Handel międzynarodowy: Handel po czesku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)

W czołówce rynku handlowego 2010 są:

  1. Schwarz Group: grupa operuje w Republice Czeskiej poprzez hipermarkety Kaufland i dyskonty Lidl (około 320 placówek). Grupie Schwarz w 2009 roku przypisywano 13,1% rynku detalicznego, o wartości 2,9 mld euro.
  2. Rewe Group: markety Billa (201 placówek) i Penny Market (325 sklepów). W 2009 roku firma miała 11,9% rynku detalicznego o wartości 1,9 mld euro.
  3. Ahold: sieci Albert (280 sklepów), 8% wartość rynku detalicznego o wartości 1,3 mld euro.
  4. Tesco Stores ČR miała w 2009 roku 7,9% rynku detalicznego o wartości 1,3 mld euro. Obecnie ma 290 placówek.
  5. Grupa Metro Makro Cash & Carry dysponowała fragmentem tortu 7,1% (1,1 mld euro).
  6. Źródło: www.eiu.com



Wśród grona operatorów detalicznych warto zwrócić uwagę również na Spar International. Firma operuje poprzez Spar Ceska (część AspagGroup) oraz Spar Sumava. Spar Ceska informuje o posiadaniu 33 hipermarketów Interspar. Spar Sumava zajmuje się hurtowym zaopatrzeniem placówek Spar. Portal just-food.com informuje jednocześnie, że w 2011 roku operator planuje otworzyć 10-12 małych supermarketów (900 m2). Jest to wielkość zbliżona do wielkości placówek Lidl, Penny Market i Tesco.



Poprawa koniunktury stała się okazją do zakupów i to nie tylko wśród klientów. W grudniu 2010 Tesco Stores ČR przejęło tutejsze placówki Żabka. Odsprzedającym był stary znajomy z polskiego rynku: fundusz inwestycyjny Penta Investments, który w pakiecie kupił również placówki pod szyldem Koruna. Wartość transakcji wyniosła 52,9 mln dolarów. Tesco Stores ČR kupiła łącznie 81 sklepów Żabka (środkowe Czechy) i 47 sklepów Koruna zlokalizowanych na Morawach. Tesco wzrosło w ten sposób do 290 placówek różnych formatów (w tym 154 supermarketów rodzimych i 6 domów handlowych (źródło: Parkiet, egospodarka. pl). 3 III 2011 czeski urząd antymonopolowy zatwierdził transakcję jako niezagrażającą konkurencji.

Według danych PMR, hipermarkety cieszą się w Czechach największym zainteresowaniem konsumentów. Najbardziej popularne do robienia zakupów żywności są zaś wśród Czechów sieci Kaufland, Albert, Penny Market, Tesco i Lidl.

Do działających w Czechach sieci hipermarketów zaliczają się: Kaufland (Schwarz Group), Ahold, Tesco; SPAR i Globus. W grupie supermarketów główne skrzypce grają Tesco, Albert (Ahold), Billa (Rewe) i Coop. W grupie dyskontów dominuje Lidl (Schwarz Group) i Penny (Rewe). W grupie convenience działały Żabki.

Obszar Czech staje się dla niektórych sieci detalicznych terenem eksperymentów i innowacji. I tak sieć Tesco zbudowała pierwszy w Czechach market z zerową emisją CO2. Tesco nie ujawniła szczegółów technicznych, ale wiadomo że panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu produkują niezbędną elektryczność.

Jakie jest nastawienie klientów do tych wszystkich zmian? Młodzi i w średnim wieku preferują zakupy w nowoczesnych placówkach detalicznych, jedynie najstarsi Czesi wciąż preferują kanał tradycyjny i sklepy leżące w pobliżu. U źródeł takiego zachowania leży szeroka oferta nowoczesnych placówek usieciowionych nosząca wszystkie cechy one-stop shoppingu. Liczba placówek detalicznych typu tradycyjnego znajduje się bezwzględnie pod presją sieci handlowych. Choć liczba osób powyżej 65 roku życia wynosi 15% i rośnie, nie ulega wątpliwości, że młodsi z tej grupy coraz częściej korzystają z oferty sieci handlowych.

Strona 2 z 2