
Grupa Emmi poprawiła w 2024 r. wynik finansowy o 2,5%

– Dzięki szeroko zakrojonemu przyspieszeniu w drugiej połowie roku, Grupa Emmi osiągnęła dobry wzrost organiczny w 2024 r. Oparty na wolumenie wzrost organiczny odzwierciedla konsekwentną realizację strategii i silne pozycjonowanie rynkowe z innowacyjnymi markami w atrakcyjnych niszach, a także zrównoważone portfolio krajów i produktów. A przede wszystkim wielkie zaangażowanie naszych zespołów, które stawiają naszych konsumentów w centrum wszystkiego, co robią – skomentowała Ricarda Demarmels, CEO Grupy Emmi.
Grupa Emmi, jeden z największych europejskich przetwórców mleka odnotowała dobry rok. Po uwzględnieniu przejęć i negatywnych skutków walutowych, sprzedaż Grupy wzrosła o 2,5% do rekordowego poziomu 4348,8 mln CHF w 2024 r. (4,618 mld euro). Jak podaje szwajcarska firma, wszystkie działy przyczyniły się do wzrostu, w tym w szczególności ważne rynki Brazylii, Chile, Meksyku i USA, a także strategiczne segmenty kawy do picia z Emmi Caffè Latte, sery i desery premium jak również dział mleka koziego w proszku w Holandii.
W 2024 r. Emmi dokonała trzech przejęć firm: Mademoiselle Desserts Group, Verde Campo i Hochstrasser, w celu wzmocnienia swoich strategicznych rynków i nisz. Wszystkie działy wyróżniły się wzrostem organicznym: Ameryka i Europa przekroczyły odpowiednio 3,7% i 5,5%, podczas gdy Szwajcaria mieściła się w zakresie 0,3%. Silny wzrost sprzedaży miał miejsce na ważnych rynkach: Brazylii, Chile, Meksyku i USA, a także w strategicznych niszach: kawa gotowa do spożycia, desery premium i sery specjalistyczne
W otoczeniu rynkowym, które nadal stanowiło wyzwanie, Emmi Group zwiększyła swoją roczną sprzedaż do 4348,8 mln CHF (rok poprzedni: 4242,4 mln CHF). Wzrost o 2,5% wynikał ze wzrostu organicznego o 2,4%, ogólnego pozytywnego efektu przejęcia o 2,5% i negatywnego efektu walutowego o -2,4%. Szeroki, oparty na wolumenie wzrost organiczny przekroczył przekazane wytyczne o wartości od 1 do 2 pp i był napędzany w szczególności przez przyspieszenie wzrostu w drugiej połowie roku.
Kultowa marka Emmi Caffè Latte i ser premium Kaltbach dojrzewający w jaskiniach odnotowały znaczące zyski, szczególnie dzięki dobrej dynamice na rynkach zagranicznych. Włoskie firmy deserowe również osiągnęły pozytywne wyniki dzięki swojemu innowacyjnemu portfolio. W Szwajcarii pozytywny rozwój wolumenu z nawiązką zrekompensował negatywny wpływ cen mleka w całym roku. Sprzedaż w Tunezji spadła z powodu trwającego niedoboru mleka, a także sprzedaży eksportu nadwyżek mleka w proszku ze Szwajcarii.
W maju 2024 r. Laticínios Porto Alegre, brazylijska spółka zależna Emmi, nabyła większościowy udział w mleczarni Verde Campo w stanie Minas Gerais. W ten sposób Emmi wzmacnia swoją obecną pozycję rynkową na kluczowym rynku Brazylii dzięki funkcjonalnym produktom mlecznym premium wytwarzanym z wysokiej jakości białka pod innowacyjną marką Verde Campo.
1 października 2024 r. Emmi przejęło znaną, tradycyjną palarnię kawy Hochstrasser z Lucerny, aby wzmocnić jej kompetencje w zakresie kawy i przyspieszyć dalszy innowacyjny rozwój kultowej marki Emmi Caffè Latte.
Dzięki przejęciu wiodącej francuskiej grupy Mademoiselle Desserts, która specjalizuje się w wyrobach cukierniczych klasy premium, Emmi Group może oferować swoim klientom pełną gamę innowacyjnych deserów. Dzięki nowo utworzonej organizacji deserowej składającej się ze wszystkich firm deserowych Grupy Emmi podwaja sprzedaż w strategicznej niszy deserów klasy premium i obecnie zajmuje wiodącą pozycję na tym rozwijającym się rynku.
W połączeniu ze sprzedażą Gläserne Molkerei w roku obrotowym 2023 przejęcia przyniosły ogólny pozytywny efekt przejęcia w wysokości 2,5%. Negatywne efekty walutowe netto w wysokości -2,4% odzwierciedlają wzmocnienie franka szwajcarskiego, w szczególności w stosunku do chilijskiego peso, brazylijskiego reala, euro i dolara amerykańskiego, co zmniejszyło sprzedaż we frankach szwajcarskich.
Dywizja Szwajcaria wygenerowała wzrost organiczny napędzany wolumenem o 0,3%, zgodnie z własnymi oczekiwaniami Grupy, i sprzedaż w wysokości 1 771,4 mln CHF (rok poprzedni: 1 762,0 mln CHF). Chociaż nieco niższa cena mleka ustalona przez organizację branżową Milch (BO Milch) na cały rok i negatywne skutki wolumenu dla masła obciążyły wzrost sprzedaży na rynku krajowym, efekty te zostały zniwelowane przez pozytywny wzrost sprzedaży osiągnięty przez innowacyjne koncepcje marek, takie jak Emmi Caffè Latte, Emmi Energy Milk, Aktifit, I'm your meal i Luzerner Rahmkäse. Emmi wzmocniło swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój w gospodarce o obiegu zamkniętym stosując butelki PET dla różnych marek Emmi, takich jak Emmi Energy Milk i Comella Drink. Sprzedaż mleka w proszku w biznesie klientów przemysłowych również wypadła dobrze. Przejęcie Hochstrasser, które zostało zakończone w październiku 2024 r., przyczyniło się do wzrostu o 0,2% jako efekt przejęcia.
Dywizja Ameryka osiągnęła wzrost organiczny o 3,7%, co przekroczyło oczekiwania samej Grupy, ze sprzedażą w wysokości 1 707,7 mln CHF (rok poprzedni: 1 698,8 mln CHF). Ważne rynki Brazylii, Chile, Meksyku i USA po raz kolejny przyczyniły się do tego pozytywnego rozwoju. Znaczący wkład w USA miały lokalnie zakotwiczone firmy i marki jak amerykański lider rynku fety Athenos, produkty z mleka koziego jedynej krajowej marki amerykańskiej Meyenberg, a także sery specjalistyczne importowane ze Szwajcarii. Sprzedaż deserów premium Emmi Dessert USA również odbiła w drugiej połowie roku po spadku w pierwszej połowie roku. Sprzedaż w strategicznej niszy kawy gotowej do picia z Kaiku Caffè Latte w Hiszpanii również wypadła bardzo dobrze. Z drugiej strony niedobór mleka w Tunezji powstrzymał wzrost działu. Efekt przejęcia spółki Verde Campo, która została przejęta w maju 2024 r., przyczynił się do wzrostu sprzedaży, chociaż negatywny wpływ różnic kursowych stanowił istotny hamulec wzrostu sprzedaży.
Dywizja Europa odnotowała silny wzrost organiczny na poziomie 5,5%, co znacznie przekroczyło oczekiwania samej Grupy. Emmi Caffè Latte ogólnie, a szczególnie w Wielkiej Brytanii, włoskie desery specjalne i ser Kaltbach w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii odnotowały wzrost sprzedaży, podobnie jak sprzedaż mleka koziego w proszku i świeżego sera w Holandii. Biorąc pod uwagę ogólne pozytywne skutki przejęć i negatywne skutki walutowe, całkowita sprzedaż wzrosła o 13,1% do 747,7 mln CHF (rok poprzedni: 661,4 mln CHF). Efekt przejęcia Mademoiselle Desserts z nawiązką zrównoważył zatem efekt sprzedaży Gläserne Molkerei w roku obrotowym 2023.
Na podstawie wygenerowanej sprzedaży i z wyłączeniem skutków związanych z przejęciem Mademoiselle Desserts, Emmi spodziewa się zysku operacyjnego przed opodatkowaniem (EBIT) i marży zysku netto w średnim przedziale przedziałów przekazanych w lutym 2024 r. (zysk operacyjny przed opodatkowaniem EBIT w przedziale od 295 do 315 mln CHF; marża zysku netto w przedziale od 5,0% do 5,5%).
Emmi jest wiodącym producentem wysokiej jakości produktów mlecznych w Szwajcarii. Jej korzenie sięgają 1907 r., kiedy została założona przez spółdzielnie mleczarskie w regionie Lucerny. Dzięki ukierunkowanej strategii, innowacyjnym produktom i koncepcjom marki ustanowionym poza Szwajcarią, takim jak Emmi Caffè Latte i ser Kaltbach, Emmi rozwinęło się w działającą na arenie międzynarodowej, notowaną na giełdzie grupę (EMMN) z silną lokalną obecnością w 15 krajach.