1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Rośnie wolumen sprzedaży twarogów do pieczenia

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© gfk
© gfk
© gfk

– Twarogi do pieczenia (sery twarogowe mielone) stanowią ok. 20% zakupów całej kategorii twarogów – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Michał Polak, Junior Consultant Consumer Panel Services GfK / YouGov. – W okresie wrzesień 2023 r. – sierpień 2024 r. do polskich gospodarstw domowych kupiono ponad 28 tys. ton tych produktów. W analogicznym okresie rok wcześniej kupiono ich nieco ponad 25 tys. ton. Oznacza to wzrost wolumenu zakupów o 11,7%. Dla porównania zakupy całej kategorii twarogów wzrosły o 5,3% w ujęciu wolumenowym.

– Dominującą formą opakowania jest wiaderko, jego udział wolumenowy w zakupach wzrósł z 84,7% do 88,6% w ostatnim analizowanym roku. Zmniejszył się udział kostek (z 3,0% do 1,9%), kiełbasek (z 1,3% do 0,9%) oraz innych form (z 11,0% do 8,7%). Jeśli chodzi o zawartość tłuszczu, to dominują twarogi półtłuste, a ich udział w zakupach dodatkowo wzrósł z 67,8% do 70,0%. Surowcem zdecydowanie dominującym w produkcji twarogów do pieczenia jest mleko krowie – praktycznie cały ten segment stanowią sery produkowane właśnie z niego – podkreślił analityk GfK.

– W zakupach dokonywanych przez gospodarstwa domowe dominują opakowania kilogramowe – stanowią w ostatnim analizowanym roku niemal 88% wszystkich opakowań pod względem zakupionego wolumenu w tonach oraz niemal 63%, jeśli chodzi o udział ilościowy w zakupionych opakowaniach. Można jeszcze wyróżnić opakowania 150 g (ok. 4% udziału w wolumenie w tonach i 19% udziału w liczbie zakupionych opakowań) oraz opakowania 350 g (4,4% udziału wolumenowego w tonach oraz 9% udziału w liczbie zakupionych opakowań) – wskazał nasz rozmówca.

– Twarogi do pieczenia kupowane są głównie w dyskontach i w tym miejscu podkreślić należy, że udział rynkowy tego formatu sklepów wzrósł z 58,4% do 65,8% w ostatnim analizowanym roku pod względem zakupionego wolumenu. Na drugim miejscu, choć z malejącym udziałem, znalazły się supermarkety (spadek udziałów rynkowych z 20,7% do 17,8%). Trzecie miejsce zajmują hipermarkety, których udział – podobnie jak supermarketów – również spadł z 11,3% do 9,3%. Na czwartym miejscu plasują się sklepy małoformatowe z udziałem malejącym w tempie podobnym do hipermarketów z 8,4% do 6,2%. Udział wszystkich pozostałych kanałów dystrybucji łącznie stanowi jedynie ok. 1%. Podkreślić należy, że za wzrost tego segmentu serów odpowiadają wyłącznie dyskonty (wzrost o 25,9%, tj. 3788 ton). Pozostałe kanały odnotowały spadki zakupionego wolumenu: sklepy małoformatowe – o 16,7%, tj. o ok. 350 ton, hipermarkety zaś o 8,2%, tj. o nieco ponad 230 ton, natomiast supermarkety – o 4,2%, tj. o prawie 220 ton. Pozostałe kanały łącznie zanotowały spadek o 17,7%, tj. o niecałe 60 ton. Wydaje się, że szukając przyczyn tego stanu rzeczy, trzeba przeanalizować średnie ceny za kg w poszczególnych kanałach. Średnie ceny w całej Polsce wynosiły 11,36 zł w okresie wrzesień 2022 r. – sierpień 2023 r. oraz 10,46 zł w okresie wrzesień 2023 r. – sierpień 2024 r., spadły zatem o 8,0%. Jeśli przyjrzeć się cenom w poszczególnych kanałach, to wzrost zanotowały supermarkety (o 2,0%, z 11,59 zł do 11,82 zł), sklepy małoformatowe (o 3,4% z 13,32 zł do 13,77 zł) oraz pozostałe kanały (o 11,6%, z 13,39 zł do 14,94 zł). W tym samym czasie w hipermarketach i dyskontach ceny się obniżyły, przy czym o ile w hipermarketach o 5,3% (z 12,32 zł do 11,66 zł), to w dyskontach aż o 11,4% (z 10,77 zł do 9,54 zł). Cena w dyskontach nie tylko była w obu okresach wyraźnie niższa niż w pozostałych kanałach, ale też obniżyła się najbardziej. To wydaje się tłumaczyć wzrost udziału tego formatu w zakupach twarogów do pieczenia – wyjaśniał Michał Polak, Junior Consultant Consumer Panel Services GfK / YouGov.

© gfk

Warte przeczytania