Śmietanka: Szata zdobi śmietankę

Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 4/2010 (41)

Anna Grabowska

Rzecznik Prasowy ROTR (SM)

W Polsce zaobserwować można znaczne nasycenie rynku mleczarskiego. Jest wiele podmiotów wytwarzających produkty mleczarskie, w tym śmietanki, a głównym zagrożeniem jest konkurencja ze strony tych podmiotów. Do zagrożeń można również zaliczyć import zagranicznych śmietanek UHT. W ostatnim czasie pojawiły się też na rynku produkty na bazie tłuszczów roślinnych – tzw. śmietankopodobne. Są oferowane po niższych cenach, jednak w porównaniu do śmietanek produkowanych przez naszą spółdzielnię, są znacznie gorszej jakości.

ROTR (SM) może konkurować przede wszystkim jakością śmietanek (wszystkie produkowane w 100% z mleka krowiego), szeroką gamą oferowanych produktów, oraz dywersyfikując ofertę w zależności od odbiorcy. Dla klientów indywidualnych przeznaczone są śmietanki pod marką Delik, o zawartości tłuszczu 12%, 18%, 30% i 36% w wygodnych i funkcjonalnych opakowaniach (250 ml i 500 ml) z nakrętkami, które ułatwiają użytkowanie i przechowywanie. Z kolei dla sektora gastronomicznego, czyli restauracji, hoteli lub cukierni mamy specjalną ofertę śmietanek sprzedawanych pod marką Blanco, w ekonomicznych opakowaniach – śmietankę UHT 30% tłuszczu w opakowaniu 1-litrowym i śmietankę UHT 33% tłuszczu w opakowaniu bag-in-box 5-litrowym.

Przy wyborze śmietanki konsumenci kierują się przede wszystkim jakością, walorami smakowymi, zwracają również uwagę na ciekawe opakowanie oraz cenę. Wybierając nasz produkt mogą być pewni, że śmietanka tortowa doskonale się ubija długo zachowując kremową konsystencję, a pozostałe wzbogacają smak przygotowywanych potraw. Handlowcy bardziej niż klienci indywidualni zwracają uwagę na terminy przydatności. W przypadku śmietanek UHT jest to 5 miesięcy.

Najwyższe zainteresowanie zakupem śmietanki notuje się w okresach przedświątecznych, wówczas szczególnie wzrasta sprzedaż śmietanek Delik o zawartości tłuszczu 30% i 36%, stosowanych do ciast, tortów, deserów. Również dobrym okresem jest lato (maj-wrzesień), w którym obserwuje się wzrost konsumpcji deserów, sosów, dipów, przez co zdecydowanie wzrasta sprzedaż wszystkich śmietanek Delik. Natomiast śmietanki skierowane sektora HoReCa, które sprzedajemy pod marką Blanco cieszą się zainteresowaniem naszych klientów przez cały rok.

W strukturze rynku śmietanek dominuje opakowanie w postaci kartonu najczęściej z zakrętką, tradycyjny kubek plastikowy spotyka się coraz rzadziej. Najczęściej wybieranymi wielkościami opakowań są 250 g oraz 500 g pojemniki. W sektorze HoReCa stosuje się większe opakowania w postaci woreczków plastikowych oraz wiaderek, od 5 l do 15 l.

Należy się spodziewać, że ze względu na promocję prozdrowotnego stylu życia konsumenci będą szukać nowych produktów, zastępujących kaloryczne śmietanki na przykład prozdrowotnymi. Ważna jest także wygoda w użyciu, czyli wygodne opakowanie, które umożliwi wielokrotne zamykanie i otwieranie produktu. Producenci proponują więc kartony z zakrętkami, pojedyncze porcje idealne do 1 filiżanki kawy czy gotowe bite śmietanki w sprayu. Bezsprzeczne są też zalety tkwiące w cechach samego produktu. W przypadku śmietanek kremowych ważna jest łatwość ich ubicia, a w przypadku śmietanek stosowanych do zup i sosów – niewarzenie się w potrawach.

Producenci śmietanki, ze względu na trend żywieniowy skłaniający do obniżania zawartości tłuszczu w diecie oraz liczne substytuty śmietanki w postaci mleka zagęszczonego lub jogurtów naturalnych, muszą zabiegać o klienta. Jedną z form zwrócenia uwagi na produkt jest jego opakowanie; atrakcyjne zwróci uwagę niejednego konsumenta. Opakowanie musi spełnić cztery podstawowe funkcje. Po pierwsze musi zabezpieczyć towar przed zepsuciem się, po drugie powinno promować produkt znajdujący się w środku, po trzecie umożliwić składowanie, przemieszczanie i użytkowanie go, a po czwarte umożliwić identyfikację tego produktu i odróżnienie go od innych.

W ostatnich miesiącach wielu producentów śmietanek, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, wprowadziło zupełnie nowe opakowania swoich produktów. Firma Rotr (SM) oprócz nowej szaty graficznej kartonu – nowoczesnej i atrakcyjnej – wprowadziła wygodne zamknięcie, w postaci zakrętki, ułatwiające otwieranie i przechowywanie produktu. Podobnie Łowicz (OSM), która wprowadziła nowe opakowanie dla śmietanek 12% w kartonikach po 250 g. Zmiany dokonano także w opakowaniu jednoporcjowej śmietanki do kawy. Od niedawna konsumenci mogą zaopatrzyć się w kartonik, mający kształt niedużego sześcianu z 60 śmietankami. Dotychczas śmietanka była dostępna w listkach po 10 i 20 porcji. Warto zwrócić również uwagę na nowości Łowicz (OSM) śmietanki UHT 10% do kawy w kartonikach 200 g.

Strona 2 z 3