Sery kozie – właściwości, produkcja i znaczenie rynkowe
Agata Sowa
Marketing Manager Temar (PPH)
W ostatnich latach zauważamy znaczący wzrost zainteresowania produktami kozimi. Konsumenci coraz częściej poszukują zdrowych alternatyw dla tradycyjnych produktów mlecznych. Mleko kozie i jego przetwory są doceniane za niesione korzyści zdrowotne. Analiza wartości odżywczych mleka koziego potwierdza większą zawartość białka serwatkowego, które jest łatwiej strawne, a także jest źródłem aminokwasów egzogennych. W odpowiedzi na te potrzeby sklepy coraz chętniej poszerzają swoje oferty o produkty kozie, co znacząco wpływa na ich dostępność i popularność.Nasze doświadczenia pokazują, że rynek oczekuje od producentów wysokiej jakości produktów o szerokim wachlarzu smaków i form. Meelania, marka własna serów kozich PPH Temar, powstała po to, aby realizować oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Marka Meelania obejmuje szeroką gamę produktów, w tym krąg naturalny (4,5 kg), roladę pleśniową (1 kg), blok (1 kg), plastry (100 g), porcję (200 g) oraz brie (150 g). Wzrost sprzedaży można zaobserwować zarówno w segmencie detalicznym, jak i gastronomicznym. Rynek serów kozich się rozwija, a jego rosnąca popularność zachęca nas i innych producentów serów do wprowadzania na rynek nowych produktów i wariantów smakowych. W Polsce w segmencie kozich serów niezmiennie dominują sery półtwarde, które w procesie dojrzewania nabierają bogatego smaku, a także świeże, które stanowią doskonały dodatek do kanapek, sałatek oraz lekkich dań. Konsumenci cenią te wyroby za łagodny, lekko kwaskowaty smak oraz kremową konsystencję. Sery pleśniowe kozie, takie jak roladki pleśniowe, zdobywają coraz większe uznanie wśród Polaków, którzy poszukują bardziej wyrafinowanych i intensywnych smaków.
Znaczenie rynkowe
Rynek serów kozich dynamicznie się rozwija, zwłaszcza w krajach Europy i Ameryki Północnej. Konsumenci coraz bardziej cenią unikalne właściwości smakowe i zdrowotne tych produktów. Wzrost świadomości dietetycznej oraz zainteresowanie produktami naturalnymi i ekologicznymi dodatkowo napędzają popyt na sery kozie.
Producenci stawiają na innowacje i różnorodność produktów, wprowadzając na rynek nowe smaki oraz formy opakowań. Promocja regionalnych i tradycyjnych metod produkcji także przyczynia się do zwiększenia zainteresowania tym segmentem rynku.

Główne firmy działające na światowym rynku serów kozich to Carmelis Goat Cheese, Haystack Mountain Creamery, Saputo Cheese USA, Laura Chenel’s Chèvre, Cherry Glen Goat Cheese, Avalanche Cheese Company, DeJong Cheese Company, Hillsborough Cheese Company, Agrial Group i The Welsh Cheese Company.
Jak wynika z analiz Fortune Business Insights, największy udział w rynku ma miękki ser kozi – ze względu na niską zawartość tłuszczu. Oczekuje się, że segment dojrzewających serów kozich znacznie wzrośnie, ponieważ sery dojrzewające cechują się orzechowym i pikantnym smakiem.
Na polskim rynku szeroką ofertę produktów kozich, w tym serów, ma Agro-Danimis. W ofercie firmy dostępne są kozie sery twarde, w tym także wędzone, sałatkowe, kremowe topione, serki twarogowe oraz twarogi. W portfolio firmy znajdują się także sery kozie twarde w blokach oraz kozie twarogi w wiaderkach po 1 kg.

Mleczarnia Turek należąca do międzynarodowej Grupy Savencia, jednego z największych producentów i dystrybutorów serów na świecie, obecnej w ponad 120 krajach, na polskim rynku oferuje sery kozie Turek oraz Chavroux. Pod marką Turek proponuje ser kozi do smarowania ze szczypiorkiem, łagodny serek do smarowania oraz ser dojrzewający w plastrach. Z kolei z marką Chavroux Grupa Savencia proponuje dojrzewający ser kozi w plastrach, roladki pleśniowe w białej skórce, kremowy serek z koziej śmietanki z figami oraz kozi naturalny. Wszystkie w opakowaniach piramidkach przyciągających wzrok.
Kolejną firmą oferującą sery kozie na polskim rynku jest Euroser Dairy Group, która oferuje produkty w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, współpracując z dużymi sieciami supermarketów, restauratorami oraz innymi partnerami biznesowymi. Euroser Dairy Group oferuje sery kozie w plastrach, także w wariantach wędzonych i bio oraz z Chronioną Nazwą Pochodzenia. W ofercie firmy dostępne są także rolady kozie: pleśniowe, twarogowe i wędzone, a także sery kozie w kręgach, sery kozie z kolendrą i kozieradką w kręgach, sery kozie z włoskimi ziołami, sery kozie z białą pleśnią czy brie.
Temar (PPH) oferuje sery kozie w marce Meelania. W gamie znajduję się krąg, porcja, plastry, rolada pleśniowa oraz brie. Kozie specjały w ofercie Temar (PPH) to także świeże roladki, ser do smarowania Le Cabridoux, ser Bałkański, sery twarde typu hiszpańskiego. W gamie serów Fresh Pack, czyli małych kawałków serów premium znajduje się wiele rodzajów kozich serów.
Paulina Westerby
Brand Manager Euroser Dairy Group
Produkty Goat Farm charakteryzują się sezonowością sprzedaży, obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi produktami w okresie powrotów do szkoły. Świadomi rodzice decydują się na wybór naszych propozycji, ponieważ stanowią one zdrowy dodatek do codziennych posiłków. Flagowy wyrób marki, czyli ser półtwardy w plastrach, to produkt w pełni naturalny, powstały w 100% z koziego mleka, z czystym składem – nie zawiera konserwantów ani innych dodatków. Jest bogaty w witaminy i składniki mineralne, m.in. witaminę D i wapń, które są bardzo ważne w procesie rozwoju dziecka, dlatego to idealna propozycja dla najmłodszych i bardziej wymagających konsumentów. O tym, że produkt jest chętnie wybierany, świadczą wyniki sprzedażowe potwierdzone przez NielsenIQ. Goat Farm ser kozi w plastrach osiągnął najwyższą pozycję w sprzedaży ilościowej w kategorii sery, segment sery kozie i owcze w okresie skumulowanym W18’2023 – W17’2024 (bez marek własnych sieci handlowych).
Kreowanie rynkowego wizerunku serów kozich
Sery kozie zdobyły znaczną popularność na rynku produktów spożywczych. Wytwórcy tych produktów powinni zwrócić uwagę na kilka kwestii. Ważne, by wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji, kładąc nacisk na ich wyjątkowe cechy, takie jak naturalność oraz tradycja i rękodzieło. Podkreślanie naturalnych metod produkcji, braku sztucznych dodatków oraz ekologicznego pochodzenia składników oraz nacisk na tradycyjne metody wytwarzania, rzemieślniczy charakter produktów oraz długą historię wyrabiania może wspomóc sprzedaż tych specjałów.
Kolejny aspekt to design opakowań. Odgrywają one kluczową rolę w pierwszym kontakcie konsumenta z produktem. Dobrze zaprojektowane opakowanie powinno być estetyczne i przyciągać wzrok. Wysokiej jakości opakowania z atrakcyjną grafiką, które wyróżniają się na półce sklepowej, z przejrzystymi informacjami dotyczącymi składników, wartości odżywczych oraz certyfikatów ekologicznych zapewne będą stanowić dużą zaletę.
Ważna jest także segmentacja rynku, która pozwala na precyzyjne kierowanie działań marketingowych do odpowiednich grup konsumentów. I tak można wyróżnić na przykład miłośników zdrowej żywności, konsumentów ekologicznych oraz smakoszy kulinariów. Ci pierwsi to osoby dbające o zdrowy tryb życia, poszukujące produktów o wysokiej wartości odżywczej. Drudzy to ludzie preferujący produkty ekologiczne, zrównoważone i lokalne. Trzeci natomiast to entuzjaści kulinariów poszukujący unikalnych smaków i wysokiej jakości produktów do gotowania i degustacji. Do każdej z tych grup powinny być dostosowane przekazy promocyjne uwzględniające cechy społeczno-ekonomiczne i demograficzne tych grup konsumentów.
Marketing treści również odgrywa istotną rolę w budowaniu świadomości marki i angażowaniu konsumentów. Strategie dotarcia do kupujących dotyczą blogów i artykułów oraz mediów społecznościowych. Tworzenie treści edukacyjnych na temat korzyści zdrowotnych serów kozich, publikowanie przepisów kulinarnych i historii producentów, a także aktywne prowadzenie profili na platformach takich jak Instagram, Facebook i Pinterest (gdzie można prezentować wyroby, gromadzić przepisy oraz prezentować relacje z wydarzeń) pomoże zwrócić uwagę konsumentów na sery kozie.
Także współpraca z influencerami i szefami kuchni pozwala na dotarcie do dużej grupy odbiorców. Tacy partnerzy mogą tworzyć autentyczne recenzje, prezentować sery kozie w codziennym użyciu i inspirować przepisami kulinarnymi, co zwiększa wiarygodność produktu. Na TikToku można znaleźć prezentacje wykorzystania serów kozich. Z kolei na YouTube sery kozie Gospodarstwa Kaszubska Koza zachwala Robert Makłowicz.
Uzyskanie certyfikatów jakości, certyfikatów ekologicznych oraz zdobycie nagród branżowych podnosi prestiż produktów. Informacje o takich wyróżnieniach powinny być eksponowane w materiałach marketingowych oraz na opakowaniach. I tak na przykład ser Kozi w Plastrach Goat Farm Euroser Dairy Group otrzymał certyfikat Dobry Produkt 2023. Niektóre specjały proponowane przez Euroser mają też Chronioną Nazwę Pochodzenia.
Ważna jest także obecność wytwórców serów kozich na targach żywności, festiwalach oraz organizacja przez nich degustacji – takie aktywności umożliwiają bezpośredni kontakt z konsumentami, budują zaufanie do marki i pozwalają na bezpośrednie przedstawienie unikalnych cech produktów.
Podsumowując, sery kozie to propozycje o wysokiej wartości odżywczej, ich spożywanie przenosi liczne korzyści zdrowotne. Unikalne właściwości smakowe tych wyrobów oraz różnorodność typów sprawiają, że cieszą się one rosnącą popularnością na globalnym rynku spożywczym. Przemysł serów kozich ma przed sobą obiecującą przyszłość – z dalszymi możliwościami rozwoju i kreowania innowacji.
Literatura:
- Kawęcka, A., Sikora, J. (2019). Jakość serów z mleka kóz karpackich. Wiad. Zoot, 3, 43–48.
- Ziegenkäse-Marktgröße, Anteils- und Branchenanalyse, nach Produkttyp (gereifter Käse, Weichkäse, fester Käse, gereifter Käse), nach Vertriebskanal (Supermärkte / Verbrauchermärkte, Convenience-Stores, Fachgeschäfte, Online-Einzelhandel) und regionale Prognose 2023-2030, źródło elektroniczne.
- https://www.fortunebusinessinsights.com/de/markt-f-r-ziegenk-se-103817 (dostęp 9.7.2024).