Śmietana: Asortyment pierwszej potrzeby

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2013 (57)

W grupie producentów śmietany ważną pozycję zajmuje także Łowicz (OSM). Wśród najpóźniej wprowadzonych propozycji tej firmy jest Śmietanka kremowa 30% oferowana w kartonie 250 g z wygodną zakrętką. Firma oferuje też w ramach śmietan UHT 36% śmietankę tortową w kartonie 500 g i 1000 g, Śmietankę łowicką 12% w kartonie 250 i 500 g z zakrętką oraz 30% w kartonie 250 g, a także 10% śmietankę do kawy w kubku 200 g z zakrętką. W portfolio firmy jest też 15% śmietana ukwaszona w kartonie 500 g oraz gama śmietan pasteryzowanych 12% i 18% oferowanych w kubkach 200 g i 400 g.



Jednym z najmocniejszych punktów na polskim rynku śmietany jest Piątnica (OSM). W portfolio firmy są różne produkty – od chudych, czyli 10% i 12%, poprzez średniotłuste – 18% i 22%, aż po te o podwyższonej zawartości tłuszczu, czyli 30% i 36%. Wśród produktów zwraca uwagę także 10% śmietana jogurtowa w 200 g kubku, ukwaszona specjalnie wyselekcjonowanymi bakteriami, dzięki czemu ma lekkość jogurtu. Ten wariant firma poleca w szczególności do sałatek warzywnych, owocowych, deserów i chłodników. Dostępną w kubkach 200 g i 400 g śmietanę 12% Piątnica (OSM) reklamuje jako lekki produkt o aromacie i gęstości wiejskiej śmietany i poleca zwłaszcza do sałatek, sosów i zup. Dzięki procesowi lekkiej termizacji produkt nadaje się zarówno do potraw na zimno – sosów, sałatek, dressingów – jak i na gorąco. W przypadku 18% śmietany oferowanej w 200 g i 400 g kubkach zaawansowany technologicznie proces lekkiej termizacji produktu pozwolił na uzyskanie prawie 1-miesięcznego okresu przydatności do spożycia. Z kolei gęsta śmietana 22% oferowana w 200 g kubku zawiera żywe kultury bakterii kwaszących, dlatego zalecana jest jedynie do potraw na zimno – chłodników, sałatek, dressingów. Stosowanie śmietany 36% dostępnej w kubkach 200 g i wiaderkach 10 kg firma zaleca w przypadku przygotowywania lodów, deserów, kremów, ciast i zup, zaś 30% oferowanej w kubkach 400 g i wiaderkach 10 kg – do deserów, mas tortowych, słodkich sosów. Jak zapewnia producent, dzięki specjalnemu procesowi przygotowania oraz dodatkom jest to produkt idealny do ubijania, a wytworzona pianka utrzymuje się dłużej niż z typowej gęstej śmietany. Ten wariant może być też przydatny do zabielania zup.

Z kolei Krasnystaw (OSM) proponuje śmietanę 10%, 12%, 18% i 22%, a także śmietany UHT 18% i 30%, które – jak deklaruje producent – zachowują walory smakowe i świeżość przez 4 mies.. nie zawierając jednocześnie środków konserwujących. Produkt polecany nie tylko do kawy, ale też jako sprawdzający się w kuchni, dostępny jest w opakowaniach 200 g i 1 kg. Garwolin (OSM) ma w portfolio śmietanę 12% oferowaną w 400 g kubku i 18% o pojemności 250 g, 18% śmietany termizowane 200 i 400 g, a także 30% śmietanę w 250 g kubku.

Mariusz Panufnik

Starszy Kupiec w Dziale Zakupów w Jeronimo Martins Polska

Śmietana należy do tzw. produktów pierwszej potrzeby. Podobnie jak w przypadku innych produktów podstawowych, dla klientów najważniejszym kryterium zakupu śmietany jest cena, ale nie mniej istotne znaczenie ma jakość produktu. Mówiąc obrazowo, od jakości śmietany zależy m.in. to, czy będzie dobrze rozpuszczać się w zupie, czy nie. Gwarancją jakości jest prowadzony na najwyższym poziomie proces produkcyjny, dlatego znaczenie ma producent śmietany. Mniejszą rolę w tym segmencie odgrywa natomiast regionalizacja. Kolejnym, ważnym elementem determinującym wybór konkretnej śmietany jest opakowanie. Najbardziej popularne wśród klientów są opakowania pomiędzy 200 g a 400 g, które stanowią około 90% wszystkich dostępnych opakowań.

Narzędzia stosowane w promocji śmietany nie odbiegają znacząco od stosowanych wobec innych produktów. Biorąc pod uwagę aspekt promocyjny, warte podkreślenia są szczególnie: pochodzenie produktu (producent, marka) i jej jakość. Skutecznym narzędziem jest promowanie śmietany jako dodatku do różnych dań. W okresie wiosna-lato popularnością cieszy się śmietana w sprayu, jako dodatek np. do truskawek.

Jeśli chodzi o graficzną formę przekazu, opakowanie śmietany powinno przedstawiać związek produktu z naturą (krowa, mleko, łąka), co podkreśla jego wysoką jakość. Chciałbym podkreślić, że wśród produktów wysokiej jakości w codziennie niskich cenach dostępnych w sklepach sieci Biedronka znajduje się bogaty wybór doskonałej jakości śmietan od polskich producentów.

Grupa Polmlek proponuje m.in. śmietany termizowane 12% i 18%, a także śmietany UHT 10%, 18% i 30% z zakładu Maćkowy, 12% i 18% śmietany Starco oraz gamę śmietan marki  Mleko, głównie w 5 l i 10 l wiaderkach. W ofercie mleczarni Wart-Milk (OSM) są śmietanki UHT Mu! w opakowaniach o pojemnościach 500 ml i 1 litr oraz o zawartościach tłuszczu 12%, 18%, 30% i 36%, polecane do kawy, zup, ciast i deserów. Radomsko (OSM) produkuje 12% i 18% śmietany pod marką Hej! w kubkach 200 g i 400 g, a także 12%, 18% i 30% śmietany Ale! 250 g.

Wśród produktów mleczarni Włoszczowa (OSM) znajdziemy gamę ukwaszonych śmietan o kremowej lub lekko płynnej konsystencji, polecanych do przygotowywania ciast, sałatek, zup oraz sosów, w tym 12% śmietanę do sałatek i mizerii w kubku 400 g, 18% do zup i sosów w kubkach 200 i 400 g, a także w butelkach 250 i 400 ml oraz 22% śmietanę familijną w wiaderku 1 kg i również 22% śmietanę do sosów, w kubku 400 g.

Mleczarnia ROTR (SM) podkreśla z kolei, iż uzyskuje śmietanki o najlepszej jakości, zachowujące walory smakowe i świeżość przez okres 5-miesięcy. Zwraca uwagę także na ofertę śmietan. Śmietany termizowane 12% i 22% są produktami otrzymywanymi ze świeżej i pasteryzowanej śmietanki, którą po procesie normalizacji poddaje się procesowi fermentacji z użyciem kultur startowych bakterii kwasu mlekowego, powodujących obniżenie pH i koagulację. Następnie produkt poddawany jest procesowi termizacji. Śmietana ukwaszona zaś posiada klasyczne walory smakowo-zapachowe oraz gęstą konsystencję, co stwarza możliwość różnorodnego zastosowania. Śmietanka w sprayu Président to natomiast produkt najwyższej jakości, znany i ceniony na rynku. Posiada subtelny smak, idealnie nadaje się do deserów lodowych, owocowych oraz do kawy latte. Opakowanie umożliwia tworzenie wzorów z bitej śmietany, a co najważniejsze jego zawartość zużywa się do końca. Z kolei firma Robico (ZUH) oferuje śmietanę 18% w szklanym słoiczku zabezpieczonym dodatkowo banderolą.

Strona 2 z 2