. Można go serwować na sposób turecki, czyli jako napój do dań mięsnych. Tarator z kolei to danie charakterystyczne dla kuchni bułgarskiej. Jest to orzeźwiający chłodnik ze świeżego ogórka, kopru, czosnku i soli z dodatkiem orzecha włoskiego, którego wielu konsumentów ceni za oryginalny, ciekawy smak. Taratora można podawać również do dań z grilla lub potraktować jako samoistną przystawkę. Nasze napoje adresujemy zarówno do klientów indywidualnych, jak również do klientów B2B, zwłaszcza z segmentu HoReCa. Naszym zdaniem napoje śródziemnomorskie będą zyskiwać na popularności, ponieważ stanowią ciekawą i smaczną alternatywę dla innych napojów spożywanych latem, zwłaszcza do posiłków.

Strona 2 z 4