Sery pleśniowe niebieskie: Pleśniowa przyjemność

Sery nie są już tylko środkiem do zaspokojenia głodu. Potrzeby klientów stają się coraz bardziej wyszukane, a producenci muszą podążać już nie tylko za gustami smakowymi, ale i za najnowszymi trendami. W tym wszystkim bardzo dobrze odnajdują się sery pleśniowe. Łącząc w sobie wyszukany smak, pociągającą formę, spożywane są dla przyjemności. Jest jeszcze coś, co je wyróżnia – poczucie luksusu.
Skąd te pyszności
Jedną z grup serów obecnie najchętniej wybieranych (przez większych lub mniejszych smakoszy) są sery miękkie z porostem białej pleśni, którymi w Polsce chyba najczęściej, okazują się popularne Camembert i Brie, spotykane obecnie prawie w każdym sklepie spożywczym. Z kolei druga grupa popularnych w Polsce serów, to sery z przerostem niebieskiej/błękitnej pleśni, zwane potocznie serami niebieskimi lub blue. Do ich produkcji stosuje się szlachetną pleśń Penicillium Roqueforti. Smak i aromat serów niebieskich powstaje w czasie wielotygodniowego dojrzewania w specyficznych warunkach. Nakłuwanie sera w cyklu produkcyjnym ma na celu umożliwienie rozwoju pleśni wewnątrz sera. Widoczne w gotowym wyrobie żyłki pleśni powstaje właśnie dzięki temu, że sery dojrzewają od środka do zewnątrz.
Deska z serami
Obecnie na półce powszechnie znanych i odwiedzanych sklepów, znajdziemy w sumie kilkadziesiąt różnych serów pleśniowych. Czy to produkcji polskiej, czy z zagranicy, prezentują się na półce w eleganckich opakowaniach.

Wśród najpopularniejszych producentów serów pleśniowych znajdziemy w Polsce wspomniane firmy: Bongrain Polska, Hochland Polska, Lactalis Polska oraz Lazur (SM). Portfel serów pleśniowych firmy Bongrain Polska to marki Turek i Sekret Mnicha. Sprzedaż produktów marki Turek ma znacznie większy udział w całej sprzedaży pleśniowych niż produkty marki Sekret Mnicha. Jednak to, że producent ten posiada dwie marki serów pozwala mu na docieranie z ofertą do bardziej zróżnicowanych odbiorców. Produkty marki Turek są to sery typu camembert i brie, adresowane do konsumentów, którzy lubią zróżnicowane smaki. Otrzymują oni szeroką gamę serów z dodatkami (np. Turek camembert z pieprzem, z ziołami, z papryką, z jogurtem). Sekret Mnicha skierowany jest do bardziej doświadczonych konsumentów, poszukujących wykwintniejszych odmian smaków w obrębie serów pleśniowych, tj. Sekret Mnicha camembert z orzechami.
Ponieważ konsumenci coraz bardziej domagają się transparentnych opakowań, tak aby widzieć produkt przed otwarciem, często spotykamy tacki z przezroczystą oprawą. Taką innowacją może pochwalić się inna wielka marka Castello Danish Blue Cheese oraz trójkątny Extra Creamy; sery firmy Arla Foods.
Sery pleśniowe cieszą się coraz częściej uwielbieniem polskich smakoszy. I tak w 2010 roku dwa sery tej kategorii spotkały się z wyróżnieniem Wybór Konsumenta Innowacja roku 2010. Pierwszy to pochodzący z Francji ser Le Rustique (dystrybucja Candia Polska) produkcji Vire Cadet. Jest to ser miękki, dojrzewający z płukaną skórką (200 g), zapakowany w drewniane kwadratowe pudełeczko przykryte przezroczystym pergaminem, spod którego widać delikatny prążkowany ser. Drugim produktem z tą etykietą jest natomiast Le Rustique Camembert niskotłuszczowy (28% tłuszczu) zapakowany w gustowne drewniane pudełko z wystającą chusteczką. Oba produkty zaskarbiły sobie sympatię klientów, zarówno wyjątkowymi odczuciami smakowymi jak i swoim atrakcyjnym wyglądem.

Bardzo szeroką ofertą serów pleśniowych może pochwalić się sieć Real. Na stoisku serowym, tuż obok serów kanapkowych lub serów świeżych znajdziemy całą gamę pleśniowych produktów. Spośród serów z porostem białej pleśni można znaleźć m.in. Camembert Pére André, oryginalny francuski ser miękki (w krążku 250 g) w drewnianym pudełku, z oferty firmy Temar (PPH). Następnie Camembert Erival (25 g) w kolorowej folii wyprodukowany we Francji, dystrybucji Eurial Polska, Grand Terror camembert (250 g krążek), w drewnianym pudełku, produkcji francuskiej, sprowadzany do nas przez Temar (PPH) oraz ser Brie Coeur de Lion (200 g) od firmy Candia Polska. Równie bogaty jest wachlarz serów z przerostem niebieskiej pleśni, tj. rodzimej produkcji sery pleśniowe Lazur (SM) z przerostem pleśni (błękitnej, perłowej, turkusowej). Ten niewielki polski zakład produkuje tylko sery z przerostem pleśni, które są dostępne na stoisku sprzedaży tradycyjnej w formie „główki” oraz „bloków”. Z kolei w ladzie samoobsługowej znaleźć można sery Lazur w gramaturze 100 g i 115 g oraz nowość na rynku polskim – sery pleśniowe w formie plastrów (Lazur Złocisty, Srebrzysty, Skalmierzycki). Lazur (SM) jako pierwszy wprowadziła na rynek sery pleśniowe w formie plastrów.
