Fundacja ProKarton: Piktogramy na kartonach ułatwią konsumentom segregację

artykuł sponsorowany

Projekt oznaczeń Fundacji ProKarton.jpgFundacja ProKarton przygotowała projekt oznaczenia na opakowania kartonowe do płynnej żywności, które ułatwi konsumentom ich poprawną segregację – do żółtego pojemnika. Producenci, wprowadzający na rynek produkty w kartonach, takie jak mleko i produkty mleczne, mogą je wykorzystać na swoich opakowaniach całkowicie bezpłatnie. 

 

Konsumenci coraz częściej oczekują od firm i marek, aby produkt spożywczy, w tym jego opakowanie, miał jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko. Według badania „Sustainable brands & retail”191% Polek i Polaków wskazało, że działania firm na rzecz zrównoważonego rozwoju (m.in. recykling) są dla nich ważne. Ten niezwykle wysoki procent pokazuje, że kwestia ekologii trwale zapisała się w świadomości Polaków i oddziałuje na ich wybory przy sklepowej półce. Z tego samego raportu możemy dowiedzieć się, że 44% badanych chętniej wybiera produkt firmy, o której wie, że działa ona na rzecz zrównoważonego rozwoju. Można więc powiedzieć, że działania na rzecz środowiska po prostu się opłacają! Takim działaniem, podjętym przez producentów mleka i produktów mlecznych pakowanych w kartony do płynnej żywności, może być m.in. umieszczenie na opakowaniach produktu piktogramu ułatwiającego ich selektywną zbiórkę i recykling.

ProKarton selekcjaPoprawna selektywna zbiórka pozwala na odzyskanie z odpadów cennych surowców wtórnych, a ich ponowne wykorzystywanie jest jedną z podstaw gospodarki o obiegu zamkniętym. W przypadku kartonów do płynnej żywności głównym odzyskiwanym komponentem jest celuloza, która stanowi ok. 75% całości materiałów, z których są wykonane. Jej recykling jest jednak możliwy wtedy, gdy puste opakowanie zostanie wyrzucone do odpowiedniego – żółtego – pojemnika. Zeszłoroczne badanie społeczne Kantar dla Fundacji ProKarton pokazało, że choć 77% ankietowanych segreguje odpady opakowaniowe, 49% wciąż ma wątpliwości, do którego kosza powinien trafić karton po mleku czy soku

Dlatego Fundacja przygotowała projekt oznaczenia, dzięki któremu już w trakcie korzystania z opakowania konsument dowiaduje się, że karton po płynnej żywności, jako opakowanie wielomateriałowe, należy wyrzucić do żółtego pojemnika. Uniwersalne piktogramy przygotowane przez Fundację są dostępne do pobrania ze strony internetowej – producenci mogą wykorzystać je całkowicie darmowo jako gotowy element szaty graficznej swojego opakowania. Prosta, symboliczna forma pozwala na jasny, czytelny przekaz. Jednocześnie zwarta kompozycja nie zajmie dużo miejsca potrzebnego na komunikaty marketingowe. Dodanie tego niewielkiego szczegółu na opakowaniu pozwoli na upowszechnienie wiedzy o zasadach selektywnej zbiórki. Na rynku niektóre marki czy sieci wprowadziły podobne działania, co spotkało się z pozytywnym odbiorem konsumentów oraz potwierdziło społeczne zapotrzebowanie na tego typu oznaczenia. Nadal jednak możemy znaleźć je jedynie na niektórych produktach.

Dzięki wspólnym działaniom konsumentów, producentów i decydentów możemy osiągnąć wysokie poziomy segregacji i recyklingu. Projekt oznaczeń jest krokiem właśnie w tym kierunku. To nasz wspólny cel, aby chronić środowisko i dążyć do gospodarki o obiegu zamkniętym. Poprzez zastosowanie oznaczeń, damy konsumentom dodatkowy argument przemawiający za wyborem produktów w kartonach do płynnej żywności, które poddawane są recyklingowi. Przełoży się to na zwiększenie ilości poprawnie posegregowanych odpadów. Jest to szczególnie ważne w kontekście budowy w Ostrołęce nowej instalacji do recyklingu kartonów po płynnej żywności, która podniesie moce recyklingowe w Polsce z obecnych około 26 000 ton do 75 000 ton rocznie – mówi Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.

prokarton info box

Szczegóły dotyczące projektu oraz materiały do pobrania znajdują się na stronie Fundacji ProKarton:

https://prokarton.org/oznaczenia-na-kartony/

1 Ebeltoft Group, 2020.