1. Aktualności
  2. Polska

Polski handel zagraniczny nabiałem w I półroczu br. o ¼ większy

Źródło: FAMMU/FAPA na podst. danych Min. Finansów
Autor: Barbara Wiercińska
© forummleczarskie.pl

W I półroczu br. polski eksport mleczarski osiągnął wyniki znacznie lepsze niż przed rokiem.
Wartość wywozu wzrosła o ¼ do 564,3 mln euro i wyraźnie przewyższyła dynamikę wzrostu
eksportu rolnego ogółem, który zwiększył się o 9%. Tym samym udział nabiału w wartości
polskiego wywozu spożywczego wzrósł z niespełna 8% do ponad 9%.

Wydatki na import były również o ¼ wyższe niż rok wcześniej i przekroczyły 157 mln euro. Dodatnia wartość salda wymiany zwiększyła się z 326 do 407 mln euro. Najważniejszą pozycją wywozu pozostały sery i twarogi, których wywóz wzrósł o prawie 12% przy stabilnym wolumenie. Wskutek słabszej dynamiki zmalała jednak ich rola w eksporcie nabiału (z 41% do 36,5%). Na drugim miejscu pozostało mleko w proszku, głównie odtłuszczone (OMP), z którego eksportu, mimo 22% spadku tonażu, uzyskano przychody o 14% wyższe niż rok wcześniej. Także ilość wysłanego za granicę płynnego mleka i śmietany była mniejsza niż przed rokiem (o 9%), jednak wpływy z tego tytułu zwiększyły się o 38%. Wolumen i wartość eksportu jogurtów, kefirów itp. wyrobów wzrosły o około 30%. Wysoką, 77% dynamikę odnotowała
sprzedaż serwatki, chociaż ilości były zbliżone do tych z I połowy 2009 r. (+3%). Zdecydowanie największy wzrost stał się udziałem masła – jego tonaż wzrósł o ponad 1/3, a wartość aż o 85%! Na drugim biegunie znalazły się lody śmietankowe, których sprzedano o 5% mniej niż rok wcześniej, uzyskując wszakże kwoty o 5% wyższe. W imporcie również najważniejszą pozycją były sery, których sprowadzono o 22% więcej ilościowo i 28% więcej – wartościowo, co dało im ponad 40% udział w wartości przywozu mleczarskiego. Na drugim miejscu pozostało mleko w proszku (wzrost wolumenu o 16%, a wartości o 23%). Pozostałe artykuły miały mniejsze znaczenie, należy jednak również odnotować wyraźny wzrost przywozu masła – ilościowo o ¾, a wartościowo ponaddwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Zmalały kwoty przeznaczane na zakup jogurtów i lodów śmietankowych.