Produkty „on the go”: Złap coś w dłoń

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2021 (106)
© fm


Wszechobecny pośpiech, narzucane nowe wyzwania oraz permanentny brak czasu powodują, że coraz więcej osób poszukuje gotowych i łatwych do skonsumowania na szybko gdzieś między jedną aktywnością a drugą. Produkty „on the go” nie tylko powinny szybko zaspokajać głód, dawać chwile przyjemności, ale także powinny być smaczne i odżywcze. Produkty tego typu powinny zajmować mało miejsca, być dopasowane do ręki, łatwe do utylizacji, recyklingu, nieść w sobie pierwiastek ekologii.

Produkty z kategorii „on the go” z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Pandemia dokonała wyłomu w tym trendzie, ale można spodziewać się, że wraz z powrotem do normalności, również produkty „w drodze” staną się ponownie poszukiwane. Są cenione przez zabieganych rodziców, studentów, pracowników umysłowych, ale także przez osoby, które nie chcą lub nie mają czasu na kulinarne przygotowania. W ten sposób wiele osób może oszczędzić czas i poświęcić go na czynności bardziej priorytetowe w danej chwili. Tego typu żywnością interesują się też osoby w mniejszych gospodarstwach domowych, mające deficyt czasu oraz o mniejszej wyobraźni kulinarnej. Są to jednocześnie osoby, które chcą się bezpiecznie, zdrowo i racjonalnie odżywiać.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Hochland ma w swojej ofercie kilka produktów idealnie wpisu­jących się w ideę „on the go”. Słownikowa definicja tego typu żywności wskazuje, że jest to żywność łatwa do jedzenia np. podczas podróży albo w ogólnym pojęciu – wyjścia na zewnątrz, bez tworze­nia zbędnego zamieszania. Szczególnie w czasie pande­mii konsumenci chętnie przechodzą na wygodne formy opakowań. Poszukują ich zarówno w wielkoformato­wych placówkach handlowych, jak i w mniejszych skle­pach osiedlowych, stąd punkty sprzedaży detalicznej powinny być zainteresowane zapewnieniem ciągłej do­stępności tej grupy asortymentowej i regularnym uzu­pełnianiem ewentualnych braków. Hochland proponuje formaty mini kilku swoich flagowych produktów, które są odpowiedzią na potrzeby współczesnych konsumen­tów – aktywnych, wymagających i ceniących praktycz­ne rozwiązania. To oferta skierowana właśnie do osób często spożywających posiłki poza domem, pracują­cych, żyjących szybko i dynamicznie. Almette w prak­tycznym, łatwym do podzielenia opakowaniu mini moż­na zabrać ze sobą. Almette mini to świetna propozycja na przekąskę, drugie śniadanie czy lunch, w wygodnym 4 komorowym opakowaniu, a każda miniporcja puszy­stego serka twarogowego to gwarancja wygody i świe­żości w każdej sytuacji. Jest idealna do przygotowania 1-2 kanapek. Do wyboru są najpopularniejsze warianty smakowe Almette – śmietankowy, z ziołami i jogurtowy. Także Hochland Kanapkowy dostępny jest w wersji mini. Serek zachwyca kremową konsystencją, intensywnymi składnikami i różnorodnością smaków. Podzielony na 4 porcje jest gotowy, aby wyskoczyć na spacer, do pracy czy na wycieczkę, jest wygodnym i szybkim spo­sobem na posiłek, w każdej sytuacji – w domu, poza domem i w podróży. To idealnie wymierzona porcja na jedną dużą lub dwie mniejsze kanapki, a także możli­wość wyboru ulubionego smaku. Hochland Kanapkowy Mini dostępny jest w kilku wariantach: w wersji ze sma­kiem Śmietankowym oraz miksem smaków – Śmietan­kowy i Ze szczypiorkiem oraz Śmietankowy i Z ogórkiem i koperkiem, a także w wariancie czekoladowym.

Idea „on the go”

Słownikowa definicja pojęcia produkt „on the go” (co z angielskiego znaczy „w drodze”, „w podróży”) wskazuje, że jest to żywność łatwa do jedzenia podczas w podróży albo w ogólnym pojęciu – wyjścia na zewnątrz, bez tworzenia zbędnego bałaganu czy zamieszania, bez potrzeby używania stolika czy sztućców. Żywność kryjąca się pod nazwą „on the go” powstała, jako odpowiedź producentów na rozwijający się trend do konsumowania żywności w biegu, po wyjściu z domu, między posiłkami, bez konieczności zasiadania przy stole. Jest to często żywność brana do szkoły/uczelni do przekąszenia między zajęciami, do pracy, na wycieczki lub po treningach i zajęciach sportowych. Innymi słowy do coraz bardziej nietypowych i czasami ekstremalnych warunków do konsumpcji.

Mleczarstwo to atrakcyjny partner dla handlu

Popyt na produkty mleczarskie „on the go” rośnie od kilku lat. Produkty mleczarskie postrzegane są jako zdrowe i wartościowe. Marki mleczarskie są silniejsze i dobrze rozpoznawalne. Firmy mleczarskie dysponują najwyższej klasy technologiami, które pozwalają wykorzystać potencjał surowca. W związku z tym surowiec mleczarski i stojąca za nim siła branży wydają się doskonałym „aliansem” do tworzenia produktów wygodnych do spożycia w drodze.

Z analiz wynika, że przy wyborze konsumenci kierują się marką, smakiem, opakowaniem (kształtem, atrakcyjnością designu), a także jakością i ceną. Coraz bardziej w decyzjach zakupowych istotną rolę odgrywa element związany z aspektem prozdrowotnym produktów. Mleko jako surowiec wyjściowy doskonale wpisuje się w ten trend.

Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu Mlekpol (SM)

Małgorzata Cebelińska

Dyrektor Handlu Mlekpol (SM)

Wraz z pojawieniem się pierw­szych cieplejszych dni, konsu­menci jak co roku chętniej się­gają po napoje fermentowane. W tym czasie często jest to za­kup impulsowy, zwłaszcza tych produktów dostępnych w wygodniej formie „on the go”, takich jak jogurty pitne (m.in. Milko), maślanki (Mazurski Smak), ale również orzeźwiające chłodniki Mlekpol i Sokólski. Te uwielbia­ne przez Polaków zupy na zimno są gotowymi i pełno­wartościowymi posiłkami „na raz” do bezpośredniego spożycia. Są skomponowane w preferowanych przez konsumentów proporcjach warzyw i przypraw, dobrze smakują z gotowanymi młodymi ziemniakami, jajkiem lub pieczywem. Nowa receptura chłodnika to soczysta buraczkowa barwa, charakterystyczny zapach i aromat dobrego, fermentowanego mleka, świeżych warzyw i przypraw. Gdy przychodzą upały, jest to idealny obiad, który nie wymaga żadnych przygotowań nad parujący­mi garnkami.

Nadchodzący okres lata sprawi, że zainteresowanie tymi produktami będzie jeszcze większe, ponieważ doskonale gaszą pragnienie. To właśnie te propozycje z mlecznego asortymentu zyskują obecnie najwięcej, a konsumenci coraz chętniej umieszczają je w swoich koszykach za­kupowych. Po wybuchu epidemii konsumenci wybierali większe i bardziej ekonomiczne opakowania produktów, robiąc zakupy „na zapas”. Stopniowe zdejmowanie obostrzeń spowodowało możliwość swobodniejszego przemieszczania się, dlatego konsumenci coraz częściej sięgają po mniejsze, poręczne warianty. Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol stale stawia na rozszerzanie oferty produktowej, aby każdy konsument mógł wybrać najlep­szą dla siebie propozycję. W tym roku przygotowaliśmy między innymi zaskakującą nowość dla miłośników marki Rolmlecz. Na rynku pojawił się jogurt waniliowy w wersji do picia produkowany na bazie tradycyjnego „serka z krówką”. To smaczna i pełnowartościowa przekąska, a także doskonały dodatek do orzeźwiających owocowych koktajli. Charakteryzuje się znanym wani­liowym smakiem i aksamitną konsystencją. Prosty skład i najlepsza jakość z polskiego mleka, dostarczanego od doświadczonych mleczarzy, została zamknięta w poręcznym kartoniku o pojemności 330 ml, co ułatwia przechowywanie oraz konsumpcję produktu.


Podział kategorii

Produkty z kategorii „on the go” dzielą się na kilka grup. Największą grupę stanowią produkty płynne. Do kategorii tej należą m.in. mleka naturalne lub smakowe oraz napoje fermentowane tj. jogurty, maślanki, kefiry czy koktajle (Bakoma, Krasnystaw OSM, Mlekpol SM, Grupa Mlekovita, Piątnica OSM). Mleka pakowane w małe kartoniki (m.in. Mlekpol SM, Grupa Mlekovita). Pozostałe napoje fermentowane pakowane są w butelki (Bakoma, Danone, Grupa Mlekovita, Lactalis Polska, Krasnystaw OSM, Piaski OSM, Zott Polska).

Odmianą tej kategorii są serki i deserki dla dzieci mniejszych w opakowaniach typu saszetka (Bakoma). Kolejną grupę stanowią produkty stałe. Do grupy tej należą przekąski serki (serki, nitki serowe, gołki) (Grupa Mlekovita) oraz figurki i paluszki (Grupa Mlekovita, Zott Polska) oraz batoniki twarożkowe (Grupa Mlekovita, Žemaitijos pienas). W ostatnią grupę wpisują się produkty mrożone czyli lody impulsowe w różnych wariantach konstrukcji użytkowej (Grupa Mlekovita, Jogo ŁSM).

Aneta Będkowska Marketing Manager w Sertop

Aneta Będkowska Marketing Manager w Sertop

Wszechobecny brak czasu i życie w biegu mobilizują do tworzenia produktów do zjedzenia „na raz”. Dotyczy to także naszej branży, bowiem potrzeby konsumentów są dla nas najważniejsze. To dlatego stworzyliśmy nasze sery w plastrach o smaku Gouda, Złoty Ementaler oraz Cheddar, a także rozszerzyliśmy linię serowych krążków wprowadzając do sprzedaży nowy smak – 140 g Goudę z trójkątnymi porcjami serka topionego, rozwijając tym samym segment produktów „on the go”. Czy ten trend przeminie, jak większość mód żywieniowych? Raczej nic na to nie wskazuje. Z naszych obserwacji wynika, że Polacy mają coraz mniej czasu, a przekąski były, są i naj­prawdopodobniej będą zyskiwały coraz większą popular­ność, zwłaszcza te, dostarczające cennych wartości od­żywczych, w tym białka obecnego w serkach topionych, stanowiących wartościową przekąskę w ciągu dnia.

Sprawdzony Produkt

Sery topione w trójkątach oraz sery plasterkowane to produkty sprawdzone i łatwe do wykorzystania podczas wiosennych wypadów za miasto. Każdy plasterek jest indywidualnie pakowany, co pozwala zachować wygodę i higienę. Trójkąty łatwo otworzyć i wykorzystać na kanapki. To proste i niedrogie rozwiązania na szybkie posiłki w trasie wraz ze świeżym pieczywem. Bez konserwantów i aromatów. Gwarancja zawartości deficytowego w diecie wapnia i wysokiej jakości surowców.

Producent: Sertop.

Wygoda ponad wszystko

Osią napędzającą kategorię produktów „on the go” jest wygoda. Takie produkty są częścią rynku produktów z segmentu convenience i powstają jako odpowiedź producentów nadmieniający się styl życia konsumentów, nowe potrzeby oraz wyzwania życiowe jakie stoją przed konsumentami. Dlatego coraz więcej producentów tworzy wyroby, które można wygodnie zabrać ze sobą z domu lub kupić w pobliskim sklepie i spożyć w różnych pozadomowych warunkach zachowując wygodę spożycia jak również higienę i bezpieczeństwo żywieniowe. Produkt „on the go” powinien spełniać jednorazowe potrzeby żywieniowe, być łatwy i wygodny w użyciu, łatwy do trzymania, otwierania i dopasowany do ręki. Opakowanie powinno być szybko zdatne do utylizacji i nieść w sobie rozwiązania sprzyjające recyklingowi. Produkt „on the go” powinien być dopasowany do wieku i możliwości manualnych użytkowników. Inny powinien być dla małych dzieci, seniorów lub osób dorosłych. W przypadku dzieci bardzo często stosuje się małe opakowania w formie kartoników ze słomkami lub saszetek z mniejszym gwintem pasującymi do mniejszych ust dziecka (Bakoma). Opakowania powinny być lekkie i dopasowane do ręki dziecka. Dorosłym rekomenduje się głównie butelki z szerszym gwintem. Napoje dostosowane są do potrzeb żywieniowych dorosłych od 125 g do 400 g (Bakoma, Mlekpol SM, Grupa Mlekovita, Lactalis Polska, Piaski OSM, Zott Polska).

Ciekawy Produkt

Wygoda to klucz do powodzenia sprzedaży, ale jej podstawą powinny być czyste, zdrowe i wartościowe produkty mleczarskie.

Dobrym przykładem, ale i wyznacznikiem takiego poziomu jakości jest ser Moja Gouda w plastrach w opakowaniu 150 g. Moja Gouda pochodzi z Żuław, z mleka pochodzącego z wypasu pastwiskowego krów. To w pełni naturalny ser bez barwników oraz bez konserwantów.

Producent: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM).

Intrygujący smak

Kolejnym elementem branym pod uwagę przy wyborze produktów z kategorii „on the go” jest smak. Wydaje się, że konsumenci podczas zakupów, kierują się dwoma odmiennymi potrzebami. Z jednej strony to deklaracja zakupu produktów znanych i lubianych od lat, o smakach kojarzących się z dzieciństwem czy młodością. Do takich smaków zaliczane są niekwestionowane hity smakowe tj. waniliowy, czekoladowy, truskawkowy lub owoce leśne (Bakoma, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Lactalis Polska). Warto jednak zauważyć, że producenci wychodzą czasami poza ogólnie znany standard i proponują oryginalnie pachnące smaki tj. mango, granat, cytrynowy, pomarańczowy lub kokosowy (Danone, Grupa Mlekovita, Lactalis Polska). W ofercie handlowej znajdują się też smaki nawiązujące do deserów tj. stracciatella (Grupa Mlekovita, Mlekpol SM), tiramisu, karmel (Mlekpol SM).

We współczesnej ofercie możemy także znaleźć unikatowe kombinacje smaków tj. kokos-migdał, melon-truskawka, marakuja-papaja (Lactalis Polska) czy śliwka z owocami goi lub truskawka z aloesem i kiwi (Krasnystaw OSM). Coraz ciekawiej prezentują się miksy smaków pochodzących z ekstremalnie różnych gatunkowo roślin: tj. nasiona chia, lnu, konopii, ananasa, kiwi i ogórka lub nasion chia, truskawki, granatu, jagód i buraka (Danone).

Nowym trendem wśród producentów mlecznych jest próba „wejścia” w produkty alternatywne. Tego typu produkty bez dodatku mleka bazują na owsie, soi bądź ryżu. Pakowane w wygodne małe buteleczki stanowią pewną konkurencję dla typowo mleczarskich produktów z segmentu „on the go”. Produkty te kupowane są też jako uzupełnienie i urozmaicenie standardowej diety (Bakoma). Relatywnie nową kategorią są też batony twarożkowe. Są one produkowane klasycznych smakach: waniliowym i truskawkowym w polewie czekoladowej (Grupa Mlekovita, Žemaitijos pienas) lub z dodatkami tj. mleko skondensowane, jagody, galaretki, kokos (Žemaitijos pienas) oraz smakami tj. kokosowy, wiśniowy, orzech laskowy w polewie czekoladowej.

Nie tylko wygodne i smaczne

Równolegle do zainteresowania wygodą użytkowania i oryginalnym smakiem rozwija się trend tworzenia produktów z wartością dodaną o charakterze funkcjonalnym. Przykładem tego typu produktów są wyroby z dodatkiem białka, bakterii probiotycznych witamin i składników mineralnych.

Przykładem produktów płynnych wzbogaconych białkiem są:

  • Bakoma linia Men
  • Danone linia Pro+
  • Grupa Mlekovita linia Super Body Active
  • Piątnica (OSM) linia Koktajl.

W kategorii wytwórców produktów probiotycznych warto wskazać na firmy:

  • Bakoma i linia Odporność
  • Danone i linia Activia (napoje i koktajle)
  • Grupa Mlekovita i jej linia napojów serwatkowych DarPro.

Dodatkiem witamin może pochwalić się Bakoma, która wzbogaca swoje produkty dla dzieci w witaminy z grupy B, witaminę D i wapń (Bakusie do kieszonki) oraz produkty z linii Odporność.

Aleksandra Makowska, Marketing Manager w firmie Temar (PPH)

Aleksandra Makowska

Marketing Manager w firmie Temar (PPH)

W swojej ofercie posiadamy orga­niczne napoje sojowe, pod marką Joya, które w dedykowanym opakowaniu „on the go” – 200 ml idealnie sprawdzają się dla osób będących w ciągłym ruchu. Wzrost sprzedaży obserwu­jemy głównie w sezonie letnim. Dzięki małemu opakowa­niu produkt jest łatwy do trzymania, gdy konsument jest w ruchu, w pracy lub na siłowni i potrzebuje orzeźwienia. Na dodatek wraz z rosnącym trendem alternatyw nabia­łowych, napoje Joya w opakowaniu 200 ml spełniają kryteria o niskiej zawartości tłuszczu oraz są bezgluteno­we. Świat się zmienia a wraz z nim konsumenci. A raczej konsumenci zmieniają otaczającą rzeczywistość. Mamy do czynienia z pokoleniem Y, które żyje szybko i często pracuje poza domem, w delegacjach. Produkty „od the go” są dla nich nieodłączną częścią „bagażu”, który musi być w wygodnej formie opakowania. Przekąski zysku­ją coraz większą popularność, również ze względu na rosnącą świadomość w ilości marnowanej żywności. Część konsumentów kupuje małe opakowania, aby nie marnować żywności i ten trend obserwujemy od pew­nego czasu, niemniej zyskał na sile w ostatnim kwartale dzięki licznym akcjom promującym ten trend.

Kategoria kontra opakowanie

Przeważającą część kategorii napojów mlecznych w wersji „on the go” stanowią produkty płynne pakowane w butelki PET o gramaturze od 150 g do 400 g (m.in. Bakoma, Bogoni, Danone, Jana (ŚSM), Kabako Milk, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Piaski OSM, Piątnica OSM oraz Zott Polska). W tego typu butelki pakowane są przeważnie napoje fermentowane. Innymi obecnymi na rynku opakowaniami są kartoniki, które głównie napełnia się mlekiem lub mlekami smakowymi. Są to opakowania o gramaturze 200 do 500 g. Kartony dzielą się na kartony zamknięte ze słomkami (200 ml, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM), kartony z nakrętką (330-350 g, Mlekpol SM) oraz butelki kartonowe z nakrętkami (330 ml, Mlekpol SM).

Produkty stałe tj. serki lub paluszki lub nitki serowe pakowane są w indywidualne opakowania jednostkowe (serki w formie figurek lub paluszki serowe, Grupa Mlekovita) lub łączone po kilka sztuk w wielopakach (paluszki serowe, nitki serowe, serki/figurki Grupa Mlekovita, Zott Polska).

Ciekawy Produkt

Czas na sezon grillowy i letni jest już w pełni. Letnia pogoda sprzyja wypoczynkowi w gronie rodziny i znajomych. Dipy serowe podane do ryb, warzyw czy mięs urozmaicą grillowe menu. Dipy mogą być uzupełnieniem nie tylko dań gotowych, ale i przekąsek. Świetnie smakują również w połączeniu z nachosami, chipsami i krakersami. Pamiętać o tym powinni detaliści szukający menu dla fanów sportu. Emocji bowiem nie zabraknie.

W przerwie emocji sportowych fani grilla powinni sięgnąć również po sery typu bałkańskiego, które podkreślają smak grillowanych warzyw i mięs.

Producent: Lactima.

Strona 1 z 2