1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Bakoma liderem sprzedaży bio w sklepach do 300 m²

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr
© cmr

– Jak wynika z danych CMR, produkty z certyfikatem bio są dostępne w coraz większej liczbie sklepów małoformatowych do 300 m2, jednak ich udział w całkowitej sprzedaży nie przekracza nawet 1% – mówi Forum Mleczarskiemu Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityk danych sprzedażowych, CMR. – W czwartym kwartale 2021 r. 2 na 3 sklepy małoformatowe oferowały produkty z certyfikatem. Klienci mieli w tych sklepach możliwość wyboru średnio z 9 produktów bio. Najczęściej na półce w sklepie małego formatu można było znaleźć ekologiczne jajka, roślinne zamienniki nabiału, soki i napoje czy jogurty. 

– Produkty z certyfikatem kupowane były zazwyczaj podczas większych zakupów. W czwartym kwartale 2021 r. średnia wartość paragonu, na którym się pojawiały, była ponad dwukrotnie wyższa niż średnia wartość wszystkich paragonów w sklepach małoformatowych. W koszykach, do których trafiały produkty bio, najczęściej pojawiało się mleko, masło, woda oraz soki, nektary i napoje niegazowane. Dużo częściej niż we wszystkich koszykach pojawiały się tam kategorie kojarzone ze zdrowym odżywianiem, tj. roślinne zamienniki nabiału, substancje słodzące alternatywne dla cukru, batony owocowe czy płatki zbożowe. Z kolei rzadziej niż zwykle na paragonie z produktami ekologicznymi mogliśmy znaleźć alkohole, produkty tytoniowe, wody smakowe czy napoje energetyzujące – dodaje nasza rozmówczyni.

– Jak wynika z danych CMR, produkty mleczne odpowiadają za ponad 20% wartości sprzedaży wszystkich produktów z certyfikatem bio w sklepach małoformatowych do 300 m2. Z kolei w wartości sprzedaży wszystkich produktów mlecznych te oznaczone certyfikatem nie stanowią nawet 1%. Kategoria produktów mlecznych dostępna jest w ponad 90% sklepów małoformatowych do 300 m2 – wskazuje Joanna Gackowska-Paszkiewicz.

– W 2021 r. w sklepach małoformatowych liderem wśród producentów sprzedających mleczne produkty z certyfikatem była Bakoma, z wynikiem prawie 50% udziałów w sprzedaży. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat widać jednak znaczne wzrosty udziałów OSM Piątnica, która w 2021 r. zajęła drugie miejsce. W okresie od stycznia do grudnia 2021 r. najczęściej wybieranym produktem mlecznym z certyfikatem bio był Jogurt Bio naturalny w kubku 140 g Bakoma, który trafiał na ponad 20% paragonów z tą kategorią. Niewiele rzadziej klienci sięgali po Mleko ekologiczne 1000 ml OSM Piątnica – wylicza Analityk CMR.

– Produkty mleczne bio są dużo droższe niż ich odpowiedniki bez certyfikatu. W przypadku mleka jest to nawet dwukrotna różnica, ceny bio jogurtów naturalnych czy owocowych są wyższe o około 50% – dodaje Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityk danych sprzedażowych, CMR.

Warte przeczytania