1. Aktualności
  2. Świat
Indie

Tu produkcja mleka wzrośnie o 130 mln ton do 2033 r.

Źródło: USDA
Autor: Janusz Górski

Amerykański Departament ds. Rolnictwa (USDA) prognozuje, że produkcja płynnego mleka w okresie styczeń-grudzień 2022 w Indiach wyniesie 203,5 mln ton. Oznacza to zmianę rzędu +2%. To ważna informacja, gdyż Indie są największym producentem i konsumentem mleka na świecie. USDA zwraca uwagę, że około 46% wyprodukowanego mleka jest spożywane u rolników lub sprzedawanych na obszarach wiejskich konsumentom. 54% produkcji mleka jest sprzedawane do spółdzielni mleczarskich i zakładów prywatnych.

Pięć największych indyjskich stanów produkuje ponad połowę całego wolumenu. Są to Uttar Pradesh (16% produkcji), Radżastan (13%), Madhya Pradesh (9%), Andhra Pradesh (8%) i Gujarat (7%). Około 49% produkcji mleka pochodzi od bawolic. 

Produkcja mleka w Indiach stale rośnie w ciągu ostatnich 40 lat. Indie przeszły od ostrych niedoborów mleka do największego na świecie producenta mleka. Indie przyćmiły innych dużych producentów tj. Stany Zjednoczone, Chiny, Pakistan i Brazylia. Przewiduje się, że produkcja mleka w Indiach wzrośnie do około 330 mln ton w latach 2032-2033. Do tego czasu podaż mleka przewyższy popyt o około 38 mln ton. Warto zwrócić uwagę, że spożycie mleka na mieszkańca w Indiach plasuje się na poziomie 406 g/dzień i przekracza średnią światową 305 g/dzień (2020). Z drugiej strony należy zauważyć, że około 80 mln gospodarstw domowych zajmuje się hodowlą bydła mlecznego jako głównym źródłem dochodu. 95% hinduskich producentów mleka posiada od jednego do pięciu zwierząt.

Zdolności przetwórcze mleka w Indiach wynoszą 66,3 mln litrów/dzień w spółdzielniach mleczarskich, 73,3 mln litrów/dzień w firmach sektora prywatnego i 2,5 mln litrów/dzień w grupach producenckich.

Hinduski urząd statystyczny prognozuje, że spożycie płynnego mleka spożywczego w Indiach w 2022 r. wyniesie 85 mln ton, co oznacza wzrost o 2,5%. Wynika to ze wzrostu liczby ludności, szybkiej urbanizacji oraz poprawy dystrybucji produktów mleczarskich. 

Kluczowym motorem popytu w Indiach na spożycie płynnego mleka jest demografia. Jedna trzecia ludności kraju ma mniej niż 14 lat i jest to grupa skłonna do spożywania większych ilości mleka. Wyższe dochody dwojga dorosłych, szybka cyfryzacja handlu, zmieniający się styl życia konsumentów i inne zmiany demograficzne pomagają zwiększyć popyt na przetworzone produkty mleczne o wyższej wartości dodanej. Rozwijający się sektor zorganizowanej sprzedaży detalicznej w Indiach generuje 15-20% wzrost roczny.

Hindusi obliczają, że produkcja masła w 2022 r. wyniesie 6,5 mln ton. Wzrost wynika w dużej mierze z poprawy dochodów, które prowadzą do wzrostu popytu. Konsumpcja OMP wyniesie natomiast 694 tys. ton, czyli o 2,5% więcej niż wcześniej.

Indie eksportują minimalne ilości nabiału. Eksport jest niski z uwagi na wysoką konsumpcję krajową. W 2022 r. przewiduje się wzrost eksportu, z czego eksport OMP wyniesie około 20 tys. ton, co jest wielkością znacznie wyższą wobec wcześniejszych szacunków amerykańskich. Główne produkty mleczarskie importowane do Indii obejmują albuminę mleka (np. koncentraty dwóch lub więcej białek serwatkowych), laktoza i syrop laktozowy, preparaty do żywności dla niemowląt, kazeinę, lody, lód jadalny (np. dodatki) i sery. Kluczowymi dostawcami są: Stany Zjednoczone, Francja, Tajlandia, Singapur, Nowa Zelandia i Holandia.

Warte przeczytania