1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Małe sklepy sprzedają coraz mniej serów pleśniowych

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr
© cmr
© cmr

– Sery pleśniowe to kategoria, dla której najważniejszym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty – w 2023 r. odpowiedzialne za 64% wartości sprzedaży całej kategorii – powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych CMR. – Hipermarkety w tym samym czasie wygenerowały 15%, zaś sklepy małoformatowe do 300 m2 oraz supermarkety 301–2500 m2 odpowiadały łącznie za 21% wartości sprzedaży serów pleśniowych. W 2023 r. w porównaniu do roku 2022 wartość sprzedaży tej kategorii w sklepach w Polsce wzrosła o 16%. O ile wzrosty odnotowano w każdym z kanałów sprzedaży – najbardziej, bo o 21% w dyskontach – to w głównej mierze były one spowodowane rosnącymi cenami.

– Dyskonty pozostają jedynym kanałem, w którym faktycznie odnotowano wzrost liczby sprzedanych opakowań serów pleśniowych – o 7%. Dokładnie o tyle samo w tym samym czasie spadła liczba sprzedanych opakowań serów pleśniowych w sklepach małoformatowych. Hipermarkety i supermarkety również zaliczyły niewielkie spadki. W 2023 r. średnia cena za opakowanie sera pleśniowego w sklepach w Polsce wyniosła 5,99 zł i tym samym była o 9% wyższa od średniej ceny w 2022 r., która wynosiła 5,47 zł. Zgodnie z oczekiwaniami, najtańszym kanałem pozostają dyskonty, gdzie w 2023 r. opakowanie sera pleśniowego kosztowało średnio 5,62 zł. Najdroższe okazały się hipermarkety, ze średnią ceną 7,24 zł za opakowanie – należy jednak pamiętać, że to kanał ze zdecydowanie najszerszą półką, na której swoje miejsce mogą znaleźć także produkty premium.

– Sery pleśniowe to kategoria, którą znajdziemy we wszystkich dyskontach, hipermarketach i supermarketach. Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 mogą zaś znaleźć je w 6 na 10 placówek tego typu, przy czym zdecydowanie najczęściej mogą znaleźć w nich sery pleśniowe typu camembert. Sery pleśniowe typu brie są dostępne jedynie w co czwartym sklepie małoformatowym. Klienci małych sklepów rzadko mogą także cieszyć się szerokim wyborem serów pleśniowych – w sklepach sprzedających tę kategorię mogą wybierać średnio z 4 wariantów produktów z tej kategorii. Dla porównania w supermarketach jest to 14 wariantów. W sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz supermarketach 301–2500 m2 w okresie maj 2023 – kwiecień 2024, 72% sprzedanych opakowań serów pleśniowych stanowiły sery typu camembert. Sery typu brie odpowiadały za 10% z nich, zaś pozostałe sery pleśniowe – jak błękitne, gorgonzola czy podpuszczkowe – za 18%. W tym samym okresie liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych i supermarketach wśród producentów jest firma Lactalis (marka Président) z wynikiem 30%. Drugie miejsce zajęła firma Savencia (marka naTurek) z udziałami na poziomie 26%, zaś podium zamykają produkty marek własnych, które odpowiadały za 14% wartości serów pleśniowych w tych kanałach sprzedaży. Miejsca za podium, ze sporą stratą do liderów, zajęły firmy Lazur i Hochland Polska (marka Valbon) – dodał nasz rozmówca.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania