Opakowania: Wyzwania techniczne i marketingowe opakowań

Ciekawy produkt
Firma Naoki Hirote zaprojektowała innowacyjne opakowanie, które zawiera w sobie test na wizualne określanie terminu przydatności produktu do spożycia. Naklejona na opakowanie mięsa etykieta z upływem czasu reaguje na produkt jego rozkładu – amoniak. Zmieniając kolor z białego na błękitny (wykorzystuje ku temu bezpieczny pigment z czerwonej kapusty), czyni kod kreskowy nieczytelnym dla kasowego skanera.
Producent: Naoki Hirote
Logistyka i sprzedaż też mają głos
Oprócz wspomnianych kwestii elementem, który budzi zawsze zastrzeżenia jest kształt i wielkość lub kubatura opakowania. Warto także pamiętać, że każda modyfikacja opakowania pociąga za sobą komplikacje natury dokumentacyjnej, technicznej w produkcji, w logistyce i placówkach handlowych, co generuje dodatkowe koszty. Z tym punktem wiążą się zagadnienia zmiany kształtu m.in. zbyt wysokie opakowanie lub zbyt szerokie, co uniemożliwia ergonomiczne ułożenia produktów na palecie, półce sklepowej czy lodówce.
Może to wydać się śmieszne, ale warto nasz „prototyp” sprawdzić we własnej lodówce i/lub szafce oraz w sklepie i zadać sobie pytanie czy ten produkt tam się w ogóle zmieści i jak się nim operuje w domu. Na tym etapie projektowania opakowania warto porozmawiać z działem logistyki, by przygotował wariant paletyzacji naszego produktu oraz działem sprzedaży, by sprawdził jak można wyeksponować produkty na półkach.

To, czego obecnie oczekuje logistyka i sprzedaż to wydłużenie czasu życia opakowania produktu, zmniejszenie jego masy, konstruowanie bardziej ergonomicznych opakowań zajmujących mniej miejsca, stosowanie opakowań podlegających szybkiemu zniszczeniu i utylizacji, wprowadzanie opakowań bardziej odpornych na uszkodzenia mechaniczne czy zdatnych do wielokrotnego użycia. Wszystkie te elementy służą zmniejszeniu kosztów logistycznych oraz efektywniejszemu wykorzystaniu powierzchni magazynowych i środków transportu.
Ciekawym trendem jest też produkowanie opakowań z wbudowanymi inteligentnymi czujnikami, które pozwalają na monitorowanie w opakowaniach terminu przydatności do spożycia lub temperatury i wilgotności.

Waldemar Czuba
Key Account Director firmy Tetra Pak
Celem producentów wyrobów mlecznych w Polsce jest dostarczanie produktów najwyższej jakości i wygodnych w użytkowaniu. Przy wyborze technologii opakowaniowej zwracają oni uwagę na ergonomiczność opakowania, wysoką jakość materiału opakowaniowego i wygodne otwarcie. Równie ważnym aspektem jest długi termin przydatności do spożycia, który można osiągnąć poprzez zastosowanie technologii aseptycznej, pozwalającej na przechowywanie produktów w temperaturze pokojowej przez dłuższy czas.
W przypadku produktów takich jak ser, kluczową rolę odgrywa forma ich prezentacji. Sery muszą być cięte na plastry lub kawałki, więc opakowanie powinno mieć łatwe i poręczne otwarcie. Dawniej sprzedawano sery w blokach, natomiast obecnie klienci preferują sery w plastrach i opakowania typu „otwórz/zamknij”, które zapobiegają wysychaniu produktów.
Podczas zakupu masła klienci zwracają uwagę przede wszystkim na smak produktu oraz łatwość jego rozsmarowywania. Z uwagi na czynniki ekonomiczne, w opakowaniach masła nadal dominuje folia aluminiowa, ale na polskim rynku są również dostępne wygodne opakowania plastikowe.
Wiodący producenci produktów mlecznych stale interesują się innowacjami w opakowaniach i podążają za światowymi trendami, a większość z nich regularnie wprowadza najnowsze rozwiązania. Tetra Pak współpracując ze swoimi klientami, stara się oferować im oraz wprowadzać w Polsce najbardziej innowacyjne systemy pakowania i przetwarzania produktów mlecznych. Można śmiało powiedzieć, że polski rynek jest jednym z najbardziej rozwiniętych technologicznie w regionie. Wprowadziliśmy tutaj wiele zaawansowanych technologii pakowania i najnowsze rodzaje opakowań kartonowych z bardzo innowacyjnymi i wygodnymi otwarciami, które zyskały uznanie konsumentów. Dlatego też w tym roku z polskiego rynku powinny zniknąć opakowania kartonowe bez zamknięć.
Coraz częściej spotykamy się z zapytaniami na temat opakowań zbiorczych, które ze względu na oczekiwania odbiorców, powinny być coraz mniejsze, zawierać różne smaki danego produktu lub produkty o różnej zawartości tłuszczu. Wymaga to nie tylko dokładnego doboru produktów do opakowań zbiorczych, ale także zastosowania systemów ręcznego pakowania, co może być dość czasochłonne.
Branża opakowań stwarza ogromne możliwości rozwoju dla działalności Tetra Pak i ma duży potencjał zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym. Jak wykazały zeszłoroczne badania przeprowadzone na zlecenie Tetra Pak w Polsce, jakość produktów i opakowań ma znaczenie dla większości konsumentów. Stale wprowadzane są nowe pomysły, technologie i rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
