Tradis: Słabsze marki przegrywają
![](/img/articles/1200x900//c/c/cc1ce45d-0bdd-4613-9860-8aefe9bbbc50.jpg)
![](/img/articles/1200x900//b/6/b6ef0446-967d-4f08-bd20-2227a809b77b.jpg)
Rozmowa z Pawłem Wardzińskim,
Dyrektorem Kategorii w Tradis
W jaki sposób zmieniają się potrzeby klientów (sieci sklepów) oraz konsumentów nabiału w tym specyficznym 2013 roku?
![](/img/articles/1200x900//2/1/219e2ccb-5708-4f95-bd8b-40e21265c16b.jpg)
Klienci Tradis oczekują od nas solidnego partnera biznesowego, który realizuje profesjonalny serwis produktów nabiałowych, czyli: szeroki asortyment, świeżość produktów, częste dostawy, obsługę koordynatora, efektywne promocje, produkty regionalne oraz atrakcyjne ceny.
Wiele zmieniło się natomiast ze strony konsumenta. Ludzie mają coraz mniej czasu, a wielogodzinne zakupy przestały być rozrywką i widać powolne przesuwanie się kupujących z wielkich i dużych formatów sklepowych do sklepów blisko domu, które są w stanie zapewnić kompletną ofertę asortymentowo-cenową. Konsumenci robią teraz mniejsze zakupy, ale częściej. Można powiedzieć, że ich wybór jest jeszcze bardziej skrojony na miarę potrzeb.
Współczesny konsument jest więc o wiele mądrzejszy. Ze względu na spowolnienie gospodarcze cena jest jeszcze mocniejszym czynnikiem wyboru niż wcześniej.
Jakie czynniki decydują teraz o zakupie (cena, jakość, marka producenta, inne)? Czy klienci rzadziej czy częściej dokonują zakupów?
Głównym determinantem wyboru produktu przez kupującego niezmiennie pozostaje relacja cena/jakość/marka. Jednak widać stopniowe przesuwanie się w wyborach w kierunku ceny oraz jakości. To skutkuje tym, że produkty o słabszej marce zaczynają przegrywać z produktami marki własnej. Liderzy rynkowi mocno pracują, aby ich flagowe brandy nadal były na czele rankingów sprzedaży, ale wzrosty w segmencie private label oraz economy są imponujące.
Jak oceniają Państwo zapotrzebowanie na produkty innowacyjne (nieco droższe) oraz standardowe (nieco tańsze)? Czy wygoda użytkowania (małe, łatwe do otwierania i zamykania opakowania) podnosi czy obniża sprzedaż w kontekście oszczędności czynionych przez klientów?
![](/img/articles/1200x900//2/1/219e2ccb-5708-4f95-bd8b-40e21265c16b.jpg)
Funkcjonalność opakowań to kolejny istotny element. Widać że producenci prześcigają się, chcąc przygotować produkty w opakowaniach jak najbardziej wygodnych i poręcznych dla konsumentów.
Poprzednie lata były bogate we wprowadzenia nowych linii produktowych. Niektóre nowości oparte były na elementach funkcjonalnych czy też związanych z trendem lub modą (np. moda na diety białkowe lub beztłuszczowe). Wyniki sprzedażowe pokazują spadek zaufania konsumentów do produktów funkcjonalnych, czego przykładem są wyniki sprzedażowe Actimela. Z drugiej strony duża grupa konsumentów szuka produktów innowacyjnych, będąc gotową zapłacić za nie trochę więcej i o tej grupie czołowi gracze nie zapominają. Uważam jednak, że rynek przyjmuje nowości nieco ostrożniej niż w poprzednich latach. Dlatego producenci wprowadzają produkty bardziej przemyślanie.
Możemy zauważyć, że segment mleka, śmietany, twarogów, kefirów radzi sobie dobrze, słabiej radzą sobie natomiast kategorie serków homogenizowanych, deserów mlecznych i jogurtów.
Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski