Tłuszcze: Wielkanocne inspiracje

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2013 (56)

Ciekawy Produkt

Chociaż większość Polaków preferuje przy pieczeniu margarynę, niemało miłośników domowych specjałów sięga po masło. Grupa Mlekovita specjalnie z myślą o smażonych lub pieczonych potrawach przygotowała Masło Klarowane o zawartości 99,8% tłuszczu. Mlekovita oferuje ten produkt jako jedyna w kraju. Masło Klarowane nie pali się nawet w wysokich temperaturach i nie wsiąka w smażone potrawy. Zawiera wyłącznie tłuszcz mleczny. Polecany m.in. do smażenia ryb, skorupiaków, mięs i warzyw, podsmażania już gotowych produktów. Masło Klarowane jest również doskonałe do pieczenia serników, ciast kruchych, ucieranych oraz drożdżowych, które dzięki niemu są delikatne i puszyste. Idealny do pieczenia pączków i chrustu.

Opakowanie to nie wszystko

Margaryny i masła do pieczenia przechodzą w ostatnich latach wyraźną ewolucję, nie tylko pod względem wspomnianych już składów lub opakowań, ale także pod względem marketingu związanym z produktem. Dziś popularność buduje się przede wszystkim przez media, w których w ostatnich latach rolę nie do przecenienia pełni Internet, w tym takie portale, jak facebook czy youtube. To, ile można zdziałać kampaniami marketingowymi dobrze ilustrują wyniki tego typu akcji. Przykładem mogą być aktywności marketingowe związane z margaryną Kasia – uczestnicy zorganizowanej na portalu Nasza Klasa związanej z tą marką gry „Straszny Przekładaniec” poświęcili tej aplikacji blisko 2000 godzin. Miłośnicy Kasi chętnie spotykają się z nią także poza kuchennymi przygotowaniami, np. na istniejącej od 2008 r. stronie tej marki – www.mojeciasto.pl, która szybko zyskała sobie miano jednej z popularniejszych witryn o tematyce kulinarnej w naszym kraju i stała się miejscem wirtualnych spotkań nie tylko amatorów kucharzenia, ale i ekspertów w tej dziedzinie. Poza kilkoma tysiącami przepisów na wypieki (również na specjalne okazje, w tym Wielkanoc) można tam znaleźć filmy instruktażowe demonstrujące poszczególne etapy przygotowania, a ponadto wiele cennych informacji i narzędzi, np. kalkulator kalorii. Powstała także Mobilna Akademia Pieczenia, która umożliwia pobranie przepisów na telefon. Swoistym fenomenem stały się także Weekendy z Kasią.


Prowadzenie lub firmowanie przez producentów margaryny i masła sprofilowanych tematycznie stron internetowych staje się coraz bardziej popularne. Z firmą Bielmar (ZT) powiązana jest witryna www.wypiekiudane.pl, bogata w przepisy, konkursy i porady kulinarne. Z kolei Arla Foods i Lurpak proponują udział w konkursie Kulinarny Blog Roku (www.kulinarnyblogroku.pl) – właśnie niedawno zakończyła się edycja 2012 i już przygotowywana jest kolejna. Z kolei marka margaryny Smakowita firmy Kruszwica (ZT) jest patronem strony www.smakowitychleb.pl promującej przepisy na pieczywo wypiekane w domu.

Nie zawsze obecność w Internecie musi być ściśle związana z podstawową działalnością producenta. Przykładem może być firma Masmal, która w 2012 roku zaistniała na facebooku. Na stronie www.facebook.com/firmamasmal funkcjonuje oryginalny profil Masmal – Zrobieni na biało! Znaleźć tu można ciekawostki z dziedziny aranżacji wnętrz i designu, w tym niebanalne zastosowania bieli w projektowaniu.

Masło znajduje się w ofercie większości spółdzielni mleczarskich w Polsce, co rzutuje na rozdrobnienie oferty i wzajemne podobieństwo produktów. Nie oznacza to bynajmniej słabości jakościowej. Wiele małych firm posiada bardzo dobrej jakości produkty, co jest wynikiem osobistej dbałości o jakość ze strony decydentów, przy dość skromnych możliwościach promocji tych produktów. Bez wątpienia trudno im konkurować pod względem dostępności produktów z największymi graczami tego rynku: masłami Polskie i Łaciate.




Strona 4 z 4