Produkty bezlaktozowe: Wzrost bez laktozy

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2017 (84)

Podział produktów bezlaktozowych

Obecnie rynek produktów bezlaktozowych dzieli się na konsumenckie produkty mleczarskie, lody, wszelkiego typu tzw. formuły mleczne oraz kazeinę. W 2015 roku w Europie i USA sprzedawano 75% takich produktów.

Czynniki sprzyjające rozwojowi kategorii

Mimo że produkty bezlaktozowe w dalszym ciągu jeszcze są niszowymi, analitycy rynku przewidują, że rynek ten ma wielki potencjał. W wielu analizach poświęconych rozwojowi produktów bezlaktozowych wspomina się, że głównym czynnikiem rozwoju kategorii będzie rosnący rynek osób cierpiących na schorzenie nietolerancji laktozy. Istotnym czynnikiem będzie też wzrost świadomości społeczeństwa o wartości dodanej kategorii produktów bezlaktozowych w stosunku do produktów klasycznych poprzez metodyczną edukację. Wskazuje się też na konieczność silniejszego i przemyślanego marketingu dedykowanego konkretnym grupom docelowym oraz regionom świata.

Ciekawym posunięciem może być także zainteresowanie się rodzinami osób cierpiących na nietolerancję laktozy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na dzieci, młodzież oraz seniorów, dla których konsumpcja nabiału stanowi ważne źródło białka, wapnia i witaminy D. Grupa ta powinna zostać ujęta w planach rozwojowych działów marketingowych. Produkty mleczarskie bez laktozy mogą dla tej grupy stanowić bardzo korzystną jakościowo i wartościowo ofertę. Do tej pory musieli oni korzystać z drogich zamienników mleka tj. produkty sojowe, ryżowe, lub owsiane. Produkty te mają określony smak, który nie zawsze przypada konsumentom do gustu. Niewątpliwie również cena tych produktów jest znacznie wyższa niż litra mleka.

Produkty bezlaktozowe przyszłościowo mogą częściowo „skanibalizować” sprzedaż klasycznych produktów nabiałowych. Jednak ich najbliższą konkurencją są produkty niemleczarskie (alternatywne), które przez lata ratowały dietę osób niemogących spożywać mleka. Do tego typu produktów należą wyroby m.in. z soi, migdałów, owsa, ryżu. Na przestrzeni lat firmy oferujące tego typu produkty rozwinęły całkiem dobrze funkcjonujące biznesy przynoszące milionowe zyski. Należy się spodziewać, że widząc rosnącą podaż na rynku produktów bezlaktozowych mogą przystąpić do silnej ofensywy marketingowej broniącej ich terenu w koszyku zakupowym konsumentów. Można się spodziewać, że walczyć będą na szerokim polu nie tylko rozwoju kategorii pionowej (nowe wersje takiego samego produktu), ale także poziomej (nowe produkty).

Warto wspomnieć że nasilenie nietolerancji laktozy jest różne w poszczególnych regionach. Najmniej narażone są osoby mieszkające w Europie Północnej a najbardziej w krajach Wschodniej Azji (Chiny) i Ameryce Południowej. Przeprowadzone badania wskazują, że blisko 82% Chińczyków i 73% Kolumbijczyków wolało produkty bezlaktozowe, które postrzega jako zdrowsze dla ich układu pokarmowego.

Pozytywne przyjęcie produktów bezlaktozowych na tych rynkach może otworzyć drogę do szerszej ekspansji produktowej i rozwoju kategorii na tych rynkach. Analitycy uważają, że na rynkach tych produkty bezlaktozowe mają szansę podciągnąć kategorię tradycyjnych produktów mleczarskich, ale pod warunkiem zaoferowania im atrakcyjnej cenowo oferty, ze względu na niższe dochody społeczeństwa. Dlatego też uważa się, że w najbliższych latach produkty bezlaktozowe mogą zadomowić się w krajach azjatyckich i Ameryki Południowej – szczególnie ze względu na dość często na tych terenach występującą nietolerancję laktozy.

Szczególne nadzieje budzą Chiny, bowiem kraj ten ma przeogromny potencjał sprzedażowy, o ile produkty zostaną zaakceptowane oraz spełnią wymagające potrzeby konsumentów. Do rozwoju tej kategorii w Chinach przyczynić się może fakt, że u ponad 90% Chińczyków występuje nietolerancja laktozy i tym samym niechęć do produktów mleczarskich. Pozytywnym impulsem może być także złagodzenie polityki prorodzinnej i zwiększone zapotrzebowanie na bezlaktozowe produkty dla dzieci.

Rozwój kategorii bezlaktozowej na świecie

Międzynarodowe analizy rynku wskazują, że idea rozwijania kategorii bezlaktozowej była jednym z najlepszych pomysłów na przestrzeni ostatnich 5 lat. Produkty te w wielu przypadkach stanowią podstawę wyżywienia i bez których trudno byłoby zbilansować dietę. Dlatego też w związku z rosnącym zapotrzebowaniem coraz większej rzeszy konsumentów kategoria ta ma bardzo duży potencjał rozwojowy i sprzedażowy.

W raporcie „Lactose-Free Dairy: Opportunities, strategies and key case studies” można przeczytać, że w 2011 r. kategoria nabiałowa bezlaktozowa w USA i Europie osiągnęła poziom sprzedaży 900 mln USD (680 mln euro), co stanowiło ponad 100% wzrost w porównaniu z rokiem 2007. W 2015 roku globalna wartość rynku produktów mleczarskich bezlaktozowych wzrosła w stosunku do roku 2014 o 8% i osiągnęła poziom 6,7 mld USD. W roku 2015 USA było największym rynkiem produktów bez laktozowych na świecie ze sprzedażą na poziomie 29% globalnej sprzedaży światowej.

Analizy rynku przewidują, że światowy rynek produktów bezlaktozowych będzie rósł systematycznie (z około 6% dynamiką rocznie) do roku 2020 do poziomu 8,8 mld USD wartościowo.

Najbardziej rozwinięte rynki produktów bezlaktozowych są w USA oraz w Europie. Szacunki wskazują, że wartość rynku w Europie w 2016 roku mogła kształtować się na poziomie nawet 700 mln USD (529 mln euro). Wzrost w USA w analogicznym roku był oceniany na poziomie około 650 mln USD (491 mln euro). Według badań najbardziej rozwiniętymi rynkami produktów bezlaktozowych są USA, Skandynawia, Niemcy oraz Hiszpania.

W wielu analizach poświęconych rozwojowi produktów bezlaktozowych wspomina się, że głównym czynnikiem rozwoju kategorii będzie rosnący rynek osób cierpiących na schorzenie nietolerancji laktozy.

Według badań USA jest największym rynkiem produktów bezlaktozowych. Szacuje się, iż do 2020 roku rynek produktów bezlaktozowych może objąć niemal 60% kategorii mleczarskich. Najszybciej rosnącymi rynkami są konsumenckie produkty mleczarskie (wzrost o 15%) oraz lody bezlaktozowe (wzrost o 16%). Szacuje się, że bezlaktozowe produkty mleczarskie i lody obejmują w ujęciu globalnym 10% wartości rynku.

Światowi gracze na rynku produktów bezlaktozowych

Globalny rynek produktów bezlaktozowych jest silnie podzielony pomiędzy dużych i małych graczy rynkowych. Chcąc zdobyć jak najlepszą pozycję rynkową systematycznie wdrażają oni na rynek coraz to bardziej nowoczesne i innowacyjne produkty oraz ulepszają technologię produkowanych wyrobów. Do czołowych graczy na rynku globalnym w tym segmencie zalicza się m.in. Arla Foods, McNeil Nutritionals, Omira (obecnie w Grupie Lactalis), Parmalat (Grupa Lactalis) oraz Valio.

Andrzej Grochoła, Kierownik Marketingu w Piaski (OSM)

Andrzej Grochoła

Kierownik Marketingu w Piaski (OSM)

Mleczarnia Piaski (OSM) od początku swojej działalności wnikliwie obserwuje trendy w branży mleczarskiej i dzięki temu może odpowiednio reagować na potrzeby współczesnych konsumentów. Statystyki pokazują, że aż co trzeci Polak nie toleruje laktozy. Objawia się to m.in. nudnościami, bólami brzucha i wzdęciami. W związku z tym z myślą o naszych klientach zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek produkty bezlaktozowe: jogurt naturalny typu greckiego dostępny w kubku 400 g oraz kefir bez laktozy dostępny w butelce 400 g.

Nowe produkty mleczarni Piaski (OSM) to znakomite propozycje dla osób, których organizm nie trawi cukru znajdującego się w mleku. W wyniku rozłożenia laktozy na cukry proste – glukozę i galaktozę produkty mają nieco słodszy smak od tych tradycyjnych, dlatego chętnie sięgają po nie również dorośli, jak i dzieci, u których problem nietolerancji laktozy nie występuje.

Jogurt naturalny typu greckiego bez laktozy idealnie sprawdzi się jako dodatek do dań mięsnych i deserów. Dzięki swojej delikatnej, kremowej konsystencji nadaje się również do przyrządzania różnego rodzaju sosów. Znakomicie komponuje się także z warzywami, wzbogacając smak sałatek oraz surówek. Wiele osób, będących na diecie bezlaktozowej, stosuje go jako zamiennik majonezu lub tłustej śmietany. Kefir bez laktozy mleczarni Piaski (OSM) wyróżniają znakomite walory smakowe oraz bogactwo składników odżywczych. Zawarte w nim bakterie probiotyczne mają dobroczynny wpływ na zdrowie. Nie tylko regulują pracę układu trawiennego, ale również wzmacniają odporność. Kefir bez laktozy to także źródło wapnia i fosforu oraz witamin z grupy B, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki wygodnej poręcznej zamykanej butelce może pełnić funkcję szybkiego posiłku w ciągu dnia, w szkole, pracy, podróży itp.

Analizując zachowania konsumentów można stwierdzić, że rynek produktów bezlaktozowych będzie się rozwijał, dlatego nie wykluczamy w najbliższym czasie poszerzenia naszej oferty o kolejne tego typu produkty.

Polski rynek produktów bez laktozy

Polski rynek produktów bez laktozy systematycznie się rozwija od 2-3 lat. Poprzednio trudno było znaleźć produkty z tej kategorii. Jeżeli już się pojawiały to były to produkty zagraniczne w cenach znacznie wyższych niż standardowe produkty. Obecnie gama produktów bezlaktozowych systematycznie się rozwija i produkty takie możemy znaleźć prawie we wszystkich kategoriach. Ceny nie odbiegają już tak znacząco od cen produktów standardowych jak miało to miejsce kilka lat temu.

Obecnie produkty bez laktozy znajdują się w ofercie polskich spółdzielni mleczarskich, m.in. Grupy Mlekovita, Łowicz (OSM), Grupy Polmlek, Piaski (OSM,) Piątnica (OSM), Mlekpol (OSM) oraz Bakoma. Spośród podmiotów zagranicznych produkty bez laktozy wdrożyły m.in. firmy Zott i Arla Foods. Rynek też jest zaopatrywany przez importerów, którzy prowadzą dostawy produktów takich marek jak Breisgaumilch i MinusL. Swoje marki własne bezlaktozowe rozwijają też sieci handlowe. Produkty takie oferują m.in. Biedronka, Lidl, Kaufland.

W chwili obecnej asortyment jest niezwykle blisko skorelowany z podstawowymi produktami mleczarskimi. Oprócz mleka o różnej zawartości tłuszczu znajdują się też sery podpuszczkowe (żółte, pleśniowe), twarogi oraz serki wiejskie, napoje fermentowane i proteinowe. Kategoria jest systematyczne rozwijana i nawet dopracowała się indywidualnego kodu kolorystycznego. Tropem charakterystycznego różowo-fioletowego odcienia designerskiego podążają m.in. Grupa Mlekovita, Zott, Kaufland, Tesco.

Strona 2 z 2