1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Grupa Mlekovita i Arla Foods najsilniejsze w segmencie fety

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

– Sery białe regionalne, do których zaliczamy także sery typu feta i mozzarella, to kategoria, która – podobnie jak inne „serowe” kategorie – najlepiej sprzedaje się w dyskontach – powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR. – Ten kanał sprzedaży odpowiadał w 2022 roku za 70% sprzedaży całej tej kategorii, podczas gdy supermarkety o powierzchni 301-2500 m2 i sklepy małoformatowe do 300 m2 wygenerowały łącznie ok. 20% ich sprzedaży. 

– W przypadku serów feta w okresie maj 2022 – kwiecień 2023 wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o niemal 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Oczywiście nie może być to zaskoczeniem w czasach galopującej inflacji, która nie ominęła także tej kategorii. W ciągu ostatnich 12 miesięcy średnia cena za opakowanie serów typu feta wyniosła 6,33 zł, co oznacza wzrost o 20%. Warto jednak zwrócić uwagę, że już pod koniec roku 2022 cena przekroczyła granicę 6,50 zł. Warto zauważyć jednak, że choć za wzrost wartości sprzedaży kategorii odpowiadały przede wszystkim rosnące ceny, to przyczynił się także do tego niewielki, ale jednak, wzrost wolumenu sprzedaży – w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł on niecałe 2% – zwrócił uwagę nasz rozmówca. 

– Sery typu feta znajdziemy w każdym supermarkecie, w których klienci mogą wybierać spośród 8 wariantów produktów z tej kategorii, oraz w 2 na 3 sklepach małoformatowych. W nich wybór jest już wyraźnie mniejszy i ogranicza się do 3 wariantów. Około 2/3 sprzedanych opakowań serów typu feta w sklepach małoformatowych i supermarketach to opakowania o wadze 200-300 g. Zdecydowanym liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży serów typu feta w supermarketach jest firma Mlekovita z udziałami na poziomie 47%. Drugie miejsce zajmuje Arla Foods – 21%, a trzecie Savencia (NaTurek) – 12%. Nieco inaczej w ostatnich 12 miesiącach wyglądała sytuacja w sklepach małoformatowych. Liderem jest Mlekovita (68%), drugie miejsce zajmuje Arla Foods (15%), a podium uzupełnia Hochland (6%) – dodał Nikodem Pankowiak. 

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania