Twarogi tradycyjne: Twaróg tradycją stoi

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2022 (109)


makowska.jpgAgata Makowska

Dyrektor Handlu Łowicz (OSM)

Sprzedaż w kategorii twarogów, mimo panującej sytuacji epidemiologicznej utrzymuje zadowalający poziom. Prognozujemy wzrost sprzedaży rok do roku, gdyż sprzedaż serów twarogowych cyklicznie notuje w grudniu widoczne wzrosty. Nie jest to co prawda tak duży pik sprzedażowy jak w przypadku Świąt Wielkanocnych. Jak podaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Polska jest szóstym producentem twarogów i serów na świecie, a sprzedaż zagraniczna w latach 2004-2020 zwiększyła się ponad czterokrotnie. Polska należy do grona największych, światowych producentów wspomnianego asortymentu. Zauważalnie w przypadku marki Łowicz (OSM) większa część sprzedaży jest eksportowana, ale rynek lokalny również jest chłonny tego produktu. Największą popularnością cieszy się wariant półtłusty w kostce 200 g, który notuje dwukrotnie wyższe przychody ze sprzedaży w porównaniu do wariantu w postaci klinka 250 g. Podobną tendencję notuje twaróg chudy. Najmniejszą popularnością cieszy się twaróg tłusty, który w naszej opinii swoją „niechlubną reputację” zawdzięcza wyższej zawartości tłuszczu, która niestety nie wpisuje się w obecne trendy healthy oraz fit. Krajanka półtłusta jest produktem o stabilnym udziale w sprzedaży. W ofercie posiadamy już gotowe masy twarogowe jak Sernik łowicki w wiaderku 1 kg czy trzykrotnie mielony twaróg w formie batonu, przeznaczone dla mniej zaawansowanych gospodyń domowych, ponieważ są praktycznie gotowymi rozwiązaniami.

Jak wiemy Polacy uwielbiają gotować, więc jako producent przygotowujemy się na zwiększone zapotrzebowanie produktu na rynku. Cieszymy się, że ten akcent tradycyjnego przygotowywania potraw, w atmosferze rodzinnej, nadal jest obecny w polskich domach.

Rynek twarogów w Polsce

Rynek twarogów tradycyjnych jest wciąż rozdrobniony, choć podlega nieustannej koncentracji. Produkty tradycyjne dzięki znakomitej jakości znane są głównie na lokalnych rynkach, choć coraz częściej interesują się nimi kupcy największych sieci handlowych. Do najbardziej znanych producentów twarogów tradycyjnych należą m.in.: Bychawa (OSM), KaMos (SM), KeSeM, Olesno (SM), Szczerców (R-PSM), Klimeko, Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Jasienica Rosielna (OSM). 

udział w kategorii serów białych wg rodzaju mleka

Dużo bardziej klarownie przedstawia się sytuacja na rynku wyrobów produkowanych na skalę przemysłową. Najmocniejszymi graczami na rynku twarogów paczkowanych są Piątnica (OSM), Mlekpol (SM) Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek.

Twarogi z mleczarni Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) posiadają certyfikat „Dziedzictwo kulinarne Pomorskie”. To tradycyjnie i naturalnie wytwarzane białe sery pochodzące częściowo z surowca pochodzącego z wypasu naturalnego na żuławskich łąkach. Zwierzęta mogą swobodnie korzystać z przestrzeni oraz dostępnej różnorodności traw i ziół. Po takim surowcu można spodziewać się bogatszych walorów smakowych i wysokiej wartości odżywczej.

polska import i eksport serów świeżych

W Polsce z roku na rok produkcja serów świeżych systematycznie rośnie. W 2015 r. było to 419,5 tys. ton, by w 2019 r. osiągnąć poziom 471,3 tys. ton, co stanowi blisko 12% wzrost ilościowy w przeciągu 5 lat. 

Średnia cena sera twarogowego tłustego wynosi około od 11,7 do 12,84 zł za kg. Chcąc kupić twaróg tradycyjny u certyfikowanego producenta trzeba za kilogram zapłacić od 27 do 30 złotych. W detalu za kilogram twarogu produkowanego przemysłowo zapłacimy od 16 do 18 zł. 

tabela 1a.jpgtabela 1b.jpgtabela 1c.jpg


Źródła 

  1. Jan Piotr Dekowski, „Z badań nad pożywieniem ludu łowickiego (1880-1939)”.
  2. Jan Piotr Dekowski „Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, Seria Etnograficzna nr 12, Łódź 1968.
  3. Stefan Ziajka, „Mleczarstwo zagadnienia wybrane”, Wydawnictwo ART, Olsztyn 1997.
  4. Strona MRiRW
  5. Strony producentów
Strona 3 z 3