Produkty dla rodzin wieloosobowych: Dla dużych rodzin

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2017 (84)

Ciekawy produkt

Ten serek homogenizowany zaskakuje wyróżniającym się wyglądem i trafnie przywołuje skojarzenie z wanilią. Serek w dużym rodzinnym opakowaniu 350 g zaspokoi głód trzech osób i pozostawi po sobie dobre wrażenie. To ciekawa alternatywa w poukładanej kategorii serków homogenizowanych.

Producent: Łowicz (OSM).

Opakowania rodzinne

Jeżeli w najbliższych latach korzystny trend liczby zawieranych małżeństw, skutkujący nowymi narodzinami będzie kontynuowany, to należy spodziewać się nieco większego zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla większych rodzin. Obecnie producenci w większości przypadków dedykują swoje wyroby raczej do rodzin klasycznych, czyli 2+2 i 2+1. Jak wspomnieliśmy kierują się oni raczej czynnikami ekonomicznymi i promocyjnymi niż istnieniem tej grupy docelowej. W przyszłości jeżeli ww. trend będzie się utrzymywał, z pewnością wzrośnie zapotrzebowanie – tak jak ma to miejsce w innych krajach – na większe opakowania mleka, napojów fermentowanych (np. 1,5 litra lub 2 czy 3 litry) oraz serów (podpuszczkowych i białych).


Być może warto byłoby przedsięwziąć szerzej zakrojone działania marketingowe, aby zwrócić uwagę na nowe warianty opakowań specjalnie dedykowanych większym rodzinom. Warto być może rozpatrzyć i rozszerzyć wielowariantowość oferowanych produktów tak, by poszczególni członkowie rodziny mogli znaleźć swój ulubiony smak. Ciekawym rozwiązaniem mogą też być wielopaki galanterii mlecznej, napojów fermentowanych czy indywidualnie pakowanych serów podpuszczkowych. Obecnie produkowane wyroby w większych opakowaniach są raczej skierowane do dorosłych (poza galanterią), ale być może ciekawym pomysłem jest zaproponowanie wielodzietnym rodzinom opakowań bardziej dedykowanych tej grupie docelowej (ilościowo i marketingowo).

Co decyduje o przyroście naturalnym?

O rozwoju biologicznym populacji, a tym samym o przyroście naturalnym i dynamice zaludnienia decydują przede wszystkim zmiany w modelu tworzenia rodzin i ich rozpadu oraz w płodności. W Europie, w tym i w Polsce, ten kierunek nie jest korzystny. W głównej mierze przejawia się on w malejącej liczbie zawieranych małżeństw, zakładaniu rodziny w coraz późniejszym wieku, a także w odkładaniu decyzji o posiadaniu pierwszego dziecka na późniejszy czas.

Spróbujmy zatem przyjrzeć się co obecnie mamy do wyboru gdybyśmy byli członkiem wielodzietnej rodziny.

Mleko

W Polsce mleko oferowane jest w standardowych opakowaniach 1 litr i znalezienie większych opakowań, po wielu latach ich obecności, staje się prawie niemożliwe. To kwestia skali produkcji, która przełożyła się na cenę, a ta nigdy nie była szczególnie konkurencyjna. Mleko w większych niż 1 litr opakowaniach jest natomiast popularne w innych krajach. Mleko o podwyższonej pojemności można kupić za granicą pod markami m.in. Arla (Mitos Suomest 1,5 l w kartonie); Puleva (Fresca 1,5 l w butelce), Imlek (Moja Kravica 1,5 l), Organic Valley (Grassmilk 1,89 l), Betrice (mleko w 2 l kartonach) lub Neilson Trutaste (mleko w kartonach 2-4 l). Mleko w większych gramaturach dostępne są też pod markami własnymi Tesco (np. różne typy mleka w plastikowych butelce: 2,27 l, 3,4 l).

Strona 2 z 3