Śmietanka: Szata zdobi śmietankę

Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 4/2010 (41)

Śmietanka to produkt mleczarski, który powstaje przez odwirowanie mleka, poddanie go pasteryzacji, sterylizacji i obróbce UHT. Homogenizacja to dodatkowy zabieg produkcyjny. Śmietanka stanowi półprodukt przy wytwarzaniu wielu produktów mlecznych, takich jak śmietana, masło śmietankowe czy lody śmietankowe. Ze śmietanki uzyskuje się śmietanę poprzez poddanie jej ukwaszeniu czystymi kulturami bakterii maślarskich.


Wyróżnia się kilka rodzajów śmietanek, w zależności od zawartości w nich tłuszczu:

  • śmietankę o zawartości 9-12% tłuszczu, potocznie nazywaną słodką śmietanką, stosuje się do sałatek i kawy. Śmietankę taką oferują między innymi Łowicz (OSM) i Mlekpol (SM) w pojedynczych porcjach oraz Rotr (SM), Wart-Milk i Mlekpol (SM) w kartonach. Łowicz (OSM) proponuje także śmietankę UHT w kartonach 10% w kartonach 200 g oraz śmietanki 12% w kartonikach 250 g. Oprócz nich w ofercie znajdują się śmietany w kartonikach z zakrętką 250 g i 500 g.
  • śmietankę tłustą o zawartości 18%, stosowaną głównie do zup, sosów i deserów proponują na przykład Mlekovita (GK), Wart-Milk (OSM) z marką Mu!, Rotr (SM) z marką Delik i Raciborska (SM) w kartonach lub kubkach.
  • śmietankę kremową o zawartości 30% tłuszczu, potocznie nazywaną kremówką, ponieważ używa się jej do deserów i sporządzania bitej śmietany; oferuje ją większość producentów.
  • śmietankę tortową o zawartości 36% tłuszczu: oferują między innymi Mlekovita (GK), Mlekpol (SM), Łowicz OSM, Rotr (SM) oraz Wart-Milk (OSM).

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu w Mlekpol (SM)

Mimo ciągle rosnącego zainteresowania produktami o obniżonej zawartości tłuszczu śmietanki cieszą się w dalszym ciągu dużą popularnością. Przypomnę, że tłuszcz zawarty w śmietankach jest składnikiem podkreślającym smak potraw – jest „nośnikiem” aromatu. Dlatego też produkty takie jak np. śmietanka 18% do zup i sosów są niezastąpione w kuchni. Powodzenie sprzedaży śmietanek jest uwarunkowane jakością produktu, jego dostępnością i znajomością marki.

Z tego powodu Mlekpol (SM) od dwóch lat inwestuje w markę śmietanek Łaciata. Cykliczne kampanie wizerunkowe, realizowane w okresach wiosennym i jesienno-zimowym, przypominają klientom o naszych śmietankach – 12% do kawy, 18% do zup i sosów, 30% do ciast i deserów; ostatnio wprowadziliśmy na rynek 36% śmietankę do ubijania o pojemności 1 l.

W przypadku śmietanek odnotowujemy sezonowość sprzedaży – śmietanki 30% i 36% to produkty najlepiej rotujące się w okresie wiosenno-letnim – sezonie owoców, ciast i deserów. Natomiast śmietanki 12% i 18% z powodzeniem sprzedają się przez cały rok.

O sukcesie naszego produktu świadczy jego wysoki udział w segmencie śmietanek – Łaciata ma bowiem 43% udział wolumenowy.

Liderem rynku śmietanki jest Mlekpol (SM), którego udziały wolumenowe osiągane przez Śmietankę UHT Łaciata wynoszą 43%.

Strona 1 z 3