1. Aktualności
  2. Polska
Szwajcaria

Nestlé próbowało wpływać na sposób etykietowania w Meksyku

Źródło: Le Monde i swissinfo.ch
Autor: Janusz Górski
© publiceye

Organizacja pozarządowa PublicEye oraz nadawca publiczny RTS bazując na ustawie o wolności informacji ujawnili, że koncern Nestlé wzywał szwajcarskich urzędników z Sekretariatu Stanu ds. Gospodarczych (SECO) do lobbowania przeciwko meksykańskiemu systemowi etykietowania. System z Meksyku ostrzega bowiem przed śmieciowym jedzeniem poprzez czarne etykiety umieszczane na niezdrowych pakowanych produktach spożywczych. Jak podał PublicEye, obawy Nestlé były zgłaszane poprzez SECO bezpośrednio do rządu Meksyku oraz do Światowej Organizacji Handlu (WTO). RTS właśnie dotarł do korespondencji mailowej między Nestlé a SECO.

Media ujawniły, że SECO promowało inny system etykietowania, który był mniej surowy wobec przetworzonych produktów spożywczych Nestlé. Podobne interwencje realizowano wobec Ekwadoru, Chile i Peru.

PublicEye przytacza, że w dniu 19 listopada 2019 r. z centrali firmy został wysłany do SECO e-mail z załączonym „memorandum”, wymieniającym wszystkie aspekty projektu standardu meksykańskiego, które były problematyczne z punktu widzenia Grupy. – Będziemy wdzięczni za pomoc i zalecenia dotyczące naszych działań rzeczniczych – czytamy tam. E-mail jest częścią serii dokumentów, które francuskojęzyczna szwajcarska telewizja RTS otrzymała od SECO w zeszłym roku, na podstawie ustawy o wolności informacji. Ujawniają, jak chętnie Biuro Federalne dało się wykorzystać Nestlé (co wywołało irytację nawet w Ministerstwie Spraw Zagranicznych FDFA) i nadało priorytet sprzedaży szwajcarskich produktów przed próbami ochrony zdrowia ludności w Meksyku . 

PubliEye przytacza odpowiedź Hugo Lópeza-Gatellego, Sekretarza Stanu w meksykańskim Ministerstwie Zdrowia: – Nigdy nie pozwolimy innemu krajowi lub zagranicznej korporacji dyktować naszej polityki zdrowotnej.

Według Nestlé, firma wspiera jasne i widoczne informacje żywieniowe takie jak system Nutri-Score w Szwajcarii.

Jak podaje Le Monde Nestlé osiągnęło poziom 3 mld euro sprzedaży w Meksyku, a meksykański system dotyka sprzedaży produktów o wartości 1 mld euro.

Warte przeczytania