1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Dyskonty zwiększyły sprzedaż masła

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr
© cmr

– W przypadku kategorii tłuszczów do smarowania – masła, margaryn oraz miksów maślanych – wyraźnie widać trend przenoszenia się klientów z zakupami do dyskontów – powiedział Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR w Forum Mleczarskie Handel 5/2023. – Ten kanał w okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 odpowiadał już za sprzedaż 29% opakowań miksów, 50% opakowań margaryny i aż 64% opakowań masła. Znaczenie tego kanału, związane z rosnącymi cenami, konsekwentnie rośnie.

– Nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że wartość sprzedaży tłuszczów do smarowania w ciągu ostatnich badanych 12 miesięcy wzrosła. W przypadku masła w okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 ten wzrost wyniósł aż 30% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym samym czasie nie zmieniła się liczba sprzedanych opakowań, choć tu widać znaczące różnice między poszczególnymi kanałami.

– Podczas gdy w dyskontach wzrosła ona o ponad 5%, w sklepach małoformatowych spadła o niemal 17%. Wartość sprzedaży margaryny wzrosła w ciągu roku aż o 45% i choć oczywiście jest to spowodowane głównie gwałtownie rosnącymi cenami, to wzrosła także liczba ich sprzedanych opakowań – w sumie o 5% we wszystkich sklepach w Polsce. Jeszcze większe wzrosty sprzedanych opakowań odnotowały miksy maślane – o prawie 14% przy jednoczesnym wzroście wartości sprzedaży o 41%. Sklepy małoformatowe wyraźnie tracą na znaczeniu przez rosnące ceny – ich klienci w poszukiwaniu promocji i tańszych zakupów coraz częściej przenoszą się do dyskontów, gdzie ceny zwykle są niższe, także ze względu na znacznie większe znaczenie marek własnych. W ostatnich miesiącach ceny masła, po osiągnięciu rekordowych poziomów w 2022 roku, zaczęły spadać – w czerwcu za kilogram w sklepach małoformatowych do 300 m2 należało zapłacić już „tylko” nie całe 32 zł, a za opakowanie 200 g dokładnie 5,97 zł. Dla porównania w październiku 2022 r. – miesiącu rekordowym pod względem cen masła w tym kanale sprzedaży – za to samo opakowanie należało zapłacić 8,64 zł.

– W przypadku margaryn do smarowania – z wyjątkiem margaryn funkcjonalnych/ prozdrowotnych – ceny są już zauważalnie niższe. W czerwcu br. w sklepach małego formatu kilogram margaryny do smarowania kosztował nieco ponad 13,70 zł. Niemal identycznie wyglądała cena margaryny do pieczenia. Margaryny prozdrowotne są już wyraźnie droższe – ich kilogram kosztował w sklepach małoformatowych w czerwcu nieco ponad 35 zł. Można powiedzieć, że pod względem ceny miksy maślane znajdują się pomiędzy masłem a margaryną – ich cena za kilogram wyniosła 26,40 zł. Warto zauważyć, że o ile masło oraz margarynę znajdziemy w 9 na 10 sklepów małoformatowych, o tyle z dostępnością miksów maślanych jest trochę gorzej – znajdziemy je w co drugim sklepie małego formatu. Szukający ich konsumenci nie będą mieli wielkiego wyboru – w sklepach małoformatowych średnio dostępne są 2 warianty miksów. W przypadku pozostałych kategorii oferta jest już wyraźnie szersza – klienci sklepów do 300 m2 mogą wybierać spośród 4 wariantów masła lub aż 8 wariantów margaryny. W przypadku miksów maślanych, liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych w okresie lipiec 2022 – czerwiec 2023 jest SM Mlekpol (45%), drugie miejsce zajmuje Bunge, producent wyrobów marki Kruszwica (11%), a trzecie ICC Pasłęk (9%), które minimalnie wyprzedza notującą podobny wynik OSM Piątnica.

– W kategorii masła również widzimy w tym samym okresie i kanale sprzedaży jednego wyraźnego lidera. Jest nim SM Mlekovita – jej udziały wyniosły 32%, podczas gdy zajmujące kolejne miejsca na podium Sobik oraz SM Mlekpol odnotowały odpowiednio 18% i 13%. Czwarte miejsce z wynikiem 10% zajmują produkty marki własnej liczone jako całość. W przypadku margaryn warto rozróżnić margaryny do smarowania, pieczenia i smażenia oraz margaryny funkcjonalne/ prozdrowotne. Liderem w kategorii margaryn do smarowania jest Bunge (49%), kolejne miejsca zajmują Upfield (30%) i Bielmar (17%). Wśród producentów margaryn do pieczenia i smażenia liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży w małych sklepach jest Bielmar (45%), za nim znajdują się Upfield (34%) i Bunge (16%). W kategorii margaryn funkcjonalnych/ prozdrowotnych prym wiedzie Upfield (45%), za nim znajdziemy Bunge (31%) i Raisio (24%) – dodał Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania