Innowacyjność na półce: Wyzwania dla mleczarstwa

Jacek Wyrzykiewicz
PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska
Współczesny świat potrzebuje nieustannej modyfikacji i ulepszeń. Branża FMCG, wbrew pozorom, jest bardzo innowacyjna. Sam fakt, że są to consumer goods wymaga nieustannego zwracania uwagi na to, jak konsument korzysta z towaru, a konsument ceni wygodę. Dzisiaj szukamy produktów smacznych, naturalnych, odżywczych, w wygodnych opakowaniach. Zaczynamy dostrzegać coraz wyraźniejszy związek między sposobem odżywiania, a jakością i długością życia. Szukamy coraz bardziej wyrafinowanych smaków, które dają nam przyjemność doznań sensorycznych. Nabiał zawsze był i będzie odbierany pozytywnie, jako zdrowy i niezbędny element codziennej diety, która powinna być bogata w całą serię suplementów znajdujących się w produktach mlecznych, takich, jak wapń, biało, witaminy. Konsumenci w Polsce nieustannie uczą się odmian i gatunków sera. Z jednej strony ze względu na fakt, że jesteśmy ciągle w biegu i cierpimy na permanentny niedoczas potrzebujemy wygodnych i szybkich rozwiązań. Z drugiej strony oczekujemy, aby to, co jemy było naturalne, zdrowe, prawie jak z ogródka i jednocześnie smaczne. Pogodzenie tych rzeczy jest wielkim wyzwaniem. Mamy sery topione, które są wygodne, smaczne i bez konserwantów. Kluczem do rozwoju kategorii jest wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie opakowań, smaku, składników. To miejsca na prawdziwe innowacje, która powiększą grupę konsumentów oraz wprowadzą nowe okazje do konsumpcji.
Kategorie, które mają szanse osiągnąć duży sukces na rynku powinny wpisywać się w masowe trendy.
Jesteśmy cały czas zaangażowani w rozwój prowadzonych na rynku kategorii, wykorzystujemy ich wysoki potencjał. Nie tylko jesteśmy otwarci na innowacje, ale stanowią one dla nas warunek konieczny utrzymania pozycji lidera na półce sklepowej i w umysłach konsumentów. Najnowsze dane pokazują, że przeciętny Polak zjada rocznie około 16 kg sera, a Francuz aż 26,7 kg. To daje Polsce dużą perspektywę na rozwój. Polscy konsumenci coraz większą wagę przykładają do zdrowia i bezpieczeństwa produktów, a także środowiskowych i etycznych uwarunkowań procesu produkcji.
Cukrowi i soli mówimy: Nie!
Oprócz wartości odżywczej coraz częściej zwracamy uwagę na ilość cukru i soli. Przez wiele lat producenci żywności, chcąc przyciągnąć nas do swoich produktów podwyższali ilość cukru w wyrobach, powodując że w wielu przypadkach stały się one zbyt słodkie. Odwołując się do pierwotnej potrzeby zaspokojenia słodyczy i tym samym uspokojenia organizmu doprowadzili do sytuacji, w której wiele produktów jest zbyt kalorycznych, co sprzyja otyłości. Co gorsza, w wielu przypadkach cukier zastępowany jest tańszym syropem glukozowo-fruktozowym, który czyni katastrofalne skutki w naszym metabolizmie. Obecnie coraz więcej osób szuka produktów bez cukru i jego niechlubnego odpowiednika. Rośnie zainteresowanie produktami mniej słodkimi lub wytrawnymi oraz produkowanymi z dodatkiem innych naturalnych substancji słodzących o mniejszej kaloryczności.
Kolejnym źle kojarzonym dodatkiem jest sól, która dawniej była stosowana nie tylko jako przyprawa, ale przede wszystkim jako naturalny konserwant żywności. Niestety nadmiar soli sprzyja rozwojowi wielu groźnych chorób. W wielu krajach prowadzi się akcje edukacyjne rekomendujące redukowanie ilości soli w diecie.

Magiczna moc białka

Białko to składnik, który w ostatnich czasach zrobił ogromną karierę. Nie jest to już wyłącznie składnik diety, który rekomendowany jest jedynie sportowcom i osobom intensywnie uprawiającym sport. Dzisiaj zwracamy uwagę, by produkt był bogatszy w białko niż w tłuszcze i węglowodany także w codziennym odżywianiu. Wpisanie hasła „produkt wysokobiałkowy” od razu wpisuje go na listę produktów o korzystniejszej wartości odżywczej. Białka stanowią podstawowy element strukturalny, a w postaci enzymów i hormonów biorą udział w procesach przemiany materii. Warunkują wzrost młodych organizmów i wspomagają wzrost włosów, paznokci, odbudowę zniszczonych nabłonków skóry, gojenie się ran. Białka produkują przeciwciała, dzięki czemu pełnią funkcje obronne. Niedobór białka powoduje ograniczenie wzrostu i rozwoju dzieci, zmniejszenie tolerancji na toksyny i substancje szkodliwe, niedokrwistość, upośledzenie procesów trawiennych, trudności w gojeniu się ran. Być może stąd wynika takie zainteresowanie tym składnikiem.
Produkty mleczarskie są naturalnym źródłem białka, dlatego też ich rola w dostarczaniu tego składnika jest nieodzowna. Tylko od pomysłowości producentów zależy, czy wykorzystają swoją szansę w tym segmencie.
