Twarożki: Czas na… twarożek
Katarzyna Jezierska
dyrektor marketingu, Piątnica (OSM)
Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój kategorii serów białych, w tym twarożków, które od lat należą do kluczowych segmentów rynku nabiałowego w Polsce. Wzrost napędzany jest przede wszystkim zmianami w stylu życia Polaków – coraz większą świadomością żywieniową, koncentracją na diecie bogatej w białko oraz poszukiwaniem naturalnej żywności o krótkich terminach przydatności do spożycia. Twarożki idealnie wpisują się w te oczekiwania – są lekkie, sycące, o dużej wartości odżywczej, a jednocześnie są niezwykle uniwersalne.
Silnym impulsem rozwojowym dla tej kategorii jest też moda na czystą etykietę, prosty skład produktów i sposób ich wytwarzania oraz jawne, często regionalne pochodzenie surowców. W tym kontekście twarożki z Piątnicy naturalne, przygotowywane z mleka od lokalnych dostawców, zyskują szczególne znaczenie i cieszą się zaufaniem konsumentów.
Twarożki i serki z Piątnicy szczególnie dobrze radzą sobie w kanale nowoczesnym, gdzie liczą się wygoda i dostępność. W strukturze naszej sprzedaży dominują produkty, które odpowiadają na różne preferencje konsumentów. Serki Wiejskie to nasze bestsellery – klasyczny oraz wysokobiałkowy są wybierane przez osoby poszukujące produktów będących źródłem łatwo przyswajalnego białka. Dużym zainteresowaniem cieszą się także Serki Wiejskie z owocami, które łączą naturalne ziarna twarożku z owocowym musem, przez co stają się wygodną i pożywną przekąską. Bardzo popularne są również serki z linii Twój Smak – naturalne i smakowe, w różnych wariantach (śmietankowy, puszysty i aksamitny). Są one idealne nie tylko do pieczywa, znajdują też wiele innych zastosowań w kuchni – znakomicie sprawdzają się do past, dipów czy bardzo popularnego sushi.
Patrząc w przyszłość, dostrzegamy wiele możliwości dalszego rozwoju tej kategorii. Konsumenci coraz częściej oczekują nie tylko naturalności, ale także różnorodności – stąd potencjał dla wariantów funkcjonalnych oraz smakowych.
Oczywiście istnieją także wyzwania takie jak zmienność preferencji żywieniowych – popularność diet roślinnych czy alternatywnych źródeł białka może stanowić konkurencję dla tradycyjnych produktów mlecznych, w tym twarożków. Wymaga to ciągłych innowacji, rozwijania oferty i elastycznego reagowania na potrzeby konsumentów. W Piątnicy staramy się nie tylko nadążać za tymi zmianami, ale przede wszystkim aktywnie je wyprzedzać. Systematycznie rozwijamy nasze portfolio, inwestujemy w nowe warianty i innowacyjne rozwiązania produktowe, nie rezygnując przy tym z tego, co dla nas najważniejsze – naturalności i najwyższej jakości.
Podsumowując – kategoria twarożków ma bardzo dobre perspektywy dalszego wzrostu. Kluczem do sukcesu będzie umiejętne łączenie przez producentów jakości i innowacyjności, elastyczne reagowanie na trendy oraz utrzymywanie wysokich standardów, które są podstawą zaufania konsumentów – dziś i w przyszłości.
Sekret popularności
Twarożek jest uważany za korzystny dla zdrowia składnik diety. Wartość energetyczna 100 g twarożku to około 160 kcal. Z reguły zawiera między 10 a 12 g białka na 100 g produktu, w zależności od zawartości tłuszczu i sposobu produkcji. Ponadto produkt zawiera ok. 2,6 g węglowodanów oraz od 10 do nawet 45% tłuszczu.
Białko jest ważnym składnikiem odżywczym dla organizmu, ponieważ wspomaga budowę i zachowanie dobrej kondycji mięśni, kości, skóry i włosów. Twarożek i zawarte w nim białka i aminokwasy umożliwiają regenerację mięśni po wysiłku. Z tego względu twarożek jest szczególnie dobrym źródłem białka dla sportowców i osób wykonujących prace fizyczne. Jest też rekomendowany dzieciom i młodzieży w okresie wzrostu, seniorom oraz osobom na diecie wysokobiałkowej. Jest istotnym elementem zrównoważonej diety kobiet w ciąży – może pomóc pokryć zapotrzebowanie na proteiny w tym szczególnym okresie dla kobiety. Twarożki powinny być też ważną składową diety kobiet w okresie menopauzy.
Jak wspomniano powyżej, twarożki mogą mieć różną zawartość tłuszczu. Te chude zawierają go od 0% do mniej niż 0,5% – dzięki temu stanowią idealny wybór dla osób dbających o niskotłuszczową dietę. Warto także przy okazji zwracać uwagę na ilość węglowodanów w produkcie, w tym na zawartość dodanego cukru. Wraz ze wzrostem zawartości tłuszczu zwiększa się także ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, co nie jest korzystne dla osób z nadwagą oraz problemami z układem krążenia i wysokim poziomem cholesterolu we krwi.
Twarożki zawierają także ważne dla naszego organizmu składniki mineralne takie jak wapń (95 mg/100 g), magnez (10 mg), żelazo (0,3 mg), potas (82 mg) i sód (34 mg). Twarożek jest doskonałym źródłem wapnia, który bierze udział w budowie i utrzymaniu w należytej kondycji tkanki kostnej. Wapń bierze także udział w procesie pracy komórek mięśniowych, tak by kurczyły się i rozluźniały, a komórki nerwowe mogły przekazywać sygnały. Wapń odgrywa również rolę w krzepnięciu krwi i regulowaniu jej ciśnienia. Twarożki są dobrym wyborem, bowiem mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na wapń.
Twarożki są również źródłem witamin. Zawierają m.in. witaminy rozpuszczane w tłuszczach: A (99 µg/100 g) i E (0,3 mg) oraz rozpuszczalne w wodzie takie jak B1 (0,03 mg), B2 (0,24 mg), B6 (0,08 mg) oraz C (1 mg).
Witamina A ma kluczowy wpływ m.in. na proces widzenia, reguluje wzrost tkanki nabłonkowej, sprzyja zdolności regeneracyjnej komórek, wykazuje właściwości przeciwnowotworowe – ogranicza ryzyko lub spowalnia rozwój raka jelita grubego, piersi, płuc i stercza, wzmacnia układ immunologiczny. Witamina E to grupa związków, które działają jako silny przeciwutleniacz. Jest istotna dla ochrony komórek przed uszkodzeniami i stresem oksydacyjnym, a także dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego. Witamina D to także grupa związków niezbędnych dla zdrowia człowieka. Odgrywa kluczową rolę w regulacji poziomu wapnia i fosforu, co jest niezbędne do utrzymania zdrowych kości i zębów. Z kolei witamina B1 wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego, wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, wspiera układ immunologiczny oraz wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Witamina B2 uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, węglowodanów i białek, a także w funkcjonowaniu układu nerwowego, skóry i błon śluzowych. Witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układów nerwowego, odpornościowego i metabolicznego. Bierze udział w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów, a także w produkcji czerwonych krwinek i syntezie neuroprzekaźników. Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to substancja niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Jest ona wymagana do syntezy kolagenu, a więc wpływa na zapewnienie prawidłowego stanu tkanki łącznej. Ułatwia proces gojenia się ran, przyswajanie żelaza oraz jest aktywatorem wielu enzymów.
Grzegorz Mech
Business Development Manager, YouGov Poland
Sery stanowią jedną z głównych kategorii spożywczych kupowanych przez polskie gospodarstwa domowe. W pierwszym kwartale bieżącego roku „jakiś ser” znalazł się w koszyku ponad 99% nabywców. Przeciętnie każde polskie gospodarstwo domowe w analizowanym okresie kupowało ser ponad 20 razy, nabywając łącznie ponad 11 kg tego produktu i wydając na kategorię niemal 260 zł. Łącznie kupiliśmy bez mała 154 tys. ton różnych serów i wydaliśmy na te zakupy ponad 3,5 mld zł.
Serki do smarowania pieczywa stanowiły nieco ponad 6% wolumenu zakupów całej kategorii serów oraz bez mała 8% wartości rynku (zakupy dokonywane przez polskie gospodarstwa domowe i przynoszone do domu).
Porównując pierwszy kwartał bieżącego roku z analogicznym okresem w roku 2024 widzimy wyraźnie, że o ile cała kategoria serów odnotowuje niewielkie spadki w kontekście wolumenu zakupów oraz liczby nabywców, to segment serków do smarowania rośnie w obu tych ujęciach. Serki do smarowania pozyskały ok. 140 tys. nowych nabywców (wzrost penetracji o ok. 1 pp) i odnotowały 2% wzrost wolumenu zakupów. Wydaje się, że może to być skorelowane ze wzrostem średnich cen, który był zdecydowanie wyższy dla całej kategorii serów niż dla segmentu serków do smarowania (9,7% vs 5,8%), choć w obu przypadkach wyższy niż wskaźnik inflacji.
Najpopularniejszym formatem sklepów w zakupach serków do smarowania są sklepy dyskontowe, które wybiera ok. 47% nabywców – polskich gospodarstw domowych. Na drugim miejscu są supermarkety, gdzie zakupów dokonuje ok. 1/4 nabywców, a potem hipermarkety i sklepy małopowierzchniowe – oba te formaty wybiera po ok. 15% nabywców. Sklepy wielkopowierzchniowe odpowiadają łącznie za prawie 85% wolumenu zakupów kategorii. Zdecydowanie dominują dyskonty, stanowiące ponad połowę rynku w tym ujęciu. Warto na pewno zauważyć, że nadal liczącym się graczem są sklepy małego formatu, odpowiadające za ponad 13% wolumenu zakupów.
Najpopularniejszym rodzajem serów do smarowania są serki naturalne – wybiera je bez mała 49% gospodarstw domowych i stanowią one ponad połowę wolumenu zakupów kategorii. Drugim w kolejności segmentem są serki warzywne, które są kupowane przez prawie 44% gospodarstw domowych i stanowią 36% wolumenu zakupów. Następne w kolejności są serki z grzybami / pieczarkami, orzechowe oraz z szynką, salami, boczkiem stanowią jedynie ok. 1% zakupów każdy.
Zarówno cała kategoria serów, jak też segment serków do smarowania pieczywa wydają się zachowywać stabilnie. Nie obserwujemy dynamicznych zmian, choć warto na pewno zauważyć drobne korekty przy porównaniu obu okresów analitycznych. Wydaje się uprawnionym stwierdzenie, że segment serków do smarowania rozwija się lepiej niż cała kategoria i raczej takiej właśnie sytuacji należy spodziewać się w kolejnych miesiącach tego roku.
Dane z YouGov Shopper Panel (8000 polskich gospodarstw domowych, zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu).
