Innowacje: Przed starciem tytanów
Obietnica zdrowia
W biznesie spożywczym konsumenci poszukują nie tylko wyrobów wysokiej jakości, dobrze opakowanych, w dobrej cenie. Coraz większe znaczenie ma obietnica osiàgania korzyści zdrowotnych, a to właśnie zdrowie uznawane jest za najważniejsze dobro w hierarchii wartości. Zdrowie nie ma ceny i widać to na przykładzie nieustannie rosnącego popytu na drogie – z racji unikalnej technologii – margaryny. Dobrze zarabiający Polacy wolą kupować produkty z najwyższej półki, nawet jeśli nie są to zakupy regularne. Każdy chce zachować zdrowe serce, co w obecnych warunkach życia wypełnionego stresem i innymi zagrożeniami cywilizacyjnymi nie jest rzeczą łatwą. Problem zdrowego serca dostrzegli wreszcie także producenci masła.
W 2006 roku sprzedaż margaryn funkcjonalnych wzrosła o ponad 20%. Rok 2007 przyniósł wzrost rzędu 27%. Obecne doniesienia mówią o wzroście ponad 27% wzroście ilośiowym i 32% wartościowym liczonym na podstawie porównania okresu VI 2008-V 2009 do VI 2007-V 2008.
Beneficjentami tego wzrostu są najdłużej obecne na polskim rynku marki: Benecol i Flora pro. activ. Liderem sprzedaży jest marka Benecol (ok. 76% wolumenowo i 75% wartościowo, dane za okres VI 2008-V 2009 Nielsen), dalej Flora pro. activ firmy Unilever. Wyścig między obydwiema firmami przenosi się w sferę tworzenia nowych marek i nowych produktów. Firma Raisio wypuściła na polski rynek margaryny Beviva, Unilever wśród swoich nowości wprowadził Ramę Idea! i Florę z kwasami Omega 3 i 6. W tle rywalizacji wielkich koncernów na rynku utrzymała się też innowacyjna margaryna Benevita z ZPT w Szczecinku.
Skoro można zapobiegać chorobom cywilizacyjnym poprzez bardziej przemyślaną dietę uwzględniającą substancje blokujące absorpcję cholesterolu (stanole i serole roślinne), dlaczego nie wyprodukować także innowacyjnego masła? Na ten sam pomysł wpadły: Grupa Polmlek i mleczarnia Ostrołęka (SML). Masło Omega i Masło z kwasami Omega 3 i 6 to w istocie zapełnienie nowej niszy, którą obie firmy obiecują sobie w pełni eksplorować.
Do kwasów Omega 3 zaliczamy długołańcuchowe, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe jak alfalinolenowe (ALA), eicosanoidonowe (EPA) czy arachidonowe (DHA). Kwasy omega 3 i 6 można pozyskiwać ze źródeł roślinnych (np.: lnicznika siewnego Camelina Sativa) oraz wiesiołka dziwnego Oenothera paradoxa) oraz żródeł zwierzęcych.
Po co nam kwasy Omega-3
- stymulują rozwój mózgu / zmniejszają ryzyko demencji starczej
- zwiększają efektywność pracy mózgu i układu nerwowego (zapobiega depresji) – kwasy EPA/DHA
- zapobieganie nowotworom
- spowalnianie procesów starzenia się
- zmniejszanie ryzyka zawału serca, udaru mózgu
- obniżanie poziomu szkodliwych tłuszczów we krwi
- zapobieganie arytmii
- zwiększanie odporności organizmu na zakażenia
- obniżanie ciśnienia krwi
- pomoc w koncentracji
- regulacja odporności immunologicznej, przepływu naczyniowego krwi i agregacji płytek krwi
- działanie przeciwzapalne
- poprawa jędrności skóry i odżywianie jej.

Tomasz Krajanowski
Dyrektor ds. Handlu w Ostrołęka (SML)
Jesteśmy pierwszym i jedynym w tej chwili producentem prozdrowotnego masła Omega 3+6. Nasze masło Omega ze względu na swój charakter opakowania (czarna folia) i dodatków kwasów Omega wyróżnia się mocno spośród innych tłuszczów.
Świadomi konsumenci wolą dopłacić nieduże pieniądze i nie tylko smacznie zjeść, ale jednocześnie „podać” sobie zdrowie. Takie właśnie możliwości dają nasze produkty z Omega, które pomagają utrzymać zdrowe serce i krążenie.
Coraz więcej jest zwolenników naszego masła Omega, co spowodowane jest pojawieniem się jego w sieciach ogólnopolskich Alma, Selgros, Kaufland oraz mniejszych lokalnych.
Produkty te kierujemy do klienta, który chce poprzez produkty funkcjonalne lepiej i zdrowiej odżywiać się, co w efekcie przełoży się na zdrowie. Bo jedząc nabiał to zdrowie się „otrzymuje”, a nabiał wzbogacony w prozdrowotną Omegę tym bardziej.
Nasz produkt wyróżnia się na półce czarną szatą graficzną, co dla konsumentów jest ważne, ponieważ łatwo do niego wrócić, a jednocześnie urozmaica półkę sklepową asortymentowo.
