Euroser: Szybki wzrost marki

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)


Wywiad z Bogusławem Włodarczykiem,
Współwłaścicielem firmy Euroser


Jak ocenia Pan rok 2010 pod względem obrotów handlowych?

Każdy rok ma swoją specyfikę i określony kontekst. Dla naszej firmy rok 2010 okazał się dobry, a wyniki sprzedaży – zrównoważone. Nie zanotowaliśmy ani drastycznych spadków, ani znaczących wzrostów sprzedaży w poszczególnych segmentach produktowych. Na uwagę zasługuje fakt, że delikatny wzrost dotyczył sprzedaży produktów najbardziej popularnych, np. sera Mozzarella oraz sera z niebieską pleśnią. Również produkty klasy Premium cieszyły się dużo większym zainteresowaniem klientów.

Który z produktów okazał się prawdziwym hitem sprzedażowym ubiegłego roku?

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się produkty marki Euroser. Mam na myśli przede wszystkim ser kozi, klasyczną goudę i goudy smakowe. Klienci często wybierali te produkty z dwóch najważniejszych powodów. Po pierwsze wymienione przeze mnie sery są bardzo dobrej jakości, a po drugie ich cena jest konkurencyjna.

Wysoką sprzedaż osiągnęły także nasze produkty Kappa Antipasti – papryczki i oliwki nadziewane serem w olejowym dressingu. Nasze antipasti ze świeżych składników stanowi zdrową alternatywę dla konserw. Jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek te produkty i obecnie jesteśmy liderem w jego sprzedaży.

Sprzedaż na stałym, wysokim poziomie zapewniają produkty cieszące się niezmiennym uznaniem klientów. Mam na myśli, m.in. Old Amsterdam, Dziugas i Bergader.

Sery z jakiego zakątka Europy Polacy cenią najbardziej?

Nie zaobserwowaliśmy takiej tendencji. Większość naszych produktów legitymuje się „paszportem” włoskim, holenderskim, francuskim lub niemieckim. Każdy serowy zakątek Europy ma swoją specjalność: Włosi – mozzarellę, grana padano, parmigiano reggiano; Francuzi – sery kozie, camembert i brie; Holandia oferuje goudę i maasdam; Niemcy – doskonałe pleśniaki oraz sery żółte. Preferencje Polaków sprowadzają się raczej do konkretnego rodzaju sera, a nie do kraju jego pochodzenia.

Jak oceniłby Pan dzisiejsze preferencje polskich konsumentów serów? W którym kierunku ewoluują?

Polscy klienci poświęcają coraz mniej czasu na przygotowywanie posiłków. W związku z tym szukają szybkich i smacznych rozwiązań, zależy im, aby produkty były gotowe do natychmiastowego spożycia – bez dodatkowej „obróbki”. Właśnie dlatego chętnie sięgają po sery paczkowane w plastrach oraz sery tarte lub w kawałkach. Istotne znaczenie ma również opakowanie wielokrotnego użytku.

Klienci trzymają rękę na pulsie. Pomimo że polscy konsumenci są przyzwyczajeni do konkretnych rodzajów i marek, to chętnie wypróbowują nowości. Szukają serów wysokiej jakości i nowych, ciekawych smaków. Klienci są skłonni wydać więcej pieniędzy za produkt „prozdrowotny”, np. ser kozi lub ekologiczny.


Bardzo istotną kwestią jest nadążanie za obowiązującymi trendami. W jaki sposób Euroser monitoruje potrzeby rynku? Jakie nowe produkty wzbogaciły port folio firmy w tym roku?

Staramy się szybko reagować na potrzeby konsumentów. Nieoceniony jest kontakt z klientami, który dostarcza konkretnych informacji. Dodatkowo skrupulatnie monitorujemy rynek i dynamikę sprzedaży w danych segmentach. Analizujemy wyniki obserwacji, które pozwalają stworzyć precyzyjny obraz preferencji.

W tym roku klienci bardzo chętnie wybierają produkty alternatywne na bazie owsa – wytwarzane bez mleka. Euroser proponuje gamę produktów owsianych marki Oatly – jednego z największych producentów w Europie.


O sukcesie firmy decyduje dostępność jej produktów. Jakich nowych partnerów handlowych udało się Państwu uzyskać oraz jakie kanały dystrybucji są najistotniejsze dla firmy Euroser?

Lista produktów systematycznie się wydłuża. Rozpoczęliśmy współpracę z kilkoma nowymi partnerami handlowymi oraz zwiększyliśmy liczbę produktów dostarczanych przez obecnych dostawców. Oczywiście nie zaniedbujemy dotychczasowych kontrahentów – przeciwnie. Poszerzamy wspólną ofertę handlową.

Dbamy o dywersyfikację kanałów dystrybucji. Sprzedajemy nasze produkty dużym sieciom handlowym, hurtowniom oraz odbiorcom detalicznym.

Dlaczego warto wybrać Euroser jako dostawcę nabiału do sieci handlowej? Jakie argumenty przemawiają na Państwa korzyść?

Po pierwsze, Euroser to firma, która elastycznie dopasowuje się do potrzeb i wymagań klientów, zarówno w zakresie codziennej obsługi, jak i zapewnienia optymalnego zaplecza produktowego. Po drugie, posiadamy naprawdę bardzo bogatą ofertę, a lista asortymentowa systematycznie się wydłuża. Po trzecie, od lat współpracujemy z uznanymi na rynku producentami, dzięki czemu korzystamy z atrakcyjnych promocji oraz mamy dostęp do wszystkich nowości produktowych – z korzyścią dla naszych klientów.



Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także