Dyskonty przyspieszają
Na początku pandemii ich udział w rynku utknął, a zdarzało się, że nawet spadł. Teraz dyskonty przeżywają „złoty okres”. W 2021 r. ich udział w handlu w kilku krajach europejskich ponownie wzrósł, a w 2022 r. nawet przyspieszył – zauważa Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Marek Własnych PLMA. Przykładowo: w Wielkiej Brytanii Aldi wyprzedził sieć Morrison’s i znalazł się w gronie tzw. „wielkiej czwórki” największych supermarketów w kraju. Lidl jest najszybciej rozwijającą się siecią handlową w kraju. Łączny udział w rynku sieci Aldi i Lidl wynosi obecnie około 17%.
W Holandii, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r., udział obu sieci również wzrósł z 15,7 do 16,3%. W Niemczech dyskonty radzą sobie lepiej niż supermarkety i oczekuje się ich dwucyfrowego wzrostu. We Francji, Hiszpanii i Włoszech sklepy dyskontowe nadal osiągają lepsze wyniki niż inne sklepy spożywcze.
Wzrost udziału jest silnie napędzany faktem, że codzienne życie wielu Europejczyków stało się znacznie droższe. Skłoniło to coraz większą liczbę zamożnych konsumentów do wzięcia pod uwagę dyskontów jako miejsca robienia zakupów spożywczych.