Jogurty z kawałkami owoców: Owoce czynią sukces

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)
Według agencji Nielsen (dane za XII 2009-XI 2010), która dokonuje pomiarów rynku cyklicznie, segment jogurtów łyżeczkowych z owocami wzrósł o 4%. Warto zwrócić uwagę, że jogurty z owocami są w tej grupie zdecydowanym liderem (66% udziałów w grupie jogurtów łyżeczkowych).

Percepcja klientów

Jogurty z kawałkami owoców są dodatkowo postrzegane przez konsumentów jako prawdziwsze i bardziej premium. Na pewno są oceniane jako bardziej naturalne, gdzie smak, aromat i kolor nie zostały uzyskane w drodze dodania sztucznych składników. Dodanie dużej ilości owoców definiuje przyjemnościowy charakter produktu i zbliża tę grupę do ekskluzywnej grupy deserów.

Obietnica zakochania w jogurcie

Kawałki truskawek, brzoskwiń, jabłek, wiśni, owoców leśnych można zamawiać w kubeczkach, wiaderkach, kartonikach, butelkach, dostępne są one także w coraz modniejszej wersji light. Taką ofertę przedstawia Zott – oczywiście z extra dużymi kawałkami owoców. To właśnie dzięki nim firma Zott zbudowała swoją pozycję rynkową. Bez Jogobelli z extra dużymi kawałkami owoców trudno również sobie wyobrazić półkę z jogurtami w jakimkolwiek sklepie spożywczym, czy to wielkim markecie czy małym sklepie w małej miejscowości.

W gronie rynkowych gigantów znajduje się także Danone, firma która oferuje Jogurt z Owocami jako „unikalną kombinację wyśmienitych owoców na dole kubeczka i kremowego jogurtu u góry. Takie ułożenie warstw owoców i jogurtu umożliwia odkrywanie smaku jednego i drugiego osobno lub razem. Jest to również ciekawy sposób wyróżnienia oferty na rynku i niewątpliwie kreatywne podejście do wybrednego klienta, który bywa coraz bardziej rozpieszczany przez rozmaite propozycje rynkowe. Inna linia francuskiego giganta to jogurty Ale Owoc!. Producent akcentuje w swojej komunikacji z rynkiem, że cechują się one niepowtarzalnym, intensywnym, owocowym smakiem. Handlowcy mogą zamawiać jogurty Ale Owoc! w opakowaniach 200 g i 500 g o czterech różnych smakach – owoce leśne, brzoskwinia i wanilia, truskawka oraz wiśnia.



Bakoma to nr 3 na rynku jogurtów. Firma oferuje w segmencie jogurtów z kawałkami owoców linię Polskie Smaki, w której konsumenci mają do wyboru kubeczki 130 g i smaki brzoskwinia, truskawka, wiśnia, owoce leśne, a także rzadko spotykane smaki: poziomka i gruszka.

Polityka marketingowa firmy Bakoma wyraża się w haśle „Radość z natury”. Dbałość o naturalny charakter jogurtów idzie w parze innowacyjnością oferowanych produktów.

Wyznaczanie nowych trendów ilustruje przykład Polskich Smaków z musem – pierwszego jogurtu z owocowym musem, bądź 7 Zbóż MEN – jedynego jogurtu dedykowanego mężczyznom.

Wbrew argumentom o dominacji finansowej firm Zott i Danone i nierealnych – w tych warunkach – próbach wybicia się mniejszych producentów, widać, że sytuacja firm krajowych wcale nie jest beznadziejna. Mnogość nowych segmentów rynkowych (jogurty pitne, jogurty gęste typu bałkańskiego, jogurty funkcjonalne) oraz zbyt późne i mało elastyczne reakcje niektórych firm na potrzeby rynku pokazuje, że pełnej dominacji firm Danone, Zott i Bakoma nie należy jeszcze oczekiwać. Oczywiście fundamentem tych opinii jest przyjęcie danych MEMRB.

Strona 2 z 3