Produkty dla seniorów: Duży rynek, nieznani klienci

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)

Otoczeni bliskimi

Żyją blisko rodziny, choć nie żyją ich sprawami. Są osobami ogólnie zadowolonymi z życia, choć czują, że zostają w tyle. Czują się jednak dość stabilni finansowo mimo skromnych dochodów.

Poświęcający się

Zaklasyfikowane tu osoby głęboko angażują się w sprawy rodziny, pomagają dzieciom oraz wychowują wnuki. To grupa koncentrująca się na innych, a nie na własnych potrzebach. Często mieszkają domach 2-3-pokoleniowych. Są to głównie mieszkańcy wsi, raczej pasywni, żyjący życiem dzieci, nie bojący się o przyszłość, choć mają przeciętne możliwości finansowe. Rzadziej niż inni dbają o kondycję fizyczną. Wśród nich są głównie mieszkańcy wsi.

Prozdrowotni i Konsumersi

Najbardziej rokującą dla dostawców różnych dóbr są Prozdrowotni i Konsumersi. Prozdrowotni szukają wiedzy o tym, jak żyć zdrowo, szukają informacji jak dobrze się odżywiać, poszukają danych, co jest dla nich najlepsze, są otwarci na świat. Mają dużo energii, chętnie sięgają po nowości produktowe, nie czują odrzucenia. Są zadowoleni z życia, starają się być aktywni, dbają o siebie, dokształcają się na uniwersytetach trzeciego wieku, częściej niż inni korzystają z Internetu. Zdecydowanie cenią niezależność i przyjaźń. Uważają, że mają lepsze zdrowie niż ich rówieśnicy. Wciąż uważają się za kowali własnego losu. Najlepiej też oceniają swoje możliwości finansowe. Osoby z tego kręgu wyróżniają się znacznie częściej wyższym wykształceniem. Osoby z tej grupy to głównie kobiety, najczęściej z miast do 100 tys. mieszkańców.

Konsumersi to grupa, która konsumowała przedtem i konsumuje dalej. Osoby tu wymienianie są aktywne, nie boją się przyszłości. Cechują się optymizmem i oceniają wysoko swoją kondycję fizyczną. Wiek i płeć nie definiują tej grupy, ale częściej spotykamy tu mieszkańców małych miast do 20 tys. osób.

Czego potrzebuje senior?

Polscy seniorzy to grupa 4 mln gospodarstw domowych. Osoby je prowadzące są praktyczne, robią zakupy z kartką, lubią promocje i należą do osób ufnych. Ich dieta powinna (choć przyzwyczajenia są inne) być bogatsza w pieczywo z pełnego ziarna i obfitować często w chudy, ale wysokiej jakości nabiał. Często przekłada się to na zwiększone zainteresowanie produktami 0%. W diecie osoby w wieku 50+ zaczyna obniżać się zapotrzebowanie na produkty wysokobiałkowe i wysokowęglowodanowe, gdyż zmienia się charakter i intensywność prowadzonej aktywności. Z tego powodu powinna ulec zmniejszeniu podaż mięsa i wędlin, które zawierają dużo tłuszczów zwierzęcych niebezpiecznych także z punktu widzenia profilaktyki chorób serca. Szczególnie dużo poleca się warzyw oraz owoców.

Wśród substancji potrzebnych osobom starszym w wymiarze strategicznym są: wapń, wit. C i E. Wapń jest niezbędny do bieżącej profilaktyki osteoporozy. Duża ilość produktów zawierających wit. E pozwala lepiej odżywiać skórę, a witaminy z grupy B pomagają zachować jej jędrność. Te dwie ostatnie witaminy w szczególności znajdują się w sferze zainteresowania pań.

Cenionym dodatkiem dla kobiet 50+ mogą być przykładowo fitoestrogeny, które pozwalają w znaczący sposób złagodzić problemy związane z menopauzą. Oczywiście brak fitoestrogenów można zignorować, ale komfort życia pań wymiernie się pogarsza.

Strona 3 z 4