Opakowania: Wyzwania techniczne i marketingowe opakowań

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2014 (17)

Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem (IFEU) porównał wpływ na środowisko opakowań na produkty spożywcze o przedłużonej trwałości. Wynik: najmniejszy wpływ na środowisko wywierają opakowania kartonowe.

W badaniu cyklu życia przeprowadzonym przez Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem (IFEU) oceniono wpływ na środowisko naturalne najważniejszych wykorzystywanych aktualnie rozwiązań z branży opakowań. Wynik: w porównaniu z puszkami, słoikami, saszetkami i kubkami plastikowymi opakowanie kartonowe wywiera najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Ocena wpływu innych rozwiązań opakowaniowych opisanych w badaniu wykazała, że korzystanie z opakowań kartonowych pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 63%, natomiast zużycie zasobów kopalnych nawet o 69%.

Michael Hecker, Head of Group Environment, Health & Safety w SIG Combibloc: „Rynek produktów spożywczych o przedłużonej trwałości ulega ciągłym zmianom – poza nowymi produktami okresowo pojawiają się na rynku nowe rozwiązania opakowaniowe i modyfikowane są istniejące. W najnowszym badaniu cyklu życia staraliśmy się uwzględnić te zmiany i uzyskać rzetelne informacje, bazując na najświeższych ustaleniach z oceny cyklu życia odnośnie wpływu na środowisko opakowań produktów o przedłużonej trwałości, jak zupy, sosy, produkty z pomidorów, warzyw oraz dania gotowe. Poza kartonowymi opakowaniami aseptycznymi i do produktów pasteryzowanych naszej firmy badanie to objęło również puszki, słoiki, saszetki (opakowania typu pouch) oraz kubki z tworzyw sztucznych”.

W tym celu Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem (IFEU) w Heidelbergu w Niemczech otrzymał zlecenie przeanalizowania, w ogólnoeuropejskim badaniu cyklu życia produktu, wpływu różnych systemów opakowaniowych na środowisko naturalne, zgodnie z normą ISO 14040ff, określoną w ocenach cyklu życia produktów. Niezależny Instytut IFEU jest jednym z czołowych instytutów zajmujących się badaniami środowiska, świadczącym swoje usługi również międzynarodowym organizacjom zajmującym się ochroną środowiska, Niemieckiej Federalnej Agencji Ochrony Środowiska.

Ecotrend… oszczędzajmy naszą planetę

Z zagadnieniem opakowań i powiązaniem ich z działaniami wszystkich graczy i klientów wiąże się też coraz częściej osobista, ale także i legislacyjna świadomość konieczności ochrony środowiska naturalnego. Dlatego ważne jest, by producenci brali pod uwagę wszelkie aspekty związane z tym zagadnieniem.

W 1987 roku w Jednolitym Akcie Europejskim stwierdzono, że ochrona środowiska stanowi cel Wspólnoty Europejskiej i należy dążyć do jej wysokiego poziomu. Zasady i kierunki tej polityki zostały określone w dyrektywie 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Główne zadania dokumentu to zapobieganie powstawaniu odpadów opakowaniowych, promowanie opakowań zwrotnych, przeznaczonych do wielokrotnego użytkowania, odzyskiwanie materiałów lub energii z odpadów opakowaniowych, rozwój przetwórstwa odzyskiwanych materiałów.

Klienci w związku z wdrażanymi regulacjami prawnymi coraz częściej oczekują, że opakowania będą pasowały nie tylko do wymogów prawa, ale także będą łatwiejsze w recyklingu, segregowaniu oraz utylizacji. To samo z przyczyn ideologicznych i finansowych dotyczy producentów, którzy coraz częściej żądają od producentów opakowań dostarczania produktów zmniejszających m.in. emisję CO2 oraz opakowań poddających się recyklingowi. Wielu coraz bardziej świadomych producentów poszukuje rozwiązań, które redukują liczbę opakowań dzięki wydłużeniu ich użyteczności. Szukają opakowań, które można wykorzystać wielokrotnie (modny obecnie trend drugiego życia i zastosowań opakowań), spalać i odzyskiwać energię cieplną czy wtórnie przetwarzać. Bardzo dużą wagę przywiązuje się do konieczności zmniejszenia masy opakowań (przy jednoczesnym zwiększaniu wytrzymałości), a tym samym zmniejszania ilości powstających odpadów zarówno u producenta, w logistyce, handlu oraz u klienta.

Arkadiusz Groszewski

Product Manager w Ecor Product

Ecor Product to firma z wieloletnim stażem i ugruntowaną pozycją na rynku, od ponad 20 lat zajmująca się produkcją opakowań dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego. Jako wyłączny przedstawiciel na rynku polskim międzynarodowych grup: RKW i Promens, już od kilkunastu lat odnotowuje systematyczny wzrost sprzedaży materiałów przyjaznych środowisku.

Dużym powodzeniem wśród Firm poszukujących innowacyjnych opakowań cieszą się opakowania wykonane z surowców proekologicznych Ecor FPO – w wersji Leaf (do produkcji platynek) oraz Wrap (roli i arkuszy do pakowania).

Ecor FPO Leaf to materiał z lakierem termozgrzewalnym. Oferowany jest do pakowania: sałatek owocowo-warzywnych i rybnych; pieczywa cukierniczego, bakalii, herbaty, chipsów, lodów; jogurtów, śmietan, kefirów, twarożków, serków topionych, deserów; tłuszczów roślinnych i zwierzęcych, produktów chemicznych i kosmetycznych.

Ecor FPO Wrap oferowany jest do pakowania: masła ekstra, stołowego, osełkowego, miksów masła, twarogów, serków fromage, lodów; drożdży, smalcu, mięsa mielonego, słodyczy.

Certyfikowany materiał Ecor FPO to najnowszej generacji rozwiązanie doskonale zastępujące opakowania z aluminium, laminaty aluminium/papier, laminaty aluminium/papier/polietylen oraz pergamin. Nadaje się do łatwego wykorzystania na istniejących w kraju maszynach pakujących. Ecor FPO, jako materiał ekologiczny z przeważającą zawartością minerałów, jest wolny od opłaty produktowej. Przedsiębiorstwo Ecor Product jest pierwszą firmą w Polsce wprowadzającą opakowania do artykułów spożywczych z tego materiału na rynek krajowy. Zbadane właściwości fizykochemiczne stawiają go w rzędzie doskonałych materiałów opakowaniowych w zakresie: migracji globalnej – poniżej limitów ustalonych w odpowiedniej dyrektywie Unii Europejskiej; barierowości dla pary wodnej, tlenu i światła. Takie rozwiązania są więc idealną odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, na którym poszukuje się nowoczesnych rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska.


Strona 4 z 7