1. Komunikaty
Polska

Białka mleka coraz istotniejsze dla konsumentów

Źródło: Polska Izba Mleka
Autor: Janusz Górski
© polska izba mleka

– Polskie produkty mleczarskie coraz częściej są dedykowane konkretnym odbiorcom: kobietom, mężczyznom, seniorom, osobom aktywnym fizycznie czy borykającym się z różnymi dysfunkcjami organizmu – powiedziała dr hab. inż. Justyna Żulewska, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. – Można powiedzieć, że są szyte na miarę. Myślę, że na przestrzeni lat coraz więcej konsumentów będzie kierować się słowami Hipokratesa: „Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”.

Bardziej zindywidualizowane podejście do konkretnych grup konsumentów, które mają różne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, jest możliwe dzięki rozwojowi technologii i techniki wdrażanej w zakładach branży mleczarskiej, a także innowacjom produktowym, które skupiają się na potrzebach konsumenta i odpowiadają na zapotrzebowanie rynku. A jak zauważa Justyna Żulewska, po latach pandemii, jednym z trendów wiodących w rozwoju żywności są produkty podnoszące odporność organizmu. Konsumenci poszukują składników żywności, które mogą wspierać układ immunologiczny. Dobrą bazą do rozwoju takich produktów są wszelkiego rodzaju mleka fermentowane i napoje otrzymywane na ich bazie, a szczególnie wzbogacone o szczepy bakterii o cechach probiotycznych. Poza składnikami mleka, w komponowaniu produktów funkcjonalnych wykorzystuje się dodatki roślinne wykazujące działanie prozdrowotne. Produkty tego rodzaju można wzbogacać również różnymi białkami mleka, z których wyróżnić można np. laktoferynę (w części zakładów mleczarskich trwają prace nad pozyskiwaniem laktoferyny i wdrożeniem produktów o zwiększonej jej zawartości), która wzmacnia odporność organizmu, ma działanie antywirusowe, antybakteryjne, antygrzybicze, antypasożytnicze.

– Bardzo duży rozwój można zaobserwować również w segmencie napojów mlecznych niefermentowanych o fortyfikowanym poziomie białka – dodaje dr inż. Maria Czerniewicz z Katedry Mleczarstwa i Zarządzania Jakością Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. – Ten trend rozwoju proteinowego, karmienie proteinowe, zauważa wiele zakładów mleczarskich i rozwija go. Warto zauważyć, że zakłady mleczarskie coraz częściej eksponują zawartość białka na opakowaniu, wskazując jego zawartość w opakowaniu jednostkowym bądź w porcji.

Dodaje, że warto zwrócić uwagę na rozwój segmentu preparatów białkowych, wytwarzanych nie tylko z mleka – jak mleko w proszku czy koncentrat białek mleka – ale także pozyskiwanych i coraz częściej wykorzystywanych preparatów z serwatki, w tym koncentratów, izolatów, czy hydrolizatów białek serwatkowych bądź izolatów pojedynczych białek mleka, np. kazeiny czy białek serum mleka. Produkty białkowe – jak najbardziej – warto kreować mając na uwadze pokolenie seniorów z uwagi na fakt, że w starszym wieku ma miejsce bardzo duży ubytek masy mięśniowej. Seniorzy często spożywają nieodpowiednio zbilansowane posiłki, których ilość i skład nie zapewniają wymaganego czy zalecanego poziomu spożycia białka. Napój wysokoproteinowy, czy serek o podwyższonej zawartości białka będą pomocne w walce z sarkopenią, jednostką chorobową charakteryzującą się utratą masy mięśni szkieletowych oraz ich funkcji, postępującą z wiekiem. Produkty wysokobiałkowe wytwarzane w polskich mleczarniach pod względem składu i właściwości nie odbiegają od popularnych produktów tego typu dostępnych w aptekach.

Dr inż. Maria Baranowska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zwraca uwagę na fakt, że przemysł mleczarski wytwarza produkty nie tylko do bezpośredniego spożycia dla końcowego odbiorcy, czyli klienta indywidualnego, ale wiele produktów stanowi dodatki mające zastosowanie w innych gałęziach przemysłu spożywczego. Należą do nich wspomniane wcześniej wysokobiałkowe preparaty zawierające białka kazeinowe, białka serum mleka, czy pozyskiwane z maślanki, które znajdują zastosowanie do podwyższenia wartości prozdrowotnej nie tylko różnych produktów mleczarskich, ale również wykorzystywane są w przemyśle: piekarniczym, cukierniczym, mięsnym czy przetwórstwa roślinnego jako składniki funkcjonalne, uzupełniające skład o składniki biologicznie aktywne, bądź do produkcji tzw. żywności funkcjonalnej. Wykorzystanie procesów membranowych, których rozwój i powszechność wykorzystania do frakcjonowania czy izolowania składników mleka, w tym produkcji pojedynczych białek serwatkowych (wspomniana laktoferyna czy α-laktoalbumina), czy kazeinowych mleka, składników maślanki, daje ogromny potencjał na zwiększenie spożycia białek mleka.

– Białka mleka są źródłem licznych biologicznie aktywnych peptydów, niezbędnych aminokwasów, prekursorów składników odżywczych zapewniających czy poprawiających prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego mózgu – zauważa Maria Baranowska. – Są ważne w zapewnieniu prawidłowego snu, odpoczynku, zdolności kognitywnych.

Obecnie, zwłaszcza wśród pokolenia Z, popularny jest trend weganizmu, a mleko często spotyka się z czarnym PR-em. Niestety opinie wygłaszane przez internetowych „pseudoznawców” zasad zdrowego odżywiania i żywności mają najczęściej duże zasięgi, a często podawane przez nich informacje nie są rzetelne, często mijają się z wiedzą mającą podstawy naukowe – powiedziała prof. Justyna Żulewska. – Warto docierać do konsumentów z informacjami o właściwościach mleka i produktów mleczarskich oraz powodach, dla których nie powinno się ich eliminować z diety.

Przedstawicielki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego zwracają uwagę, że w polskim mleczarstwie od dłuższego czasu obserwujemy trend „czyszczenia etykiet”, czyli dążenie do tego, by produkty miały prosty skład bez zbędnych dodatków, aby były jak najbardziej naturalne. – Można zauważyć, że z listy składników produktów mleczarskich zniknęło wiele dodatków: barwników, stabilizatorów, eliminowany jest syrop glukozowo-fruktozowy, który przez długi czas stosowano jako substancję słodzącą w smakowych produktach mleczarskich, teraz praktycznie się już go nie spotyka.

Warto więc sięgać po polskie produkty mleczarskie, także te, które zostały „uszyte” dla nas na miarę.

#FunduszePromocji

Warte przeczytania