1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Już tylko dyskonty generują wzrost sprzedaży jogurtów pitnych

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr
© cmr

– Jogurty pitne to jedna z najdynamiczniej rosnących kategorii mlecznych w sklepach w Polsce i przy okazji kategoria sezonowa – jej najwyższa sprzedaż odnotowywana jest w miesiącach maj–sierpień, zaś najniższa – zimą – powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR. – W okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 wyraźnie, bo aż o 40% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, wzrosła jej wartość sprzedaży, ale ze względu na wysoką inflację taki wynik nie jest żadnym zaskoczeniem. Warto zauważyć jednak, że w tym samym czasie wyraźnie zwiększyła się także liczba sprzedanych opakowań jogurtów pitnych – o niemal 20%.

– Należy przy tym odnotować, że za ten wzrost odpowiedzialne są praktycznie tylko dyskonty – w supermarketach 301-2500 m2 oraz w sklepach małoformatowych do 300 m2 liczba sprzedanych opakowań zwiększyła się w stopniu minimalnym, zaś w hipermarketach spadła o ponad 7%. Nie dziwi zatem, że to dyskonty pozostają zdecydowanie najważniejszym kanałem dla sprzedaży jogurtów pitnych – w okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 odpowiadały one za 56% wartości sprzedaży, a sprzedano w nich 59% wszystkich opakowań. Dynamika wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych jest wysoka – od kwietnia 2022 do marca 2023 wyniosła 23,8%, ale – jak już wspomniano – spowodowana jest niemal w całości rosnącymi cenami, gdyż liczba sprzedanych opakowań pozostała w tym okresie bez zmian. Jogurty pitne znajdziemy w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 m2, ich dystrybucja od lat utrzymuje się na stałym poziomie, sama sezonowość kategorii nie ma na nią wpływu. Ma za to wpływ na szerokość dostępnego asortymentu. Osobom robiącym zakupy w sklepach małego formatu najłatwiej będzie znaleźć produkty od takich firm jak Danone, Lactalis, OSM Piątnica czy Bakoma.

Nic dziwnego zatem, że to te cztery firmy odpowiadają za zdecydowaną większość sprzedaży jogurtów pitnych w sklepach małoformatowych. Liderem jest dostępny w 2 na 3 sklepy tego formatu Danone, notujący w okresie lipiec 2023 – czerwiec 2022 udziały w wartości sprzedaży kategorii na poziomie 42% (spadek o 2 p.p.). Mocno w górę, i tym samym na drugie miejsce na podium, wskoczyła OSM Piątnica z udziałami na poziomie 21% (+7 p.p.). Dalsze miejsca zajęły Bakoma (16%) i Lactalis (11%). Produktem, który w tym samym okresie najczęściej znajdował się na paragonach klientów sklepów małoformatowych był jagodowy jogurt skyr do picia w opakowaniu 330 g od OSM Piątnica.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania