Intermarché: Produkty wysokobiałkowe są na fali

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2025 (128)
Justyna Tederko
© intermarché

intermarche logo

 

 

 

 

Wywiad z Justyną Tederko,

dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché


Janusz Górski: Polska gospodarka ma według ekspertów osiągnąć wzrost ponad 3% PKB w 2025 r. Będzie to wskaźnik nieco wyższy od poziomu z 2024 r. Wzrost PKB ma być napędzany przez inwestycje i konsumpcję wewnętrzną. Czy dane makroekonomiczne są dla Kupców działów nabiał jakimś prognostykiem w ich pracy?

Justyna Tederko: Dane makroekonomiczne to parametr stanowiący bardzo istotny element przy budowaniu strategii zakupowej firmy. Szczególne znaczenie mają w sektorze mleczarskim, ponieważ wpływają na koszty produkcji, popyt i konkurencyjność. Kluczowe są tu ceny surowego mleka uzależnione m.in. od trendów rynkowych, kosztów pasz, warunków pogodowych, polityki rolnej. Dodatkowo pod uwagę należy wziąć koszty energii, paliw, kursy walut czy inflację.

Dzięki takiej wiedzy kupcy mogą lepiej dostosować swoją ofertę do potrzeb i nastrojów konsumentów. Wszelkie informacje makroekonomiczne są niezbędne, aby ułatwić kreowanie i zarządzanie całą kategorią. Kupcy nakładają na nie trendy rynkowe i pracują nad efektem końcowym, czyli zadowoleniem klienta finalnego. Zadowolony konsument jest w stanie budować potencjał zakupowy sieci, który stanowi podstawę dla zarządzania i negocjacji każdego kupca. 

Czy Pani zdaniem nabiał będzie kategorią o dodatniej dynamice sprzedaży w 2025 roku? Czy to przyszłościowa kategoria?

Prognozy wskazują, iż nabiał będzie kategorią rozwijającą się, wymagającą, ale i perspektywiczną. Najszybciej odpowiada na innowacje i zmieniające się trendy. Firmy działające w tej branży muszą zwracać baczną uwagę na oczekiwania i preferencje konsumentów, a także rozwój alternatywnych produktów roślinnych.

Rosnące koszty produkcji, czasem braki surowca, z którymi mierzą się producenci, powodują, że musimy cały czas trzymać rękę na pulsie, aby utrzymać dodatnią dynamikę tej kategorii, zapewniając jednocześnie przystępne ceny dla naszych klientów. 

Jakie istotne trendy w handlu nabiałem narodziły się lub rozwijały w minionym roku? Jaka jest siła poszczególnych trendów?

Trendy to silny element rozwoju w każdej kategorii, nie tylko nabiałowej. W tej kwestii panuje duża otwartość na wszelkiego rodzaju nowości. Dostawcy są przygotowani na rosnącą świadomość społeczeństwa. Jeżeli jednak mowa o nabiale, to jest kilka kluczowych elementów, na których ta kategoria budowała swój rozwój asortymentowy.

Chodzi przede wszystkim o ciągle rosnącą świadomość zdrowotną. Coraz więcej osób z odpowiedzialnością i świadomie dba o zdrowie. Już nie tylko młodzi chcą wyglądać dobrze, trend ten rozwija się wraz z wiekiem, stylem życia. Tworzą go zarówno młodzież i pracownicy fizyczni, jak i seniorzy. Dlatego konsumenci poszukują produktów o korzystnym wpływie na zdrowie, o niskim indeksie glikemicznym, produktów bez laktozy, a także tych odpowiadających na różnego rodzaju zapotrzebowania w dietach.

Poza tym obserwujemy wzrost popularności produktów wysokobiałkowych takich jak jogurty pitne, batony proteinowe, mleka itp. Producenci, widząc potencjał oraz szerokie zainteresowanie produktami wysokobiałkowymi, spełnili oczekiwania konsumentów i odpowiedzieli na zapotrzebowanie. Białko wspomaga budowę mięśni, regeneruje i daje poczucie sytości, stąd też popularność tego makroskładnika wśród osób aktywnych fizycznie. Coraz więcej klientów sięga po diety typu keto i low carb, które stają się z roku na rok bardziej popularne – zapewnienie produktów spełniających te oczekiwania jest zatem zadaniem producentów i sieci handlowych, czyli naszym.

Kolejnym elementem jest naturalny i prosty skład. Coraz większa świadomość konsumenta wymusza na producentach stałe prace nad składem produktów, czystością etykiet, klarownym przekazem.

Wzrasta także znaczenie zrównoważonej produkcji oraz stosowanie opakowań biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu. 

Regionalizm to kolejny rosnący trend: konsument docenia produkty pochodzące z lokalnych gospodarstw, szuka produktów regionalnych, typowych dla danego obszaru czy regionu naszego kraju. Jest to także jeden z istotnych czynników decydujących o preferencjach i wyborach zakupowych, dlatego jako sieć Intermarché przykładamy ogromną wagę do współpracy z lokalnymi dostawcami.

Następny czynnik, czyli innowacyjne smaki i wygoda, to łączenie tradycyjnego smaku nabiału z nowymi dodatkami, np. z liczi, pistacjami itp.

I ostatni element to zmiany nawyków zakupowych. Coraz bardziej wyedukowani klienci szukają produktów funkcjonalnych, które mają nie tylko smakować, ale także – a w zasadzie przede wszystkim – dostarczać korzyści zdrowotnych. Często produkty te bywały mało smaczne, dziś producenci i w tej materii odrobili swoją lekcję. 

Te wszystkie obszary kształtowały rynek nabiału w roku 2024, a producenci poprzez swoje strategie dostosowywali do nich produkcję czy rewitalizację obecnej gamy wyrobów. Myślę, iż trend ten utrzyma się w kolejnych latach. Należy tu jednak zaznaczyć, iż nowe trendy nie wpływają na popularność klasycznych produktów mleczarskich, bo te znane konsumentom od lat nadal bronią swoich pozycji.

Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski

Zobacz także