
FrieslandCampina w 2024 r.: spadek obrotów, wzrost zysku

© frieslandcampina
Wynik netto mleczarni wzrósł do 321 mln €, w porównaniu do straty 149 mln euro w 2023 r. Przychody spadły o 1,1% do 12,9 mld euro w wyniku niekorzystnych efektów przeliczenia walut. Firma uzyskała oszczędności na kosztach działalności w wysokości 315 mln €, z czego 222 mln w organizacji łańcucha dostaw. Łączne wydatki na surowiec wzrosły o 5,5% do 4,8 mld €. Średnia cena mleka wyniosła 52,95 € za 100 kg mleka, w tym dodatkowa płatność gotówkowa w wysokości 1,21 €.
Dostawy mleka od członków spółdzielni spadły o 3,4% do 9,1 mld kg, głównie z powodu niekorzystnych warunków pogodowych i zamykania gospodarstw bydła mlecznego. Jak przeliczono emisja gazów cieplarnianych w gospodarstwach mlecznych członków zmniejszyła się o 853 kt ekwiwalentu CO2, co stanowi redukcję o 9,8% w porównaniu z 2023 r.
Firma w 2024 r. uruchomiła duże, nowe zakłady produkcyjne w Malezji i Indonezji w celu zagospodarowania przewidywanego popytu.
Jan Derck van Karnebeek, CEO we FrieslandCampina skomentował wyniki spółdzielni następująco: – Zdrowy przepływ gotówki pozwolił nam zainwestować w przyszłość naszych zakładów produkcyjnych i podjąć dalsze kroki w drodze FrieslandCampina do zrównoważonego rozwoju. Dobry dochód jest kluczowy dla naszych członków, aby umożliwić im uczynienie ich gospodarstw mlecznych odpornymi na przyszłość i bardziej zrównoważonymi. W 2024 r. rozdysponowaliśmy rekordową kwotę 245 mln euro w postaci premii za zrównoważony rozwój dla naszych członków.
– Ponadto udało nam się pozyskać nowych członków spółdzielni. Na obecnym rynku mleka jest to ważne dla przyszłości naszej spółdzielni i firmy. Proponowane połączenie FrieslandCampina i Milcobel, które ma zostać ukończone do końca 2025 r., idealnie wpisuje się w to strategiczne tło.
Przychody FrieslandCampina w 2024 r. spadły o 1,1% do 12,9 mld €w porównaniu do 13,1 mld € w 2023 r. z powodu efektów przeliczeń walutowych. Przychody przy stałej walucie wzrosły o 1,3% do 13,2 mld €.
Zysk operacyjny FrieslandCampina znacznie wzrósł z 75 milionów euro w roku 2023 do 527 milionów euro w roku 2024, po odliczeniu dodatkowej płatności gotówkowej. Ten silny wzrost jest wynikiem ulepszonego miksu wolumenowego, wzrostu marek konsumenckich w Azji Południowo-Wschodniej i żywności dla niemowląt Friso w Chinach, wyeliminowania wpływu kosztów drogich zapasów i wyższych cen produktów mlecznych.
FrieslandCampina osiągnęła oszczędności kosztów w wysokości 315 mln € dzięki programom Expedition 2030 i Performance+, które doprowadziły do znacznych usprawnień procesów i oszczędności kosztów w łańcuchu dostaw. Łańcuch dostaw osiągnął oszczędności w wysokości 222 mln €. Część oszczędności została wykorzystana na zrównoważenie skutków inflacji. W 2024 r. FrieslandCampina osiągnęła wynik netto w wysokości 321 mln €, w porównaniu ze stratą w wysokości 149 mln €w 2023 r.
Dzięki pomyślnej drugiej połowie roku, dział Ingredients poprawił swój zysk operacyjny. Wynik operacyjny grupy biznesowej Middle East, Pakistan & Africa został negatywnie dotknięty przez skutki przeliczeń walutowych w Nigerii i wdrożenie podatku od wartości dodanej w Pakistanie. Pomimo niższego zysku operacyjnego, grupa biznesowa Europe działała zgodnie z planem w trudnych warunkach rynkowych przy stabilnych wolumenach. Dwie ostatnie grupy biznesowe wzmocniły pozycje rynkowe swoich strategicznych marek dzięki ukierunkowanemu podejściu marketingowemu.
Dodatni przepływ środków pieniężnych z działalności operacyjnej
W 2024 r. przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wzrosły do 900 mln euro z 831 mln euro w 2023 r. Wzrost ten wynikał głównie z poprawy zysku operacyjnego i lepszego zarządzania kapitałem obrotowym. Na dzień 31 grudnia 2024 r. dług netto wyniósł 270 mln euro, co oznacza spadek o 365 mln euro w porównaniu z dniem 31 grudnia 2023 r.
W 2024 r. FrieslandCampina połączyła wszystkie działania w zakresie zrównoważonego rozwoju w ramach jednej nadrzędnej strategii opartej na trzech filarach: Odżywianie, Ludzie i Planeta.
Jeśli chodzi o filar Odżywianie, 76% (2023: 75%) sprzedawanych produktów konsumenckich było zgodnych z globalnymi standardami żywieniowymi FrieslandCampina, a firma poprawiła swoją pozycję w wiodącym indeksie ATNI Global Index awansując z trzeciego na drugie miejsce, podkreślając tym samym silne skupienie firmy na zdrowiu i wartościach odżywczych. W ramach filaru Ludzie FrieslandCampina wsparła 63 126 lokalnych producentów mleka w krajach rozwijających się w sektorze mleczarskim, zapewniając szkolenia mające na celu poprawę produkcji mleka i zwiększenie jej zrównoważoności. Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla pozostał niezmieniony w porównaniu z rokiem 2023 (29%).
W odniesieniu do filaru Planeta, wdrażanie Planu klimatycznego 2030 przebiega zgodnie z planem: emisje gazów cieplarnianych w gospodarstwach mleczarskich będących członkami zmniejszyły się o 853 kt ekwiwalentu CO2, co stanowi redukcję o 9,8% w porównaniu z rokiem 2023. FrieslandCampina nawiązała nowe partnerstwa z dużymi międzynarodowymi klientami, takimi jak Mars i Danone, aby wspierać i rekompensować finansowo rolnikom zajmującym się produkcją mleka przyspieszoną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Zawarto również umowy z wieloma dostawcami w celu zmniejszenia ich emisji gazów cieplarnianych. Ponadto cele FLAG (Forest, Land and Agriculture) i cele spoza FLAG odnoszące się do ambicji klimatycznych FrieslandCampina na 2030 r. zostały potwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi). W związku z tym ogólny cel klimatyczny na rok 2030 spełnia scenariusz 1,5°C Porozumienia paryskiego w sprawie klimatu. Udział opakowań nadających się do recyklingu wzrósł do 92% (2023: 91%).
Mniej mleka, wyższe wynagrodzenie dla członków-gospodarzy mlecznych
Całkowita ilość dostarczonego mleka członkowskiego spadła o 3,4% z 9369 mln kg w 2023 r. do 9050 mln kg w 2024 r. Spadek ten wynika przede wszystkim ze zmniejszenia liczby członków-gospodarstw mlecznych, która spadła z 9417 do 9001. Ten spadek jest częściowo wynikiem zaprzestania działalności przez rolników m.in. z powodu braku sukcesji oraz odpływu członków w ramach programu DMF, który zakończył się w 2023 r.
Pomimo zmniejszenia całkowitej ilości dostarczonego mleka członkowskiego, całkowite wynagrodzenie wypłacane mleczarzom będącym członkami za dostarczone przez nich mleko wzrosło o 5,5% z 4521 mln euro w 2023 r. do 4769 mln euro w 2024 r. Wynika to z wyższej gwarantowanej ceny, wyższej premii Foqus planet i dodatkowej płatności gotówkowej.
Wyższa cena mleka
FrieslandCampina zamierza płacić wiodącą cenę za mleko swoim członkom będącym rolnikami zajmującymi się produkcją mleka. W 2024 r. cena mleka wzrosła o 10,1% z 48,08 € w 2023 r. do 52,95 € za 100 kilogramów mleka. Było to możliwe dzięki wyższej gwarantowanej cenie wynoszącej 49,48 € (2023 r.: 46,26 €), wyższej premii Foqus planet w wysokości 1,65 € (2023 r.: 1,21 €) i dodatkowej wypłacie gotówkowej w wysokości 1,21 €(2023 r.: 0,00 €). Wzrost ceny gwarantowanej był wynikiem wyższych cen mleka od firm referencyjnych.
Dodatkowa wypłata gotówkowa dla członków-producentów mleka
Polityka rezerw na lata 2023–2025 stanowi, że 60% zysku netto zostanie dodane do zatrzymanych zysków, podczas gdy 40% może zostać wypłacone jako dodatkowa wypłata gotówkowa dla członków-producentów mleka. W związku z wyższym wynikiem w 2024 r. do zatrzymanej kwoty dodano 1,82 € (2023 r.: -3,22 €) na 100 kg mleka.
Perspektywy
FrieslandCampina spodziewa się, że inflacja utrzyma się w 2025 r. Dzięki programom Expedition 2030 i Performance+ w 2025 r. spodziewane są dodatkowe redukcje kosztów rzędu 100–150 mln €, które zostaną wykorzystane do zrównoważenia inflacji, ułatwienia wzrostu i wsparcia rentowności firmy. FrieslandCampina spodziewa się, że wyższe ceny produktów mlecznych w porównaniu z ceną gwarantowaną oraz pozytywny wpływ zapasów, który w 2024 r. przyczynił się do lepszego wyniku, nie powtórzą się w 2025 r. Inwestycje będą nieco niższe w 2025 r. ze względu na zakończenie dużych projektów w 2024 r. Na koniec FrieslandCampina zamierza sfinalizować proponowane połączenie z Milcobel przed końcem 2025 r. po zatwierdzeniu przez akcjonariuszy, Radę Członków i organy ochrony konkurencji.
