Sery topione: Nie wszystko złoto

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)

Dla kogo ser topiony?

Sery topione w bloczkach i krążkach to zdecydowanie niedrogie produkty, atrakcyjne tylko dla osób kupujących pod wpływem niskich cen i promocji. Niewygodny sposób otwierania to największa uciążliwość tylko częściowo zrekompensowana poprzez zastosowanie pasków bocznych rozdzierających opakowanie. Produkty te cieszą się dużym wzięciem wśród osób starszych o limitowanych zasobach pieniężnych oraz studentów, którzy muszą utrzymać się za niewielkie pieniądze. Także konsumenci z gospodarstw domowych (o niskich dochodach i najczęściej średnim i podstawowym wykształceniem) sięgają po produkty z tej grupy.

Sery w plasterkach to najbardziej wysublimowana forma sera topionego przeznaczonego dla osób młodych ceniących nie tylko wygodę, ale i łatwe stosowanie na kanapki dla najbliższych. Troskliwa mama dająca plasterki sera topionego w kanapkach dla najmłodszych to właściwy target, ale też wykreowany przez świat reklamy. Osoby z tej grupy dobrze zarabiają, mają raczej wyższe wykształcenie oraz poszukują wygodnych i czystych rozwiązań.

Pudełka to niedroga alternatywa, konkurencyjna zarówno dla plastrów jak i bloczków i krążków. Wygodne niczym pudełko z margaryną, do którego zawsze można sięgnąć w celu zaspokojenia głodu. To absolutny strzał w dziesiątkę ze strony innowatora, który go wprowadził. Produkt interesujący dla każdego, zarówno z grubym jak i chudym portfelem niezależnie od poziomu wykształcenia.

Zbigniew Popiesz

Dyrektor Handlowy w Lactima

2010 rok był dla firmy Lactima, kolejnym ważnym i przełomowym rokiem. Wprowadziliśmy wiele nowych produktów, w tym całkowicie nowe grupy asortymentowe. Znacząco rozszerzyliśmy standardową ofertę i wprowadziliśmy wiele zmian w dotychczasowej szacie graficznej. Informacje, które od nas napływają, głównie za pośrednictwem niektórych firm badawczych, mówią o osłabieniu sprzedaży. Absolutnie nie możemy tego potwierdzić. Zamknęliśmy rok 2010 ponad 20% dynamiką, porównując ilość, wzrost wartościowy był jeszcze większy.

Niestety wzrost ilościowy i wartościowy nie przekłada się wprost na rentowność, ponieważ od długiego czasu towarzyszy nam stały wzrost cen surowców, a także innych czynników mających wpływ na rentowność produktów. Jednocześnie przy dużej konkurencji sieci handlowych i walce o konsumenta niezmiernie trudno jest podnieść cenę. Wiele firm zastosowało wybieg polegający na obniżeniu gramatury produktu, Lactima chciałaby uniknąć takich rozwiązań.

W przypadku formy podania sera topionego sytuacja na rynku jest ciekawa, ponieważ mocną i stabilna pozycję mają kostki i bloczki. Wpływ na to ma głównie cena produktu. Wynika to z dużej grupy konserwatywnych konsumentów, która jednak z czasem będzie zanikać. Stabilną pozycję mają także plastry i porcje, które w całym rynku odnotowały spadek, jednak naszym zdaniem nie wynika to ze spadku zainteresowania konsumenta tym produktem, ale z innych czynników mających wpływ na popyt. Rewelacja ostatnich lat, którymi były pudełka, już się zakończyła. Obecnie na rynku jest kilka firm oferujących taki produkt i ewentualne wzrosty w tej kategorii mogą być czynione głównie poprzez przejmowanie rynku konkurenta.

W 2011 roku czeka nas więc bardzo ciekawa praca nad poszukiwaniem kolejnych form podania sera topionego i nad takim przygotowaniem własnych produktów, aby po możliwie najrozsądniejszej cenie przygotować jak najlepszą ofertę dla ostatecznego konsumenta. Jednocześnie na rynku będą z pewnością pojawiać się kolejne propozycje związane ze zdrowym odżywianiem, obniżoną zawartością tłuszczu, kolejne propozycje dodatków smakowych. Chociaż od lat podstawowy obrót generują takie same produkty, to producenci przez cały czas poszukują nowych alternatyw, które mają na celu zwiększenie atrakcyjności całej oferty. Dla naszej firmy poza poszukiwaniami nowych wariantów smakowych bardzo ciekawą formą dotarcia do nowych odbiorców jest wsparcie licencją Disney. W 2010 roku udało nam się, wprowadzając nową linię krążków znacząco zwiększyć sprzedaż produktów licencyjnych.

Przewaga sera topionego

U źródeł powstania serów topionych leżało zagospodarowanie nadwyżek serów podpuszczkowych oraz stworzenie produktu niewymagającego takich reżimów temperaturowych jak inne świeże produkty mleczarskie i sery. W przełożeniu na korzyści konsumentów oznacza to, że sery topione to doskonały wybór w warunkach bardzo ciepłego lata, kiedy inne substytuty (zwłaszcza wędliniarskie) mogą nie wytrzymać wysokich temperatur. W kategoriach finansowych zakup serów topionych to atrakcyjna cenowa alternatywa porównywalna tylko z tradycyjnymi twarogami. W ten sposób sery topione stanowią cenne uzupełnienie koszyka zakupowego osób o niewielkim budżecie. W przypadku osób dysponujących większym budżetem producenci muszą liczyć się z rosnącą konkurencyjnością innych produktów, zwłaszcza serów żółtych, których rozmaitość rośnie, a wraz z tym zmieniają się ich smaki.

Strona 4 z 4