
Napoje owsiane najchętniej wybierane w kategorii plant-based

– Ostatnie kilka lat było bardzo dobrym czasem dla produktów dedykowanych wegetarianom i weganom – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov CP Poland. – Roślinne zamienniki nabiału oraz mięsa i jego przetworów dynamicznie zyskiwały nabywców, a wolumen i wartość zakupów w tej kategorii rosły w imponującym tempie. Ostatni rok okazał się jednak inny, szczególnie w odniesieniu do mięsa roślinnego – spadła liczba nabywców oraz wolumen zakupów tych produktów. Zgoła odmiennie przedstawiała się sytuacja w przypadku kategorii plant-based dairy, czyli roślinnych alternatyw nabiału.
– Cała kategoria roślinnych alternatyw nabiału (rozumiana jako suma segmentów: „mleko”, napoje „mleczne”, takie jak smoothie, shake, jogurty, "śmietany" i "śmietanki", "sery", tempeh, tofu) w ciągu 11 miesięcy roku 2024 zyskała niemal 360 tys. nabywców w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (penetracja kategorii wzrosła wśród polskich gospodarstw domowych o 2,64 pp). Zaowocowało to wzrostem wolumenu zakupów kategorii o prawie 15% oraz około 10% wzrostem wartości zakupów. Na pewno nie bez znaczenia był fakt nieco niższych średnich cen w kategorii, które w ciągu ostatniego roku – roku wysokiej inflacji – spadły o nieco ponad 4%.
– Segment alternatyw mleka (tzw. mleko roślinne) odnotował lepsze wyniki niż cała kategoria – liczba nabywców wzrosła o prawie 4 pp (535 tys. nowych nabywców), wolumen zakupów o 17,5%, a ich wartość o prawie 19%. Średnia cena mleka roślinnego w analizowanym okresie wzrosła o nieco ponad 1%. Roślinne alternatywy mleka są największym segmentem produktowym w całej kategorii – stanowią 80% wartości i niemal 60% wolumenu zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe.
– W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku 2024 roślinne alternatywy mleka znalazły się w koszykach zakupowych prawie 29% polskich gospodarstw domowych. Każde z nich dokonało zakupu produktów tego typu prawie 7 razy, wydając na nie przeciętnie ponad 68 PLZ. Łącznie gospodarstwa domowe zakupiły prawie 41 tys. litrów „mleka” roślinnego za prawie 264 mln PLZ.
– Ponad połowę zakupów roślinnych alternatyw mleka stanowiły napoje na bazie owsa – zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Kolejne miejsca, w kontekście surowca, z którego napój został wyprodukowany, zajmowały migdały, soja i ryż – dodał nasz rozmówca
