Śmietana: Niezapomniana przez konsumentów

Zuzanna Karsk
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Kolejną spółdzielnią, która przygotowała dla swoich obecnych i potencjalnych klientów szeroki wybór śmietan, jest Łowicz (OSM). Do koszyka konsumenta trafić może Śmietana ukwaszana o rzadko spotykanej 15% zawartości tłuszczu, Śmietana 12% i 18% oraz śmietana Mona, która również dostępna jest w wersji 12 i 18%. Ponadto pod szyldem Łowicz (OSM)/Mleczarnia Kalisz dostępna jest Śmietana sałatkowa o 12% zawartości tłuszczu, Łowicz (OSM)/Jogser Śmietana termizowana 12% oraz Łowicz (OSM)/Mleczgal Śmietana 12% oraz Śmietana wiejska 18%. Firmy mleczarskie lubią używać w określaniu swoich śmietan przymiotnika „wiejska”. Zabieg taki można zauważyć między innymi u Mlekpol (SM)/Rolmlecz – Śmietana wiejska oferowana przez firmę ma 22% tłuszczu. Śmietana ukwaszana wiejska o 18% zawartości tłuszczu to z kolei propozycja Czarnków (OSM). Spółdzielnia posiada również Śmietanę kulinarną 18%, która znajduje szerokie zastosowanie w kuchni.

Pozytywne skojarzenia

Niektóre z firm w nazewnictwie swoich produktów odwołują się do nazw geograficznych. Za przykład posłużyć może Śmietana kujawska z Innowrocławia oferowana przez Cuiavia (OSM) dostępna w wersji 12% i 18% tłuszczu. Z kolei Mlekpol (SM) oferuje konsumentom Śmietanę Mazurski Smak o 12% i 18% tłuszczu. Grupa Mlekovita proponuje natomiast Śmietanę Polską gęstą również o 12% lub 18% zawartości tłuszczu.

Z kolei Koło (OSM) podkreśla, że wysoka jakość ich Śmietany (12% i 18%) potwierdzona została przez nadanie im znaku Polska Dobra Żywność decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Trzeba jednak zauważyć, że śmietany nie są zbytnio promowanym produktem. Trudno doszukać się na stronach internetowych dodatkowych informacji o tej grupie produktów. Czy wynika to z faktu, że firmy wychodzą z założenia, że produkt ten i tak będzie kupowany, więc nie ma sensu podejmować działań promocyjnych? Warto wziąć pod rozwagę dane udostępnione w Komunikacie z badań CBOS „Zachowania żywieniowe Polaków” (Nr 115/2014). Wynika z nich, że Polacy coraz częściej są zainteresowani poznawaniem składu produktów, które lądują w ich koszyku zakupowym. Warto zaspokoić ten głód informacji.

Zmieniać się na lepsze

Przeglądając strony internetowe niektórych firm można zauważyć jednak postępujące, pozytywne zmiany. Layout wybranych stron uległ znacznej poprawie – za przykład posłużyć może witryna Grupy Mlekovita, która w ostatnim czasie stała się bardziej przejrzysta i przyjazna dla użytkownika. Zmiany zaszły również m.in. na stronie Łowicz (OSM). Dodatkowo warto zauważyć, że obie firmy oferują konsumentom możliwość robienia zakupów przez internet. Na stronie Grupy Mlekovita znajduje się zakładka „Kup online”, która umożliwia użytkownikowi wybranie jednego ze sklepów internetowych, w których można kupić produkty firmy. Z kolei Łowicz (OSM) otworzył już jakś czas temu swój własny sklep internetowy. Sama strona spółdzielni uległa dużym zmianom – wygląda nowocześnie i jest bardzo prosta w nawigacji, a dobór zdjęć oraz wykorzystana grafika są miłe dla oka. Obranie takiego kierunku budowania swojej obecności w sieci jest bardzo wskazane – jak można dowiedzieć się z Komunikatu z badań CBOS „Internauci 2014” (Nr 82/2014) w parze z dynamicznym wzrostem liczby osób korzystających w Polsce z internetu na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, zwiększa się również popularność zakupów dokonywanych w wirtualnej rzeczywistości. Jak zauważają autorzy badania „sześć lat temu osoby deklarujące przynajmniej jednorazowe zakupy za pośrednictwem internetu stanowiły zaledwie jedną czwartą ogóły dorosłych, natomiast obecnie jest to niemal połowa Polaków (47%)”.

Strona 3 z 4