Ryki (SM): Gouda i Edamski pozostają najważniejszymi serami w Polsce. Dyskonty odpowiadają za 25% rynku
Zdaniem przedstawicieli mleczarni Ryki (SM): – Sery żółte typu holenderskiego są na polskim rynku zdecydowanym liderem wśród serów dojrzewających. Sery te, z roku na rok zwiększają swoją sprzedaż. Najbardziej popularne sery typu holenderskiego to Gouda oraz Edamski. Na rynku polskim około 33% należy do Goudy, a 13% do sera Edamskiego.
Sery sprzedawane na stoiskach samoobsługowych cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na łatwość i szybkość zakupu, przy zachowaniu takiej samej jakości. Zmiana stylu życia konsumentów wpływa na kształtowanie się nowych preferencji, które powodują znaczne zainteresowanie właśnie tą kategorią produktów. To wpływa na wysoki poziom sprzedaży serów w dyskontach. W tego typu sklepach sprzedaje się tylko „konfekcja”, a dyskonty to obecnie aż 25% rynku sprzedaży sera. Wciąż jednak większą część rynku stanowią sery na wagę. Tradycyjna forma sprzedaży zapewnia konsumentowi znacznie większy wybór oraz częstsze promocje.
– Rynek serów jest rynkiem dość trudnym – podkreślają przedstawiciele Zarządu mleczarni Ryki (SM). – Sezonowe zmiany podaży mleka powodują nadprodukcję latem i niedostatek zimą, co powoduje wahanie cen. Rynek sera w Polsce wydaje się mieć przed sobą optymistyczne perspektywy, przede wszystkim ze względu na fakt, że Polacy coraz chętniej sięgają po różnego rodzaju sery, w związku z czym powinno wzrastać ich spożycie. Poza tym wytworzyła się w Polsce swego rodzaju „moda” na konsumpcję serów i dobrze jest umieć rozróżniać poszczególne jego gatunki i smaki – zauważają mleczarze ze spółdzielni mleczarskiej w Rykach.