1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Bakoma zyskuje w segmencie produktów funkcjonalnych w małych sklepach. Kto traci?

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

– Napoje mleczne funkcjonalne to produkty wyróżniające się np. zwiększoną zawartością białka czy błonnika, skierowane zwykle do osób uprawiających sport czy po prostu prowadzący zdrowy tryb życia. To kategoria, dla której sprzedaży zdecydowanie największe znaczenie mają dyskonty – w okresie październik 2021 r. – wrzesień 2022 r. generowały one ponad 61% wartości sprzedaży całej kategorii – powiedział Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR. – Sklepy małoformatowe odpowiadają za ok. 1/6 wartości sprzedaży serów twarogowych – w tym samym okresie było to prawie 16%. Warto przy tym zauważyć, że ich znaczenie dla sprzedaży kategorii rośnie.

– Napoje mleczne funkcjonalne to kategoria, która swoje sprzedażowe peaki w ostatnich dwóch latach osiągała jesienią: październik-listopad to okres, gdy sprzedano największą liczbę ich opakowań. Warto jednak zauważyć, że to kategoria, która rośnie w całym okresie rok do roku. W 2022 r. w sklepach małoformatowych sprzedano o niemal 18% więcej opakowań napojów mlecznych funkcjonalnych niż rok wcześniej, a wolumen sprzedaży wzrósł o niecałe 10% – dodał Nikodem Pankowiak.

– Jeszcze szybciej rośnie oczywiście wartość sprzedaży kategorii napojów mlecznych funkcjonalnych, co jest spowodowane rosnącą inflacją. W 2022 r. w sklepach małoformatowych klienci wydali o ponad 35% więcej na napoje mleczne funkcjonalne niż rok wcześniej. Nie powinno to dziwić, bo w porównaniu do 2021 r. średnia cena za litr napojów mlecznych funkcjonalnych wzrosła o 22%, a za opakowanie należało zapłacić już średnio 5,32 zł. Dla porównania – opakowanie jogurtu pitnego kosztowało w 2022 r. średnio 3,30 zł, a napoju mlecznego smakowego – 3,95 z – wyliczył CMR.

– Napoje mleczne funkcjonalne w 2022 r. mogliśmy znaleźć w 4 na 10 placówek handlu małoformatowego – ich dostępność względem 2021 r. poprawiła się nieznacznie. Delikatnie zwiększyła się także szerokość asortymentu – klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać dziś średnio spośród 3-4 wariantów napojów mlecznych funkcjonalnych, jeszcze w zeszłym roku były to 3 warianty.

– Napoje mleczne funkcjonalne są kategorią, gdzie niemal cała sprzedaż została rozłożona między trzech producentów. Liderem rynku w sklepach małoformatowych w 2022 r. pozostała firma Danone (35% udziałów w wartości sprzedaży kategorii, spadek aż o 7 p.p.), jednak po piętach depcze jej Bakoma (34%, wzrost o 5 p.p.). Podium uzupełnia Müller (23%, bez zmian), a ostatnim producentem z zauważalnymi udziałami w wartości sprzedaży kategorii jest Zott. Co warte zauważenia, produktem najczęściej znajdującym się na paragonach klientów sklepów małoformatowych jest Müllermilch Protein o smaku czekoladowo-bananowym w butelce 400 g. Znajduje się on na co czwartym paragonie, na którym można znaleźć napoje mleczne funkcjonalne. Powodem tego stanu rzeczy może być cena – jest to produkt wyraźnie tańszy od głównych konkurentów – zauważył nasz rozmówca.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania