Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 2/2013 (57), Urszula Chojnacka

Śmietana:

Asortyment pierwszej potrzeby

Śmietana to jedna z tych kategorii, która ma duże grono zwolenników. Jako że śmietanę kupuje średnio 4 na 5 Polaków, można powiedzieć, że ani detaliści, ani producenci nie powinni mieć zbyt wielu powodów do obaw.

Mogłoby się wydawać, że w dobie coraz powszechniejszej dziś tendencji do zastępowania różnych produktów innymi, lżejszymi, mniej kalorycznymi, śmietana będzie na cenzurowanym, a jej sprzedaż będzie spadać. Nic bardziej mylnego. Nawet nierzadkie dziś zastępowanie śmietany – tam, gdzie to możliwe – jogurtem naturalnym, nie zaszkodziło tej kategorii. Jak poinformował niedawno Bank Gospodarki Żywnościowej (BGŻ), w Polsce widoczny jest znaczny wzrost produkcji przetworów mleczarskich, co jest wynikiem wysokiej podaży mleka. Co więcej, polska śmietana doceniana jest nie tylko przez Polaków – wśród krajów, które w ubiegłym roku były największymi odbiorcami m.in. polskiej śmietany znalazły się Algieria, Niemcy, Bułgaria, Belgia i Holandia. Polskie produkty trafiają też do Meksyku, Egiptu, Nigerii, Senegalu czy na Filipiny.

Przygotowany na zlecenie Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich (KZSM ZR) raport dotyczący zwyczajów konsumentów mleka i przetworów mlecznych pokazał, że śmietana kupowana jest przez ponad 80% Polaków. Jej konsument przy podejmowaniu decyzji zakupowej kieruje się przede wszystkim tradycją i ceną, chociaż w coraz większym stopniu bierze pod uwagę także względy dietetyczne. Najbardziej popularna jest śmietana o średniej zawartości tłuszczu, na którą wskazało ponad 50% badanych.

W zależności od technologii produkcji śmietana może być poddana pasteryzacji, sterylizacji, homogenizacji, a także procesowi UHT. Największą zaletą tego ostatniego typu – zarówno dla detalistów, jak i konsumentów – jest brak konieczności przechowywania takiego produktu przed otwarciem w lodówkach i wydłużony termin jego przydatności do spożycia.

Wśród najpopularniejszych opakowań śmietany dominują te średniej wielkości, najczęściej 150-250 g, chociaż wielu zwolenników mają również opakowania 400 g. Konsumenci poszukujący śmietanki do kawy, czyli śmietany o najniższej zawartości tłuszczu, najchętniej sięgają po małe opakowania (do 150 g) lub po produkty jednoporcjowe, sprzedawane najczęściej w opakowaniach po 10 lub 20 sztuk. Regionalizacja, która miewa duże znaczenie w przypadku takich kategorii nabiałowych jak sery, twarogi lub masło i wpływa na popularność różnych odmian w poszczególnych regionach Polski, w przypadku śmietany nie odgrywa zbyt wielkiej roli.

Mariusz Panufnik, Starszy Kupiec w Dziale Zakupów w Jeronimo Martins Polska, zwraca uwagę, że należy pamiętać, iż na rynku dostępne są produkty „śmietanopodobne”, zawierające – częściowo – tłuszcz roślinny, których cena jest zwykle o kilkanaście procent niższa od ceny standardowej śmietany z tłuszczem mlecznym. Umieszczanie składu śmietany na opakowaniach jest dobrowolne, a co za tym idzie stosowane jedynie przez niektórych producentów. Ważne jednak, by sami wytwórcy pamiętali, że czarny PR i niedźwiedzią przysługę może zrobić temu rynkowi nie tyle samo istnienie wariantów „śmietanopodobnych”, ale próby wprowadzania konsumentów w błąd i zatajania informacji o tym, że produkt zawiera szkodliwe specyfiki lub substancje zagęszczające, jak guma guar czy mączka chleba świętojańskiego. Klient, który sparzy się raz czy drugi kupując produkt nafaszerowany chemią i mający już de facto ze śmietaną niewiele wspólnego, może bowiem na wszelki wypadek ograniczyć kupowanie śmietany lub zrezygnować z niej w ogóle.

Jak zauważa Mariusz Panufnik, jeśli chodzi o ekspozycję śmietany na półkach sklepowych, należy brać pod uwagę przede wszystkim jej przeznaczenie – śmietana UHT o niskiej zawartości tłuszczu powinna zostać umieszczona w pobliżu kaw, w przypadku śmietan o zawartości powyżej 18% tłuszczu najlepiej, jeśli znajdują się one w miejscu, gdzie stoją zupy, zaś w chłodni powinna stać śmietana pasteryzowana – w pobliżu świeżego mleka lub jogurtów naturalnych.



Rynek śmietany w Polsce pozostaje rynkiem rozdrobnionym. Wśród polskich producentów prym wiodą największe mleczarnie, które często oferują kilka wariantów produktu. W portfolio Grupy Mlekovita zwraca uwagę linia śmietan Polskich (12% i 18%, 30%), które producent oferuje w kubeczkach 200 g. Opcja 400 g dostępna jest również dla śmietan 18%. Mocnym akcentem rynkowym jest grupa śmietanek Wypasionych: 12%, 18% i 30%. Wszystkie występują w kartonikach 375 ml, a 18% też w 250 ml. Producent podkreśla ich najwyższą jakość, nowoczesność procesu technologicznego oraz walory smakowe. Śmietanki Wypasione 12% i 18% podkreślają smak zup, sosów, sałatek oraz dań mięsnych. Śmietanka Wypasiona 30% będzie zaś doskonałym uzupełnieniem składu kremów i deserów. Ważną funkcjonalnością dla konsumenta są wygodne zakrętki dla śmietanki 18% (250 m) oraz kapsle w pozostałych śmietankach UHT.

Najmocniejsi gracze rynku śmietan:

  • Piątnica (OSM)
  • Mlekpol (SM)
  • Grupa Mlekovita


copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25